• Anonym (Ts)

Vandalisering på hus av minderåriga

Hej!

Jag och min familj bor i ett radhus sedan 8 år tillbaka. Sedan 6 år tillbaka har vi haft pojkar som är mellan 10-16 år gamla som flera gånger i månaden kastar sten på våra fönster, ägg och andra föremål, de sparkar på våran ytterdörr samt staket. Varje gång sådant händer blir man livrädd, jag har två små barn hemma som tycker att detta är jättejobbig, jag och min med såklart. Vi har lyckats få reda på vilka dessa pojkar är, pratat med deras föräldrar som anser att de bara? knackar på? för det är lite kul i denna ålder. 

Det senaste som hände var att en pojke bara kom fram till våran entre och börja sparka på våran dörr. Vi satt och åt middag med min familj där mina barn blev jätte rädda och min man sprang efter pojken. Vi bad honom komma in vilket han gjorde, först ville han inte uppge namn och nummer till sina föräldrar men vi förklarade att detta inte är acceptabelt och att föräldrarna måste få veta vad ens barn ställer till det med. Till slut uppgav pojken numret men pappan svarade ej, pojken bor inte i området utan säger att han är här för att slå sönder fönster och ytterdörrar vilket vi blev ännu oroliga över och kände att vårdnadshavare behöver komma och ta hem sitt barn. Vi lät pojken gå till sina vänner som var i området och ringde i en timme efter föräldrar som ej svarade. Till slut ringde pappan upp, upprörd över att vi har pratat med hans pojke och säger att han har polisanmält oss nu för övergrepp på hans barn. Jag är väldigt upprörd över hela situationen och vet ej vem jag ska kontakta mer. Detta beteendet har pågått under flera år och vi som familj orkar inte mer med detta. Vem vänder man sig till? Polisen kände jag att jag inte kunde ringa igår men vad gör man för att ta vidare sådant? Det är minderåriga pojkar som tar sig friheten att banka på vårat hus och sedan säger pappan att han ska polisanmäla oss för övergrepp och att vi har skrämt hans barn då vi pratade högt. 

Skriver en ledsen mamma 

• Svar på tråden Vandalisering på hus av minderåriga
  • Anonym (Ts)
    nihka skrev 2023-09-16 14:21:47 följande:
    Ring polisen dagtid och be att få rådgöra med dem. Det är ingen polisanmälan. Du behöver inte uppge varken ditt eller den lilla förövarens namn om du inte vill. 

De kan svara på dina frågar och vägleda dig och hjälpa dig göra en polisanmälan om du kommer fram till att det är vad du vill. Polisen kopplar i så fall in de sociala myndigheterna. Det behöver inte du tänka på.
    Tack, det är precis så vi ska göra framöver. De sa att jag som privatperson kan göra det själv eller gå via de. Det är inte alltid nödvändigt att polisanmäla utan att genom de kunna ta vidare händelser där föräldrar inte är mottagliga. 
  • Anonym (ssj)

Du ska naturligtvis polisanmäla! Inte bara en gång utan varje gång den här skadegörelsen sker. Fota eller filma skadegörelsen och när pojkarna är in action så att säga så att du har bevis och säg att du polisanmäler allt. Tala om för pojkens pappa att DU polisanmäler.

Gör en anmälan till Socialtjänsten på den där pojken och hans pappa då pappan brister i sitt föräldraskap. Du kan göra en anonym socanmälan. 

• Goneril

Vad säger lagen? Nödvärn beskrivs i Brottsbalken, 24 kap. 1 paragrafen. Nödvärn innebär att man har rätt att gå långt för att försvara sig, till och med utöva våld, även om förövaren är under 18 år. Nödvärnet ska äga rum under pågående angrepp och inte efteråt som någon sort hämndaktion.                                                                                                  Att den här slyngelns pappa hotar med polisanmälan för att pojken blivit "skrämd" är ingenting att ta på allvar, det kan han inte komma nånstans med.                                                                                                                                                     Varför polisanmälde ni inte första gången det hände? Pojken säger att han är ute efter att bråka, vad ligger bakom? Är pojken utsänd hemifrån för att sabotera? Märkligt att detta håller på år efter år. Dokumentera allt, fotografera, polisanmäl. Nån sorts konflikt måste detta bottna i, är det samma killar som härjar nu som för sex år sen? 

• Goneril

Vad säger lagen? Nödvärn beskrivs i Brottsbalken, 24 kap. 1 paragrafen. Nödvärn innebär att man har rätt att gå långt för att försvara sig, till och med utöva våld, även om förövaren är under 18 år. Nödvärnet ska äga rum under pågående angrepp och inte efteråt som någon sort hämndaktion.                                                                                                  Att den här slyngelns pappa hotar med polisanmälan för att pojken blivit "skrämd" är ingenting att ta på allvar, det kan han inte komma nånstans med.                                                                                                                                                     Varför polisanmälde ni inte första gången det hände? Pojken säger att han är ute efter att bråka, vad ligger bakom? Är pojken utsänd hemifrån för att sabotera? Märkligt att detta håller på år efter år. Dokumentera allt, fotografera, polisanmäl. Nån sorts konflikt måste detta bottna i, är det samma killar som härjar nu som för sex år sen? 

• Goneril

• Melii
    Goneril skrev 2023-09-16 16:51:22 följande:

Kan det bli så att man faktiskt står där och är misstänkt för något även om man agerar ?rätt?. Här ville ju man få tag på föräldrar vilket är såklart klokt men det handlar ändå om barn. Får man be någon komma in i ens hem? Vad vet man är rätt i dagens samhälle och man kan tyvärr råka illa ut vid mista lilla fel agerande ur barnperspektivet. Tänker jag fel? 

