Elin P skrev 2023-09-11 22:52:34 följande:
Nu är min son lite yngre, han går i förskoleklass. Men vi kör med att han får ha sin platta eller TV till 19.30 vardagar och kl 20 helger. Efter detta stängs plattan av automatiskt då vi har Family link. Vi har en tydlig rutin att efter detta är det läggdags. En av oss lägger oss med honom och läser sen är det släckning och sova. Vi ligger bredvid tills han somnar.
Dagtid har vi inga tydliga begränsningar på skärm men försöker leda in honom på annat om vi känner att det blir för mycket. Han är också ofta med kompisar och vi brukar då säga nej eller begränsa spelandet vilket funkar bra.
Jag har faktiskt med mina barn inte sett någon negativ effekt av skärm på kvällen utan faktiskt tvärtom att det har en lugnande effekt. Mitt mellanbarn somnade tom till film varje kväll flera år då han var liten då vi kom fram till att det var bästa sättet att söva honom. Barn är olika och man måste komma fram till själv vad som fungerar. I vårt fall har rutiner och att inte göra avsteg från dem varit den bästa metoden för sömn.
Alltså de enda negativa ja ser med min son är det där beroendet. Säg tex youtube. Han får kolla varje morgon medans han äter lite fil eller nått innan. Vi åker till jobbet vid 06:30 ( går upp 05:45 ) . Det är ok för mig. Men det tjatas om youtube efter skolan och jag blir tokig. Att det är det som han förknippar sin tv med. Han har Google tv så han har alla appar med Netflix, viaplay , disney och svt barn osv
Ändå är de youtube. Så jag ger han max 30 min ett par ggr I veckan med det.
Och vissa dagar låter ja han ha skärm tills han lägger sig. Andra dagar nästan inget. Bara en liten stund innan läggdags.
Han somnar alltid på typ 5-10 min. Det är stänga av , natta och pussa och sen går jag upp. I somras tog vi bort att jag ligger brevid och lyssnar på ljudbok eller läser för han. För det så fick han va uppe till 20 istället för 19:30.
Men ja ska nog sätta igång bookbeat ikväll igen och låta han ga ljudbok sista 30 min istället för skärm. Tvivlar dock på om de får han att sova hela natten men ändå.
Han är rädd säger han.
De värsta är att han kommer ibland upp redan 22-23 liksom.