• Anonym (P)

Mitt barn känner nästan aldrig glädje

Jag är mycket orolig över min 8-åring. Hon hade en läxa igår, där skulle hon skriva 5 saker hon blir glad över. Men hon sa jag är ju nästan aldrig glad.
    Hon är ofta sur och lättirriterad blur dessutom arg ofta. 

vet att hon inte har så många vänner som hon vill, och både skolan och vi här hemma har försökt hjälpa till
    Hon har pratat med psykolog och kurator men hon vill inte göra det längre för hon tycker inte det hjälper.
    Hon har så mycket frustration och en stark sårbarhet över vad omgivningen tycker och tänker om henne.
    Vad kan det här bero på? Det har varat i över två år. 

• Svar på tråden Mitt barn känner nästan aldrig glädje
  • Anonym (ww)

Kan vara allt möjligt:

Dålig självkänsla,
    Introvert och lite svårt att själv aktivt skaffa vänner utan blir beroende av at andra bjuder med henne när de ska leka.
    Blyghet
    Ev något inom NPF 

• Anonym (P)

Jo allt det där stämmer ju in på henne. Har ockap funderat på ngt inom npf efter som hon får utbrott och har svårt att styra impulser.
    Så sorgligt att se en sådan ung tjej så nedstämd.
    Hon hatar nästan alla

Anonym (ww) skrev 2023-09-13 07:23:23 följande:

Kan vara allt möjligt:

Dålig självkänsla,
    Introvert och lite svårt att själv aktivt skaffa vänner utan blir beroende av at andra bjuder med henne när de ska leka.
    Blyghet
    Ev något inom NPF 

• Anonym (Door)

Ibland är det tvärtom. Någon är glad och sprudlande som barn, men blir mer nedstämd när man blir äldre.
    Jag menar inte att förringa hur det är för er, utan mer som uppmuntran, man hoppas ju att hon blir mer glad längre fram.

• Anonym (P)

Ja det får man verkligen hoppas. Det påverkar vår familj väldigt mycket också 

Anonym (Door) skrev 2023-09-13 07:38:37 följande:

Ibland är det tvärtom. Någon är glad och sprudlande som barn, men blir mer nedstämd när man blir äldre.
    Jag menar inte att förringa hur det är för er, utan mer som uppmuntran, man hoppas ju att hon blir mer glad längre fram.

• Anonym (amanda)

Gör ni saker tillsammans som gör henne glad? Åker ni och simmar, busar tillsammans, går på fik och kanske gör något annat som hon tycker är mysigt och kul? 

För så små barn är det fysiska ganska viktigt, att du tar i henne, kramar om henne, kittlar henne, jagar henne osv brukar barn tycka är roligt. De känner sig trygga då och omhuldade. 

När skrattade du själv högt senast och kände dig glad? Ibland är det hela familjesituationen som drar ner stämningen. 

• Anonym (P)

Ja det tycker jag vi gör. Hon vill ofta och gärna leka med mig och då är hon glad. Men vi minsta motgång så tänker hon på skolan och då blir hon ledsen.

Anonym (amanda) skrev 2023-09-13 09:32:07 följande:

Gör ni saker tillsammans som gör henne glad? Åker ni och simmar, busar tillsammans, går på fik och kanske gör något annat som hon tycker är mysigt och kul? 

För så små barn är det fysiska ganska viktigt, att du tar i henne, kramar om henne, kittlar henne, jagar henne osv brukar barn tycka är roligt. De känner sig trygga då och omhuldade. 

När skrattade du själv högt senast och kände dig glad? Ibland är det hela familjesituationen som drar ner stämningen. 

• Anonym (P)

Men du har rätt, var nog ett tag sedan jag skrattade då jag är så bekymrad över hennes mående 

Anonym (amanda) skrev 2023-09-13 09:32:07 följande:

• Anonym (Door)
    Anonym (P) skrev 2023-09-13 10:02:27 följande:

Ja det tycker jag vi gör. Hon vill ofta och gärna leka med mig och då är hon glad. Men vi minsta motgång så tänker hon på skolan och då blir hon ledsen.

Jag vet andra barn som har det jobbigt i skolan, det verkar vara ett annat klimat jämfört med när jag själv gick i skolan. Jag har sett att en del skolor jobbat på att hitta på saker för barnen att göra på eftermiddagarna. Pyssel, prova på olika sporter m.m. Det är ju jättebra.
  • Anonym (amanda)

Det låter ju som att skolan är något av en bov i dramat. 

Jag har ett endabarn och jag har tänkt som så att det är bra att ha kompisar i olika sammanhang. T ex är skolan ett sammanhang, men även olika aktiviteter och barn i området som inte går i samma skola mm. På så sätt säkrar man upp barnets sociala liv litegranna. Om det känns tufft i skolan har hon sina vänner på dansen eller på karaten osv. Det finns förhoppningsvis fler ben att stå på i det läget. 

Barn är ju så himla utlämnade om man halkar utanför i skolan så är man så ensam hela dagarna. 

