Vandalisering på hus av minderåriga
Hej!
Jag och min familj bor i ett radhus sedan 8 år tillbaka. Sedan 6 år tillbaka har vi haft pojkar som är mellan 10-16 år gamla som flera gånger i månaden kastar sten på våra fönster, ägg och andra föremål, de sparkar på våran ytterdörr samt staket. Varje gång sådant händer blir man livrädd, jag har två små barn hemma som tycker att detta är jättejobbig, jag och min med såklart. Vi har lyckats få reda på vilka dessa pojkar är, pratat med deras föräldrar som anser att de bara? knackar på? för det är lite kul i denna ålder.
Det senaste som hände var att en pojke bara kom fram till våran entre och börja sparka på våran dörr. Vi satt och åt middag med min familj där mina barn blev jätte rädda och min man sprang efter pojken. Vi bad honom komma in vilket han gjorde, först ville han inte uppge namn och nummer till sina föräldrar men vi förklarade att detta inte är acceptabelt och att föräldrarna måste få veta vad ens barn ställer till det med. Till slut uppgav pojken numret men pappan svarade ej, pojken bor inte i området utan säger att han är här för att slå sönder fönster och ytterdörrar vilket vi blev ännu oroliga över och kände att vårdnadshavare behöver komma och ta hem sitt barn. Vi lät pojken gå till sina vänner som var i området och ringde i en timme efter föräldrar som ej svarade. Till slut ringde pappan upp, upprörd över att vi har pratat med hans pojke och säger att han har polisanmält oss nu för övergrepp på hans barn. Jag är väldigt upprörd över hela situationen och vet ej vem jag ska kontakta mer. Detta beteendet har pågått under flera år och vi som familj orkar inte mer med detta. Vem vänder man sig till? Polisen kände jag att jag inte kunde ringa igår men vad gör man för att ta vidare sådant? Det är minderåriga pojkar som tar sig friheten att banka på vårat hus och sedan säger pappan att han ska polisanmäla oss för övergrepp och att vi har skrämt hans barn då vi pratade högt.
Skriver en ledsen mamma
De kan svara på dina frågar och vägleda dig och hjälpa dig göra en polisanmälan om du kommer fram till att det är vad du vill. Polisen kopplar i så fall in de sociala myndigheterna. Det behöver inte du tänka på.