Funkisskatten kommer tillbaka!
Det måste löna sig att arbeta, så vi kan försörja de som inte gör det.
Det måste löna sig att arbeta, så vi kan försörja de som inte gör det.
Låt den som slitit ihop sitt kapital få ha det ifred. Varför ska andra dela dennes kaka och åka snålskjuts?
Lika skattesats för alla och endast skatta en gång per intjänad krona.
Anonym (vänster är ett skällsord):
Jag skrev inte att nazzar slår sönder stadsdelar. Jag skrev att SD bär ansvaret för det råa samhällsklimat som råder. Att år efter år höra att man är en belastning för samhället, ett problem, att man bör återvandra, inte hör hemma här... det sätter sina spår till slut. SD har, med stor skicklighet och finess, lyckats göra rasismen rumsren och inbillat såna som dig att det är helt okej att beskriva och behandla människor som skit. Till slut blir det en självuppfyllande profetia där frustration blir till hat och hat blir till våld.
Sen tog vi emot för många på för kort tid och vi har haft partier som motsatt sig satsningar på integration. Tillsammans med SD:s hatretorik har det skapat ett varaktigt utanförskap och skuggsamhälle. Det är utifrån de förutsättningarna vi måste jobba nu, för det som hänt har redan hänt.
Moderaterna tror att problem kan lagstiftas bort och sverigedemokrater tror att förslag som osar 30-tals fascism är lösningen. Men precis som förr (när invandringen tjänade oss väl, som sagt) så är det bara sossarna som har politiken för att lösa detta. Vi behöver fler i arbetsför ålder som kan bidra. Det får vi bara genom att rusta dem för det och inkludera dem i samhället.
Anonym (vänster är ett skällsord):
Jag beklagar att du inte klarar av att se sambandet mellan orsak och verkan. Det är inte fett att gå på bidrag - och ju mer svångremmen dras åt mot samhällets bottenskikt, desto mer ökar kriminaliteten och våldet. Till och med tidigare skötsamma människor börjar fiffla med allt som går och scanna varannan vara på Ica, som en direkt konsekvens av den blåbruna regerings politik. Jag är övertygad om att alla vill ha ett bra jobb med en schyst lön och friheten som det innebär, men den dörren är inte öppen för alla. Men vad glädjande att du vill se höjda löner. Jag föreslår att du lägger ditt fokus på det och demonstrerar på 1:a maj.
Tvättbjörn, Snurre och andra:
Skatten är inte roten till era problem - den är ju en förutsättning för att ni ska få ett drägligt liv. Den här gnälliga "Men jag då..." attityden är ganska osmaklig. Ni är ju själva storkonsumenter av den offentliga välfärden. Om ni då vill ha lägre skatter, exakt vad ska vi dra in på för att åstadkomma det? Vilka LSS-boenden ska stänga? Vem ska inte få assistans? Vem ska inte få äldreomsorg? Vilka skolor ska läggas ner? Ramla inte i fällan där svaga grupper ställs mot varandra, utan sparka uppåt istället.