Vad fint att du och hon har en varm och nära relation. Det är också jättebra för att hon ska kunna känna glädje framöver. 
  • Elin P

Kan ni försöka göra mer åt hennes situation i skolan? Hon är ju där en stor del av sin vakna tid och vantrivs hon där så påverkar ju det henne mycket rent generellt. Du skriver att ni funderar på NPF, det kanske är en god idé att göra en utredning då? Lättare att hjälpa ett barn om man vet dess svårigheter. Jag har två barn med NPF-diagnoser och vi/barnen har verkligen varit hjälpta av att göra den utredningen. Min yngsta son som nyss börjat förskoleklass har fått mycket anpassningar insatta direkt vid skolstarten och det är för att både vi och skolan vet att han har sin problematik. Det hade varit katastrof för honom att börja där utan anpassningar och han hade garanterat också vantrivts och hatat alla. Nu har han förutsättningar att trivas i skolan istället.
  • Elin P

Hjälper ni henne med vänner tex genom att ta hem en kompis efter skolan? Eller är hon mobbad/utanför så ingen finns att fråga? Detta är ju väldigt viktiga frågor att ställa sig. Skolan måste ju reagera om hon är mobbad.

Går hon på några fritidsaktiviteter där det finns möjlighet att få vänner? 

• Anonym (P)

Hon funkar inte så bra med någon i hennes klass. Hon fördrar att vara med dem som är ett till två år yngre. Tror inte hon ? hänger med? jämnåriga. 

Hon precis börjat på fritidsaktivitet.
    Skolan säger att hon inte är mobbad, det är min dotter som dragit sig undan. Har kontakt med dem flera ggr i veckan
    Jo det är dags för utredning det inser jag

Elin P skrev 2023-09-13 11:44:45 följande:

Hjälper ni henne med vänner tex genom att ta hem en kompis efter skolan? Eller är hon mobbad/utanför så ingen finns att fråga? Detta är ju väldigt viktiga frågor att ställa sig. Skolan måste ju reagera om hon är mobbad.

Går hon på några fritidsaktiviteter där det finns möjlighet att få vänner? 

• Anonym (Door)
    Anonym (P) skrev 2023-09-13 12:32:39 följande:

Hon funkar inte så bra med någon i hennes klass. Hon fördrar att vara med dem som är ett till två år yngre. Tror inte hon ? hänger med? jämnåriga. 

Skolan säger att hon inte är mobbad, det är min dotter som dragit sig undan. Har kontakt med dem flera ggr i veckan

Hoppas att hon får kompisar där Solig
  • Anonym (P)

Tack!

Vi bor i en liten by, så tyvärr finns det inte jättemånga barn att välja bland. Hon har börjat en aktivitet nu som hon verkar gilla

Anonym (amanda) skrev 2023-09-13 10:24:36 följande:
    Det låter ju som att skolan är något av en bov i dramat. 

Jag har ett endabarn och jag har tänkt som så att det är bra att ha kompisar i olika sammanhang. T ex är skolan ett sammanhang, men även olika aktiviteter och barn i området som inte går i samma skola mm. På så sätt säkrar man upp barnets sociala liv litegranna. Om det känns tufft i skolan har hon sina vänner på dansen eller på karaten osv. Det finns förhoppningsvis fler ben att stå på i det läget. 

Barn är ju så himla utlämnade om man halkar utanför i skolan så är man så ensam hela dagarna. 

Vad fint att du och hon har en varm och nära relation. Det är också jättebra för att hon ska kunna känna glädje framöver. 
  • Elin P
    Anonym (P) skrev 2023-09-13 12:32:39 följande:

Är det alltså vissa barn hon leker bra med även om de är yngre? Du kanske kan uppmuntra detta genom att bjuda hem dessa barn ibland. 
  • Anonym (P)

Ja det funkar bäst, även om det blir bråk även med dem. Det är en ny tjej hon inte lekt med tidigare som jag ska försöka bjuda hem sedan. Båda är blyga men ska verkligen försöka 

Elin P skrev 2023-09-13 13:40:31 följande:
    Är det alltså vissa barn hon leker bra med även om de är yngre? Du kanske kan uppmuntra detta genom att bjuda hem dessa barn ibland. 
  • Anonym (.)

Hmm... Jag blir alltid lite fundersam när jag läser sådant här. Barn som är ensamma eller mobbade. Kan inte barnet få byta klass eller byta skola? Har det ens kommit på tal?

• Anonym (P)

Ja men det vill hon absolut inte

Anonym (.) skrev 2023-09-13 19:53:45 följande:

Hmm... Jag blir alltid lite fundersam när jag läser sådant här. Barn som är ensamma eller mobbade. Kan inte barnet få byta klass eller byta skola? Har det ens kommit på tal?

• Anonym (.)
    Anonym (P) skrev 2023-09-13 20:00:26 följande:

Ja men det vill hon absolut inte

Okej!
Svar på tråden Mitt barn känner nästan aldrig glädje