• Elin P

Mitt barn känner nästan aldrig glädje

Anonym (P) skrev 2023-09-13 10:02:27 följande:

Ja det tycker jag vi gör. Hon vill ofta och gärna leka med mig och då är hon glad. Men vi minsta motgång så tänker hon på skolan och då blir hon ledsen.

Kan ni försöka göra mer åt hennes situation i skolan? Hon är ju där en stor del av sin vakna tid och vantrivs hon där så påverkar ju det henne mycket rent generellt. Du skriver att ni funderar på NPF, det kanske är en god idé att göra en utredning då? Lättare att hjälpa ett barn om man vet dess svårigheter. Jag har två barn med NPF-diagnoser och vi/barnen har verkligen varit hjälpta av att göra den utredningen. Min yngsta son som nyss börjat förskoleklass har fått mycket anpassningar insatta direkt vid skolstarten och det är för att både vi och skolan vet att han har sin problematik. Det hade varit katastrof för honom att börja där utan anpassningar och han hade garanterat också vantrivts och hatat alla. Nu har han förutsättningar att trivas i skolan istället.
  • Elin P

Hjälper ni henne med vänner tex genom att ta hem en kompis efter skolan? Eller är hon mobbad/utanför så ingen finns att fråga? Detta är ju väldigt viktiga frågor att ställa sig. Skolan måste ju reagera om hon är mobbad.

Går hon på några fritidsaktiviteter där det finns möjlighet att få vänner? 

• Elin P
    Anonym (P) skrev 2023-09-13 12:32:39 följande:

Hon funkar inte så bra med någon i hennes klass. Hon fördrar att vara med dem som är ett till två år yngre. Tror inte hon ? hänger med? jämnåriga. 

Hon precis börjat på fritidsaktivitet.
    Skolan säger att hon inte är mobbad, det är min dotter som dragit sig undan. Har kontakt med dem flera ggr i veckan
    Jo det är dags för utredning det inser jag

Är det alltså vissa barn hon leker bra med även om de är yngre? Du kanske kan uppmuntra detta genom att bjuda hem dessa barn ibland. 
Svar på tråden Mitt barn känner nästan aldrig glädje