Kvällsrutiner för snart 9 åring
Jag vill verkligen veta hur a dra med barn mellan 8-9 år har det med skärm generellt men speciellt kvällstid. Våran smart 9 åring spelar ibland ett par timmar på vardagar och kan lätt byta från dator till att se på tv eller om han tjatar till sig youtube kids tid.
Ända till läggdags. Som är vid 20. Då ska allt vara avstängd och han ska va klar med toa bestyr osv.
Saken är den att han har i heeela sitt liv vaknat varje natt och kommer till oss. Ibland redan vid 22 tiden. Vi har tröttnat rejält på att vara nojiga under vårt "mys" i sängen. Jag tänker hela tiden snart kommer han springandes och ska lägga sig i vår säng.
Tror ni att han sover bättre om han hsr helt skärmfritt nån halvtimme innan läggdags ?
Han älskar ljudböcker så jag kan ju erbjuds der sista stunden :) Eller ännu bättre om han läser själv men det vägrar han.
Men iallafall hur mycket får era barn i hans ålder titta på tex youtube eller youtube kids ? Hur mycket får dom spela ?
?
Dagtid har vi inga tydliga begränsningar på skärm men försöker leda in honom på annat om vi känner att det blir för mycket. Han är också ofta med kompisar och vi brukar då säga nej eller begränsa spelandet vilket funkar bra.
Jag har faktiskt med mina barn inte sett någon negativ effekt av skärm på kvällen utan faktiskt tvärtom att det har en lugnande effekt. Mitt mellanbarn somnade tom till film varje kväll flera år då han var liten då vi kom fram till att det var bästa sättet att söva honom. Barn är olika och man måste komma fram till själv vad som fungerar. I vårt fall har rutiner och att inte göra avsteg från dem varit den bästa metoden för sömn.