• Anonym (Ts)

Håller med att det kan gå fel. Vi berättade allt till polisen som talade om att vi hade gjort rätt. Det handlar om en förvirrad 10 åring som säger att han är i området för att vandalisera. Vi fick bekräftat att vi har agerat rätt men att polisen inte kan göra något då han bara är 10 år gammal utan det är socialtjänsten som får råda i hans och pappans agerande. Mer än så har vi ej hört. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Ts) skrev 2023-11-26 12:54:56 följande:

Håller med att det kan gå fel. Vi berättade allt till polisen som talade om att vi hade gjort rätt. Det handlar om en förvirrad 10 åring som säger att han är i området för att vandalisera. Vi fick bekräftat att vi har agerat rätt men att polisen inte kan göra något då han bara är 10 år gammal utan det är socialtjänsten som får råda i hans och pappans agerande. Mer än så har vi ej hört. 

Men om ni ringer polisen varje gång det sker så kommer de kanske att inse att det är ett problem? Ni får ert hus vandaliserat och det kan ju knappast ligga på er att gå ut och begära att få se leg på förövaren för att veta hur gammal (ung) han är innan ni ringer polisen. Efter att ha kontaktat pappan så har ni dessutom rätt starka indikationer på att förövaren inte kommer att få den hjälp han behöver hemifrån och  att ni på olika sätt anmäler er oro kan i bästa fall leda till att barnet får den hjälp han behöver, medan tystnad inte kommer att vara lika effektivt.

En annan väg att gå kan vara att kontakta närliggande skolor som vandalen kan tänkas tillhöra. En rektor eller lärare som bryr sig om sina elever och sin skola kan vara en vuxen som faktiskt kan göra något åt killens situation.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2023-11-26 13:11:09 följande:
    Men om ni ringer polisen varje gång det sker så kommer de kanske att inse att det är ett problem? Ni får ert hus vandaliserat och det kan ju knappast ligga på er att gå ut och begära att få se leg på förövaren för att veta hur gammal (ung) han är innan ni ringer polisen. Efter att ha kontaktat pappan så har ni dessutom rätt starka indikationer på att förövaren inte kommer att få den hjälp han behöver hemifrån och  att ni på olika sätt anmäler er oro kan i bästa fall leda till att barnet får den hjälp han behöver, medan tystnad inte kommer att vara lika effektivt.

En annan väg att gå kan vara att kontakta närliggande skolor som vandalen kan tänkas tillhöra. En rektor eller lärare som bryr sig om sina elever och sin skola kan vara en vuxen som faktiskt kan göra något åt killens situation.
    Vet ej om jag som privatperson kan ringa och fråga om någon bara sådär men förstår hur du tänker. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ts) skrev 2023-11-26 13:18:50 följande:
    Vet ej om jag som privatperson kan ringa och fråga om någon bara sådär men förstår hur du tänker. 
    Alltså du behöver inte fråga. Ring och berätta vad som sker och beskriv barnet - ett foto eller namn hade förstås hjälpt här. Du behöver inte veta om det är en elev på den skolan, men om skolan känner igen barnet (och bryr sig!) så kommer de att ha en möjlighet att angripa problemet från sitt håll. Har de dessutom redan en oro för barnet så kan detta kanske tippa över vågskålen så att de gör en soc anmälan.

Som skola vill man inte heller att ens elever vandaliserar närområdet.
  • Anonym (@)
    Anonym (Ts) skrev 2023-11-26 12:54:56 följande:

Är det bara en pojke? I trådstarten skriver du att det är flera och att de äldsta är 16. Är man 16 är man straffmyndig och det är polisen som utreder om man begår ett brott.

Är soc kontaktad nu?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (@) skrev 2023-11-26 13:27:55 följande:

Är det bara en pojke? I trådstarten skriver du att det är flera och att de äldsta är 16. Är man 16 är man straffmyndig och det är polisen som utreder om man begår ett brott.

Är soc kontaktad nu?
    Varit lite olika vid olika tillfällen men det senaste som jag beskriver är en pojke som är 10 år. Ja, soc är kontaktat. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2023-11-26 13:25:32 följande:
    Alltså du behöver inte fråga. Ring och berätta vad som sker och beskriv barnet - ett foto eller namn hade förstås hjälpt här. Du behöver inte veta om det är en elev på den skolan, men om skolan känner igen barnet (och bryr sig!) så kommer de att ha en möjlighet att angripa problemet från sitt håll. Har de dessutom redan en oro för barnet så kan detta kanske tippa över vågskålen så att de gör en soc anmälan.

Som skola vill man inte heller att ens elever vandaliserar närområdet.
    Sant, tack för bra tips :) 
  • Anonym (@)
    Anonym (Ts) skrev 2023-11-26 16:21:26 följande:
    Varit lite olika vid olika tillfällen men det senaste som jag beskriver är en pojke som är 10 år. Ja, soc är kontaktat. 
    Men ni har väl polisanmält alla händelser? Inte bara den senaste? Och ni verkar ju veta vilka pojkarna är om ni vet deras åldrar, så då kan polisen utreda dem som ni vet är 16.
  • Anonym (Ts)
    wildean skrev 2023-11-26 17:29:30 följande:

Ni kan i värsta fall testa strömförande stängsel runt huset. 

Men eller hur :) :) 
    Det är ju supervanligt att ha det så varför inte Skrattande
Svar på tråden Vandalisering på hus av minderåriga