• Anonym (undrar)

Matpengar

Du har 100 kr, en klick riktigt smör i kylskåpet, ca 50 g, ca 2 dl okokt ris och 4 skivor falu rågrut i skafferiet samt ca 100 g blåbär i frysen. Du får mer pengar om 4 dagar/på dag 4 men du vet inte om du får dem 6 på morgonen eller 21 på kvällen.

Vad köper du?

• Svar på tråden Matpengar
  • Jemp

Pasta, röda linser, krossade tomater, knäckebröd och färskost är första alternativet jag kommer att tänka på. Då räknar jag med att det bara är till mig, inte eventuella barn osv? 
    Då har jag ignorerat mitt kaffebehov dock.

• Ester69

Kollade Willys lokala reklamblad, så 10 paket nudlar 40 Kr. En liter mjölk ca 20 kr en påse potatis 2 kg 14.90 och ett paket grillkorv 14.90. Blir både potatismos och korv, stekt potatis och korv eller tärna ner korv i nudlar. 10 kr kvar till en liten chokladbit som tröstOskyldig

• Saara90

Havregryn 
    Potatis 
    Blodpudding 
    Mjölk 1,5 L
    Proteinrik pålägg de billigaste 

Eventuellt billiga ägg och Bananer sålänge det går för 100 spänn allt.

• Cereal Killer

10 ägg - 30 kr
    1 kg mjöl - 20 kr
    ett paket färskost, typ fejk-fetaost 10 kr
    några potatisar, 10 kr
    krossade tomater 10 kr
    1 lök 8 kr
    jäst 2 kr

dag1:
    frukost: äggröra (2 ägg)
    lunch: pasta med sås på äggula (2 ägg) 
    middag: gnocchi med ett halvt paket fetaost (1 ägg) + hembakat bröd

dag2:
    frukost: två skivor bröd med ägg (1 ägg)
    lunch: ris med sås på tomater och lök
    middag: ris med sås på tomater och lök + hembakat bröd

dag3:
    frukost: två skivor bröd med ägg (2 ägg)
    lunch: gnocchi med ett halvt paket fetaost (1 ägg)
    middag: pasta med sås på tomater och lök (1 ägg) + bröd

dag 4: hembakat bröd + gör en liten paj på smöret, mjölet och blåbären och ät någon gång under dagen

• Tow2Mater

En påse röda linser, två morötter, en stor lök, en liten vitlök och berberekrydda. Hoppas 100 kr räcker.
    Kokas till en stuvning som äts med riset alla dagar. En falurut med en skiva korv på vid sidan av. Har du ingefära hemma i kryddhyllan lägg i det också. Istället för färsk vitlök kan det väl funka med torkad från kryddskåpet.

• BuoBä

Billigaste rostbrödet
    Creme fraiche
    Röda linser
    En chilifrukt i lösvikt
    En liten bit ingefära
    (Vitlök om pengarna räcker)
    Krossade tomater 

Rostbröd med smör och falukorv till frukost (inte jättenyttigt men gott och jag behöver bara klara mig till jobbet)
    Lunchen dras på lönen så det kan jag äta utan att matbudgeten påverkas 
    Till middag lagar jag en stor gryta dal och äter med ris eller (vitlöks)bröd, alla dagar

• Anonym (undrar)

Många bra förslag. Tack så mycket. 

• Anonym (Ägg)

Jag hade köpt:

Havregryn (1,5 kg) - 22.50 kr
    Ägg 15 pack - 42.50 kr 
    1,5l mjölk (röd) - 18.40 kr

= 83.4 kr

Ägg går att göra så mycket med och man kommer långt med 15 stycken, men eftersom det finns ca. 15 kr till godo så hade jag satsat på ett 20pack faktiskt. 

Äggröra. Omelett. Stekt ris med ägg. Stekt ägg. Kokt ägg. Havregrynsgröt med ägg (rör snabbt i när gröten är som varmast). Perfekt källa för protein och är dessutom en av få råvaror som rent näringsmässigt har nästan allt vi behöver. Ägg är dessutom mättande och jag upplever att jag håller mig längre på ett ägg än på t.ex. pasta eller nudlar.

• Aliona

Känner att jag upprepar mig här, men jag hade också satsat på havregryn för att äta till frukost med blåbären, röda linser och krossade tomater samt lite kryddor om det inte finns hemma och ett paket morötter, för att göra linsgryta, och ett paket ägg för att variera med. Orkar inte kolla upp vad det kostar, men det borde rymmas inom 100 kr. 

