Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-10 16:14:57 följande:
Men herregud, nu måste vi ha ett snack om några punkter här.
1. Har man kortare än 1 mils avstånd till jobbet så går det utmärkt att cykla. Ännu mer utmärkt går det att elcykla, som jag gör, för den cyklar ju nästan av sig självt. Att döma av trafiken på cykelvägarna är jag inte ensam om att göra det.
2. Oavsett om du har ett jobb att åka till, eller jobbar hemifrån eller inte jobbar alls så måste du förstås ta hand om din hygien på samma sätt och gå till frissan. Finns väl ingen anledning att sluta ta hand om sig bara för att man inte förvärvsarbetar.
3. För några år sen när jag var arbetslös var jag väldigt noga med att fortsätta hänga med vännerna på restaurang och sånt, för att inte hamna i ett utanförskap och bli deprimerad, vilket hade påverkat livskvalitén negativt och även motivationen att ta ett nytt jobb.
4. Om du inte orkar ha ett liv utanför jobbet, med allt som det innebär (träna, handla, laga mat, städa) så är det nåt fel på din arbetssituation. Visst får man skjuta upp vissa saker till helgen och så, men livet går ju ut på mer än att bara jobba och till slut kommer du få utmattningssyndrom om du håller på sådär. Det tjänar ingen på.
Tilläggas kan att många med sjukersättning inte orkar eller kan träna, handla, laga mat eller städa pga sjukdom eller funktionsnedsättning, eller kan inte göra det själva och behöver hjälp från samhället på olika sätt. Denna hjälp är gratis för vissa pga till exempel Lagen om Stöd och Service, men inte alla sjuka och funktionsnedsatta får hjälp enligt den lagen utan måste betala, ofta handlar det om ett par tusenlappar för hjälp i hemmet, ledsagning mm. Många behöver hjälpmedel, som oftast hyrs för några hundralappar per hjälpmedel och år. Behöver man hjälp med maten tillhandahåller de flesta kommuner matdistrubition för ett par tusenlappar som kanske är inbakad i en maxtaxa för vård och omsorg, och man kan inte välja att snåla en vecka för att ha råd med något man behöver.
Sen är det många som träffar läkare eller annan vårdperdonal regelbundet, har mediciner både på recept som ingår i högkostnadsskyddet, recept som inte ingår men är nödvändiga, och receptfria läkemedel.
Att de som arbetar har större utgifter än de som är sjuka är inte särskilt välbelagt.