Inlägg från: Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lite tacksamhet är påkallat)

Funkisskatten kommer tillbaka!

Fast här kanske du ska komma ihåg, att det du lever på är andra människors skattepengar. Du betalar egentligen ingen skatt, eftersom din inkomst kommer från skattepengar ifrån början.

Jag säger inte att det inte ska vara så, men du bör tänka på att det är just för att vi har de höga skatter som vi har i Sverige, som det finns pengar över att försörja dem som inte kan arbeta. T.ex. dig. Du skulle nog inte vilja bo i ett land med lågt skattetryck egentligen... USA t.ex.. (Om du tror att det är bättre kan du ju flytta dit och se.)

Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-08 20:07:25 följande:
    Det har alltid lönat sig att arbeta. Men mest av allt lönar det sig att leva på ärvda pengar och inte arbeta en timme, för då skattar man inte en krona på sin förmögenhet. Det borde vi rätta till.
    Fast de ärvda pengarna kommer ju inte från samhället, det är pengar som arvtagarens föräldrar har slitit ihop. Att veta att man lämnar ett stort arv efter sig till sina barn, kan vara just den drivkraft som får folk att arbeta hårt och mycket - och då kommer det in mer skattepengar till staten också, jämfört med om de skulle arbeta mindre och inte bry sig om ifall de lämnar efter sig något arv eller ej.

Om vi skulle införa förmögenhetsskatt, skulle ju dessa pengar beskattas TVÅ gånger. Det finns ingen logik i det alls. Samma gäller för den delen fastighetsskatt. Ett par som köper ett hus, har ju redan en gång skattat på de pengar som de betalar för huset. 
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 10:00:53 följande:
    Pengar som återstår efter att skatten är dragen får du förstås disponera över hur du vill. Det säger jag inte emot.

Egoism = alla reder sig själv och bestämmer själv.

För övrigt så var det ärvda pengar som diskussionen handlade om. Den som lever på arv har inte jobbat en timme för dem. Det har någon annan gjort. Det är ju alltså fel enligt din egna princip, så då kan vi vara överens om att de pengarna åtminstone borde beskattas.
    Vad är det du inte förstår? Om en man tjänar bra och sparar undan hela livet, för att han tycker att det känns bra att lämna ett stort arv till sina barn. Vad angår det då DIG? Hade det känts bättre för dig om mannen hade supit upp alla pengar, och inte lämnat något arv efter sig?

Det FINNS rika män som gör sina barn arvlösa, eller skänker bort stora summor under sin livstid för att undgå laglotten som finns i Sverige och en del andra länder, och som gör att det inte går att göra bröstarvingarna helt arvlösa. Just för att de menar att det är bättre för de vuxna barnet att arbeta för sina pengar själva. Men då är det DERAS beslut, det är inte DITT problem hur en rik man väljer att göra. Och det är inte heller ditt problem hur hans arvingar väljer att använda sitt arv. Jag tror att du bara är avundsjuk!
    Aniiee skrev 2023-09-10 04:46:37 följande:
    Den skillnaden i skattesats mellan de som skattar på en lön och de som skattar på sjuk eller aktivitetsersättning brukar kallas för funkisskatten. Mycket av den skillnaden är pga jobbskatteavdragen, som de som lever på sjukersättning inte får del av. Detta har kritiserats länge, i princip sedan första jobbskatteavdraget kom 2007. För ett par år sedan försökte S och V få bort en del av denna skillnad genom att införa ett grundavdrag för ersättningen, men M och stödpartier har sedan dess infört nya jobbskatteavdrag. 

För ett konkret exempel:
    Sjukersättningen på lägsta nivå, om man aldrig jobbat eller haft låga inkomster är i år 12353 kr före skatt. Enligt Ekonomifakta blir det 10258 kr efter skatt på "" riksgenomsnittet".
    En löntagare med samma brutto får kvar 10481 kr. Det låter ju inte alltför farligt. 200 kr lite drygt. Men med så låg inkomst känns varje krona. 

Kollar vi tillbaka lite i tid till innan avdraget för sjukersättningen infördes var skillnaden ungefär 1000 kr mellan de som hade sjukersättning och de som lönearbetade. 

Vad skillnaden blir med ytterligare ett jobbskatteavdrag vet jag inte, för jag har inte koll på vad det nya avdraget ligger på men om det ligger på säg 500 kronor kommer alltså de med sjukersättning betala ca 750 kronor mer i skatt än en löntagare. 
    Du förstår inte heller, att de som lever på sjukersättning (eller något annat bidrag) egentligen inte betalar någon skatt? För deras inkomst kommer ifrån andras skattepengar från början.

