• Anonym (undrar)

Matpengar

Du har 100 kr, en klick riktigt smör i kylskåpet, ca 50 g, ca 2 dl okokt ris och 4 skivor falu rågrut i skafferiet samt ca 100 g blåbär i frysen. Du får mer pengar om 4 dagar/på dag 4 men du vet inte om du får dem 6 på morgonen eller 21 på kvällen.

Vad köper du?

• Svar på tråden Matpengar
  • Anonym (kr)

1,5 kg havregryn      25 kr
    1 liter mjölk              15 kr
    Fryst kyckling, 1 kg  45 kr
    Potatis                      10 kr

• Agda90

1 paket havregryn, 1 paket av den billigaste pastan, 1 flaska ketchup. Förhoppningsvis finns salt hemma. 

Kollade vad det skulle kosta på min lokala ica
    1,5 kg havregryn kostar 25,95 kr
    1 kg snabbmakaroner (ica basic) 17,95
    1 ketchup (Ica Basic 970g) 22,95
    = 66,85 kr

Resten av pengarna hade jag sparat utifall att pengarna som jag skulle få skulle bli försenade. 

Havregrynsgröt med blåbär kan man leva på
    Kokta makaroner med ketchup och en skiva falukorv går att leva på. 

Detta är förutsatt att man inte har några allergier. 

Jag själv äter enligt Paleo och då hade de där 100 kr inte räckt långt. Å andra sidan hade jag inte haft falukorv eller rågrut hemma utan snarare hemmabakade knäckebröd på casavamjöl och en helgrillad kyckling i kylen samt ägg. I såna fall hade jag handlat lite rotfrukter. Och jag hade kört fasta en dag. 

• Anonym (RH)
    Anonym (kr) skrev 2023-09-19 15:28:23 följande:

1,5 kg havregryn      25 kr
    1 liter mjölk              15 kr
    Fryst kyckling, 1 kg  45 kr
    Potatis                      10 kr

Var köper du ett kilo kyckling för 45 kr?
  • Anonym (A)

Som nån ovan, hade satsat på kyckling och havregryn.

• Mrs Moneybags

Jag skulle definitivt köpa havregryn och 1 kg potatis som jag såg att de sålde för 10 kr på Hemköp i närheten av mig.

Mjölk är också ett måste för mig. Ett paket ägg. 

Ett paket bacon kanske, man får inte vara kräsen när man har så lite att leva på. 

• Anonym (Bönan)

Bönor eller linser, havregryn samt kollat in kort-datumhyllan i butiken samt grönsaksbutiken. 

• Anonym (kr)

1,5 kg havregryn plus potatis, ris eller pasta för 20 kr ger över 2000 kcal per dag. Dvs man slipper svälta.

Eftérsom det bara gäller fyra dagar kan man helt strunt i vitaminer mm. 

Allt utöver det är bonus. Om man sen vill ha lite mjölk, ägg, kyckling, lök eller ketchup finns det plats i budgeten.

.Eller köpa ett kilo mjöl och ett paket jäst och baka bröd.

Svar på tråden Matpengar