Måste dock säga att jag skulle ha svårt att klara mig utan kaffe och mjölk så vette tusan om det inte skulle bli det istället!  

• Anonym
    Agda90 skrev 2023-09-19 15:29:19 följande:

Havregrynsgröt med blåbär kan man leva på
    Kokta makaroner med ketchup och en skiva falukorv går att leva på. 

falukorv eller rågrut 

Att det heter Falu Rågrut gör ju inte det till falukorv. Ej heller Falu rödfärg eller koppargruva är korvar. Tror TS tänkte att det var underförstått.
  • Agda90
    Anonym skrev 2023-09-20 08:39:24 följande:

falukorv eller rågrut 

Att det heter Falu Rågrut gör ju inte det till falukorv. Ej heller Falu rödfärg eller koppargruva är korvar. Tror TS tänkte att det var underförstått.
    Du hänger alltså upp dig på enstaka ord när man skriver lite hastigt. Finemang. Jag har varken FALUKORV eller RÅGRUT hemma för jag tål inte det. 
  • Anonym
    Agda90 skrev 2023-09-20 09:18:37 följande:
    Du hänger alltså upp dig på enstaka ord när man skriver lite hastigt. Finemang. Jag har varken FALUKORV eller RÅGRUT hemma för jag tål inte det. 
    Inte alls!
    Jag har inte hängt upp mig.
    Det var inte "enstaka ord" eftersom de utgjorde det enda läsvärda i dina råd. Tråden har aldrig handlat om vad du har eller vad du äter.

Föreslår istället att du först läser trådar som du avser svara på istället för att tvunget försöka få in falukorv i allt du skriver.

Vi är några stycken som inte begriper varför du tipsar ts om att köpa makaroner och ketchup för att äta med falukorven om du nu anser att innehavet av falukorv eller ej är helt oväsentligt.
  • Anonym
    Agda90 skrev 2023-09-20 09:18:37 följande:
    Men om nu tråden handlar om vad du har hemma, så har jag helt missuppfattat den.

Ska vi övergå till det rätta ämnet då? Vad har du mer? 
  • Anonym (Lea)

Gula ärtor 20 kr 
    Havregryn 20 kr 
    6 Ägg 20 kr 
    1 l röd mjölk 15 kr 
    Gul lök och morötter 25 kr 

Och bett någon om salt. 

• Anonym (g)
    Anonym skrev 2023-09-20 09:35:26 följande:
    Inte alls!
    Jag har inte hängt upp mig.
    Det var inte "enstaka ord" eftersom de utgjorde det enda läsvärda i dina råd. Tråden har aldrig handlat om vad du har eller vad du äter.

Föreslår istället att du först läser trådar som du avser svara på istället för att tvunget försöka få in falukorv i allt du skriver.

Vi är några stycken som inte begriper varför du tipsar ts om att köpa makaroner och ketchup för att äta med falukorven om du nu anser att innehavet av falukorv eller ej är helt oväsentligt.
    Men herregud, hur svårt är det att notera att personen läste fel och scrolla vidare? Hon gjorde det ju knappast av illvilja och till skillnad från dig kom hon faktiskt med råd utifrån välvilja, även om det blev fel. Orka tjafsa fram och tillbaka
  • Blondacissi

Skulle äta havregrynsgröt utan något på. Bra mättande mat.
    Jag skulle också köpt en påse med mat som var på väg att bli gammal. Lidl brukar sälja bra sådana påsar. Ja alla mataffärer har sådana påsar.
    Om det är möjligt, plocka blåbär och svamp och ät på en gång eller frys in.

• Anonym (undrar)
    Blondacissi skrev 2023-09-20 22:03:06 följande:

Skulle äta havregrynsgröt utan något på. Bra mättande mat.
    Jag skulle också köpt en påse med mat som var på väg att bli gammal. Lidl brukar sälja bra sådana påsar. Ja alla mataffärer har sådana påsar.
    Om det är möjligt, plocka blåbär och svamp och ät på en gång eller frys in.

Jag vet absolut ingen affär som säljer påsar med mat som är på väg att gå ut. Varken Lidl eller Ica eller Willys där jag bor eller Coop, ica butikerna eller Hemköpet som ligger en halvtimme-40 minuter promenad bort.  Däremot har alla svinnlådor där man kan plocka saker på 30-50% rabatt men där hamnar många saker som var dyra från början. Små ostar från delin och sånt. 
Svar på tråden Matpengar