Jämför: om jag ger Per 10 kronor och Per ger 3 kronor tillbaka till mig, har då Per betalat något till mig? Nej det har han inte, Per har fortfarande FÅTT 7 kronor av mig och ska vara jävligt glad och tacksam för det, och inte gnälla att han borde ha fått ge tillbaka bara 2 kr i stället.
    Aniiee skrev 2023-09-10 12:48:09 följande:
    Om jag ska leka radikalvänstet i några sekunder så skulle jag anse att sjukersättningen skulle höjas till sån nivå att normalfallet inte skulle behöva bostadstillägg och vara skattefri, då ju ersättningen är en försäkring, inte ett bidrag, som de flesta som får den betalat in på sin redan skattade lön när de kunde lönearbete. 
    Det är fånigt att kalla obligatoriska avdrag på lönen (skatter och arbetsgivaravgifter) för en försäkring, det är bara ett sätt att få folk som lever på BIDRAG att känna sig bättre. Sjukersättning, A-kassa, aktivitetsstöd och allt vad det heter är precis lika mycket andras pengar som socialbidraget. Ändå tycker folk som uppbär de förstnämnda ofta att de är finare än socialbidragstagarna, för att de inbillar sig att de lever på en "försäkringsersättning" medan de andra är "socialfall". 

Och du vet säkert också, att väldigt många människor som lever på sjukersättning knappt har arbetat något alls. Det brukar stå väldigt klart i en skolklass redan på högstadiet, vilka det är som kommer att få finansiera de andras leverne i framtiden...
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-10 12:43:02 följande:
    Du har fått väldigt mycket om bakfoten. Alla pengar har haft en tidigare ägare. Du som juridisk person är skattepliktig - inte dina pengar. Dina pengar har inte ett skattekonto - du har det. Det är alltså helt irrelevant om det är din chef på arbetsplatsen som haft dina pengar och skattat för dem innan han betalade ut dem som din lön, eller om dina föräldrar har jobbat ihop dem. Du ska beskattas för din inkomst.

Arvsskatt, fastighetsskatt och förmögenhetskatt förekommer helt normalt i de flesta rika västerländska länder. Det är Sverige som har blivit ett udda skatteparadis på den fronten och det behöver återställas, eftersom det skadar vårt samhälle och välfärd.

Nej, jag är inte avundsjuk. Jag kommer själv att ärva en större summa pengar inom de närmaste 10 åren. Men jag är ingen egoist som bara utgår från mig själv när jag argumenterar, utan har förmågan att se saker ur ett större perspektiv. Det kanske har med intellekt att göra.
    Det är inte alls självklart. Tvärtom, det har alltid varit självklart att barn ärver sina föräldrar. Vare sig det handlar om ett gods, en gård, en hantverksbod eller en penningpung med guldmynt. Eller ett kungarike...

Det är grunden för allting, att man vill att ens barn ska få det bättre än man själv hade det. Det ger kraft att arbeta hårt. Om man skulle veta att staten skulle ta det mesta av arvet ändå, skulle man som sagt lika gärna kunna låta bli de där övertidspassen, gå i pension så fort det är möjligt, och byta kontanterna mot flaskor på Systembolaget i en allt mer rasande takt. Det gör ju ändå ingen skillnad för barnen (eller barnbarnen). 

Om det är sant att du väntar ett stort arv (vilket jag tvivlar på, för nästan ingen vill bita sig själv i svansen), så hoppas jag att du tar ditt ansvar när den dagen kommer, och betalar in större delen av det beloppet till kommunkassan! Tomte
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-10 13:27:01 följande:
    Allmän pension ingår i arbetsgivaravgiften. Du kanske vill meddela alla landets pensionärer att de är socialfall som lever på bidrag?
    Så dumt. Pensionsavdragen är ens egen hopslitna lön som skjuts upp, och som man sedan får tillbaka på ålderdomen när man inte orkar arbeta längre. Hur mycket man får ut står i exakt korrelation till hur mycket man betalat in under hela livets lopp.

Jag tycker för övrigt att det är bra att staten tar hand om dessa pengar, för i länder där löntagarna förväntas spara till pensionen själva, blir det ofta inte gjort. Eller de tömmer sina pensionsfonder i förväg - och sedan måste de ändå försörjas av kommunen på ålderdomen. Har sett sådana hemska fall där gamla tanter i USA lurats att ta ut alla sina pensionspengar och ge bort till nigerianska scammare t.ex.. Det KAN inte vi göra, och det är bra.

