• EpicF

Betala el för hyresrätt man ej bor i under uppsägningstiden?

Självklart ska man betala el och hyra under uppsägningstiden  oberoende om man bor där eller inte fram till nästa hyresgäst tar över eller uppsägningstiden är slutförd. 

• EpicF
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-09-09 23:20:36 följande:
    Nej, det var lite vår tanke. Helt förståeligt om deras oror varit under vintertid, men just nu?
    Vi kommer såklart göra det som är rätt, men var ändå tvungen att kolla först om vad som gällde. 
    Uppsägningstid gäller ju hyra och boende, inte el, enligt vårt avtal iaf. 
    Elen ingår vanligen i boendekostnader. Antingen i själva hyran eller utnom hyran. Oavsett så är det endel av bostadskostnaderna och också endel av det man betalar under uppsägningstiden.  
  • EpicF
    Anonym (Edits) skrev 2023-09-10 13:00:16 följande:
    om ts har sagt upp sitt abonnemang så finns det ju dock ingen räkning att betala.

Inga rör kan heller frysa sönder om huset står utan el i oktober.
    Nej, det är klart inga rör kan frysa. Men om man ska betala el även under uppsägningen, som i sig inte är ovanligt eller orimligt, så får ha två aboemang under tiden. 
  • EpicF
    Anonym (Edits) skrev 2023-09-10 13:48:26 följande:

Det blir ju väldigt bakvänt att säga: du måste betala elen så därför måste du ta ett abonnemang för att betala elen.

Det finns ju ingen el att betala om det inte finns något abonnemang.

När jag flyttade in i min senaste lägenhet stod den utan el i 2 veckor, för det var först då jag flyttade dit mitt abonnemang och flyttade in i den. Det var ju inget värden behövde bry sig om, jag betalade ju min hyra till dem. Elräkningen går till elbolaget och inte till värden.

Värden förlorar INGET på att huset står utan el i någon månad. Inget kommer hända. Inget kommer gå sönder. Hade det varit smällkalla vintern hade ts såklart fått ha dubbelt abonnemang ett tag för att inget skulle frysa sönder.

Vill värden däremot att el alltid ska finnas är det bättre att baka in det i hyran och ta kallhyra.

Kallhyra är utan bla el och varme. Kallhyra är vad ts har. 
  • EpicF
    Anonym (Edits) skrev 2023-09-10 15:46:13 följande:
    Jag skrev fel, menade såklart varmhyra! Det var väl ganska uppenbart vad jag menade även om jag skrev fel ord?
    Inte säkert det var det för alla, därför förtydligade jag vad som menas med kallhyra. 
Svar på tråden Betala el för hyresrätt man ej bor i under uppsägningstiden?