• Aniiee

Funkisskatten kommer tillbaka!

Anonym (Snurre) skrev 2023-09-10 01:52:32 följande:

Nu har tråden spårat ur totalt. Så jag får se om mina frågor når fram i allt det andra. Vad är funkisskatt? Hur mycket är den på?

Den skillnaden i skattesats mellan de som skattar på en lön och de som skattar på sjuk eller aktivitetsersättning brukar kallas för funkisskatten. Mycket av den skillnaden är pga jobbskatteavdragen, som de som lever på sjukersättning inte får del av. Detta har kritiserats länge, i princip sedan första jobbskatteavdraget kom 2007. För ett par år sedan försökte S och V få bort en del av denna skillnad genom att införa ett grundavdrag för ersättningen, men M och stödpartier har sedan dess infört nya jobbskatteavdrag. 

För ett konkret exempel:
    Sjukersättningen på lägsta nivå, om man aldrig jobbat eller haft låga inkomster är i år 12353 kr före skatt. Enligt Ekonomifakta blir det 10258 kr efter skatt på "" riksgenomsnittet".
    En löntagare med samma brutto får kvar 10481 kr. Det låter ju inte alltför farligt. 200 kr lite drygt. Men med så låg inkomst känns varje krona. 

Kollar vi tillbaka lite i tid till innan avdraget för sjukersättningen infördes var skillnaden ungefär 1000 kr mellan de som hade sjukersättning och de som lönearbetade. 

Vad skillnaden blir med ytterligare ett jobbskatteavdrag vet jag inte, för jag har inte koll på vad det nya avdraget ligger på men om det ligger på säg 500 kronor kommer alltså de med sjukersättning betala ca 750 kronor mer i skatt än en löntagare. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 12:25:36 följande:
    Du förstår inte heller, att de som lever på sjukersättning (eller något annat bidrag) egentligen inte betalar någon skatt? För deras inkomst kommer ifrån andras skattepengar från början.

Jämför: om jag ger Per 10 kronor och Per ger 3 kronor tillbaka till mig, har då Per betalat något till mig? Nej det har han inte, Per har fortfarande FÅTT 7 kronor av mig och ska vara jävligt glad och tacksam för det, och inte gnälla att han borde ha fått ge tillbaka bara 2 kr i stället.
    Om jag ska leka radikalvänstet i några sekunder så skulle jag anse att sjukersättningen skulle höjas till sån nivå att normalfallet inte skulle behöva bostadstillägg och vara skattefri, då ju ersättningen är en försäkring, inte ett bidrag, som de flesta som får den betalat in på sin redan skattade lön när de kunde lönearbete. 
  • Aniiee
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-10 12:54:34 följande:
    Jag hävdar att jag är mycket kapabel att se sambandet mellan orsak och verkan, det som orsakar våra meningsskiljaktigheter här och nu verkar vara att vi är oense om vad som är orsaken och vad som är verkan.

Vilken svångrem menar du dras åt? Nämn en sakfråga där "den blåbruna politiken" får direkta negativa konsekvenser för de som försörjer sig på bidrag.

Att sänka skatten ytterligare en aning för alla som arbetar och har en lön under 51.000:-/mån och därmed se till att de får aningen mer in i plånboken varje månad innebär ju inte på något sätt att de som "går på bidrag" får det sämre.
    Skillnaderna mellan grupperna ökar en aning, det köper jag, men det betyder ju på inget sätt att de som inte arbetar får det sämre.
    Jag motsätter mig därför kraftigt retorik likt den i TS där man ser sig själv som offer bara för att någon annan får det lite bättre. 

Jag motsätter mig även resonemanget att om man inte får något man anser sig behöva så skulle det legitimera, ursäkta och ta bort ansvaret över ens fortsatta handlingar.
    Man kan inte hota med att "jag kommer börja stjäla och råna om jag inte får det här jag vill ha" och sen lägga skulden och ansvaret på den som inte gett vika för hoten.   

Jag är för info mycket fackligt engagerad, ett engagemang som jag finner otroligt roligt och givande på min egen arbetsplats där jag genom åren drivit igenom många lokala avtal som inneburit mycket extra i plånboken åt alla anställda och mycket mer inflytande över våra arbetsvillkor.
    Detta fungerar dock bara av den enkla anledningen att vi alla håller ihop, organiserar oss och håller enad front mot arbetsgivaren.
    Det är idag tyvärr helt hopplöst omöjligt i samhället som helhet.
    Så köpkraften har stått stilla sedan 2003? Är det det du menar?