Garantipensionen däremot är ett bidrag, och det är även bostadstillägget för pensionärer - som bara de får som inte har arbetat tillräckligt under livets gång för att klara sin hyra ändå. 
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-10 13:13:49 följande:
    Nu är du ute och cyklar igen. För det första har den blåbruna regeringen inte räknat upp ersättningar från a-kassa och sjukförsäkringar med inflationen, vilket innebär att de har urholkats kraftigt. För det andra så underfinansierar man välfärden, vilket kommer medföra höjningar av kommun- och regionskatten. Det är en platt skatt som även låginkomsttagare betalar, vilket gör att inkomstklyftorna ökar oskäligt mycket.

Sen förundrar det mig att du anser dig se samband mellan orsak och verkan, men ändå inte begriper att skattesänkningar får konsekvenser. Varje skattekrona som inte kommer in, måste ju sparas in någonstans. Sedan 1990 tar vi ut nästan 500 miljarder mindre i skatt varje år, vilket innebär att samhällsviktiga funktioner blir 500 miljarder kronor sämre än om det inte hade gjort det. Förstår du verkligen det sambandet?
    "blåbruna" skriver du. Jag antar att du med "bruna" menar Sd. Om Sd hade fått makten kort efter att de bildades, så hade vi inte haft någon invandring från Mellanöstern och Afrika, och då hade vi BADAT i rikedom idag. Företagsamma människor kunde ha fått behålla större delen av sina kulor, och de skattepengar de hade behövt betala hade ändå räckt till alla behövandes behov med råge.

...för den absoluta lejonparten av alla skattepengar går till att försörja våra invandrare, samt allt de kostar i välfärden när de ska ha förlossningsvård, MVC, BVC, tandvård, läkarvård, dagis och skola och allt annat skattefinansierat till de stora barnaskarorna, samt allt som gängkriminaliteten kostar för polisen, rättsväsendet, sjukvården, hus, bilar och annat som blir förstört...
    nihka skrev 2023-09-10 15:24:44 följande:

Personligen hade jag kunnat avstå från ytterligare ett jobbskatteavdrag eftersom jag klarar mig bra, men det är ändå ingen standardsänkning för andra grupper när de som jobbar får behålla mer av sin lön. För många som arbetar är ett jobbskatteavdrag välkommet eftersom även många som arbetar känner av höjda räntor, elräkningar och mat- och drivmedelspriser som skjutit i höjden.

TS får det att låta som att funktionsnedsatta får en extraskatt pålagda sig och går ner i årsinkomst med upp till 1800 kr per år medan man i verkligheten står kvar på samma nivå och inte kompenseras med upp till 1800 kr per år för att de som arbetar får jobbskatteavdrag.

Japp! Det är så ohederligt att tala om "funkisskatt" och även "pensionärsskatt". Allt som stimulerar människor att arbeta är bra, för det är snart inte så stor andel som gör det här i landet längre.

Och som andra redan påpekat: det är dyrare att arbeta än att inte göra det. Om man arbetar behöver man minst ett busskort - måste man åka bil till jobbet så kostar det naturligtvis oceaner. Man behöver mer och snyggare kläder, mer och snyggare skor, mer hygienprodukter och smink, man behöver tvätta oftare och gå till frissan. Har man uniform kan det finnas krav på strumpbyxor, och då går det lätt sönder ett par per pass...

Även om man kan ta med sig matlåda, så ses det ofta som socialt att man följer med ut och äter lunch i alla fall ibland, så det är svårt att undgå. Sedan förväntas man ta med ett kaffepaket och fikabröd då och då, det är insamlingar till arbetskamrater som fyller jämnt, slutar eller ska gifta sig, o.s.v..

Och hemma blir det mycket hämtmat och färdigmat och det blir DYRT... för man orkar inte ställa sig och laga mat från råvaror efter ett långt arbetspass på fötterna. Inte heller har man tid att jaga extrapriser. När jag tänker på allt det här, borde jobbskatteavdraget vara betydligt större än det är, för att kompensera alla utgifter som arbetande har. Går man bara hemma, så behöver man ju bara ett nattline och ett par mysbyxor.
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-10 18:56:38 följande:
    Årets inlägg....alla kategorier. 
    Bravo, jag applåderar dig. Hatten av.
    Jo. Om alla företags- och arbetsamma människor drar från Sverige, för att de tröttnar på att betala världens högsta skatter, så kan ju alla som lever på bidrag sitta där sedan utan middag. Får de se om de mår så mycket bättre.
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!