Jag vill hänvisa till min tråd om detta, men jag behöver förmodligen leta rätt på en länk.... Med det inte sagt att de som är lika lågavlönade som sjukersättningen är på inte också är i samma sits men visst tusan har de som får sjukersättning fått sämre köpkraft sedan den infördes, pga hur den indexeras. 
  • Aniiee
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-10 16:14:57 följande:
    Men herregud, nu måste vi ha ett snack om några punkter här.

1. Har man kortare än 1 mils avstånd till jobbet så går det utmärkt att cykla. Ännu mer utmärkt går det att elcykla, som jag gör, för den cyklar ju nästan av sig självt. Att döma av trafiken på cykelvägarna är jag inte ensam om att göra det.

2. Oavsett om du har ett jobb att åka till, eller jobbar hemifrån eller inte jobbar alls så måste du förstås ta hand om din hygien på samma sätt och gå till frissan. Finns väl ingen anledning att sluta ta hand om sig bara för att man inte förvärvsarbetar.

3. För några år sen när jag var arbetslös var jag väldigt noga med att fortsätta hänga med vännerna på restaurang och sånt, för att inte hamna i ett utanförskap och bli deprimerad, vilket hade påverkat livskvalitén negativt och även motivationen att ta ett nytt jobb.

4. Om du inte orkar ha ett liv utanför jobbet, med allt som det innebär (träna, handla, laga mat, städa) så är det nåt fel på din arbetssituation. Visst får man skjuta upp vissa saker till helgen och så, men livet går ju ut på mer än att bara jobba och till slut kommer du få utmattningssyndrom om du håller på sådär. Det tjänar ingen på.
    Tilläggas kan att många med sjukersättning inte orkar eller kan träna, handla, laga mat eller städa pga sjukdom eller funktionsnedsättning, eller kan inte göra det själva och behöver hjälp från samhället på olika sätt. Denna hjälp är gratis för vissa pga till exempel Lagen om Stöd och Service, men inte alla sjuka och funktionsnedsatta får hjälp enligt den lagen utan måste betala, ofta handlar det om ett par tusenlappar för hjälp i hemmet, ledsagning mm. Många behöver hjälpmedel, som oftast hyrs för några hundralappar per hjälpmedel och år. Behöver man hjälp med maten tillhandahåller de flesta kommuner matdistrubition för ett par tusenlappar som kanske är inbakad i en maxtaxa för vård och omsorg, och man kan inte välja att snåla en vecka för att ha råd med något man behöver. 

Sen är det många som träffar läkare eller annan vårdperdonal regelbundet, har mediciner både på recept som ingår i högkostnadsskyddet, recept som inte ingår men är nödvändiga, och receptfria läkemedel. 

Att de som arbetar har större utgifter än de som är sjuka är inte särskilt välbelagt. 
  • Aniiee
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-11 11:57:07 följande:
    Vilket konstigt inlägg. I många länder är det vanligt att kvinnor är hemmafruar, och så var det här också fram till för 50 år sedan ungefär. (OK att det oftast handlar om äkta par då.) Så det är inget konstigt, och mannen är tydligen OK med det - annars hade han väl ställt krav på sin sambokvinna, eller gjort slut. 

Går inte alls att jämföra med skattebetalarnas situation; skattebetalarna har inget annat val än att betala (den höga) skatten. Finns inget "göra slut" där.
    Det har aldrig varit vanligt med hemmafruar i Sverige annat än som en parentes i historien i mitten av 1900-talet.
  • Aniiee
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-12 22:24:55 följande:
    Läs en gång till.

Sjukersättning, aktivitetsersättning och föräldrapenning höjs med 2000:-/mån

Jag som arbetar får nöja mig med att behålla 200:- mer av de pengar jag tjänat?

Jag har otroligt svårt att greppa argumenten för hur detta på något sätt eller vis skulle kunna anses som en extra "straffskatt" för de som inte arbetar?
    Jag antar att du är medveten om hur denna uppräkning sker. 

Du som arbetar har förhoppningsvis fått löneförhöjningar över prisbasindex i 20 års tid. Eller hur länge du nu har jobbat. Och inte alltför många lönesänkningar varken i siffror eller reallön. Med undantag för de senaste åren, då. 

Lite fukt dessutom att hävda den största ökningen endast. De tre grupperna du räknade upp här får ju inte 2000 kr någon av dem. Dessutom ska de skatta på de pengarna. 

Jag måste titta på grafen jag har på datorn igen men om jag minns rätt så de som för 20 år sedan hade lika mycket i lön som de som hade sjukersättning på garantinivå ligger rejält mycket högre idag med genomsnittliga löneökningar.

Men personligen är jag mer intresserad av folks köpkraft. Den stora frågan är om de har råd till ett värdigt liv.
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!