nihka skrev 2023-09-10 15:24:44 följande:
Personligen hade jag kunnat avstå från ytterligare ett jobbskatteavdrag eftersom jag klarar mig bra, men det är ändå ingen standardsänkning för andra grupper när de som jobbar får behålla mer av sin lön. För många som arbetar är ett jobbskatteavdrag välkommet eftersom även många som arbetar känner av höjda räntor, elräkningar och mat- och drivmedelspriser som skjutit i höjden.
TS får det att låta som att funktionsnedsatta får en extraskatt pålagda sig och går ner i årsinkomst med upp till 1800 kr per år medan man i verkligheten står kvar på samma nivå och inte kompenseras med upp till 1800 kr per år för att de som arbetar får jobbskatteavdrag.
Japp! Det är så ohederligt att tala om "funkisskatt" och även "pensionärsskatt". Allt som stimulerar människor att arbeta är bra, för det är snart inte så stor andel som gör det här i landet längre.
Och som andra redan påpekat: det är dyrare att arbeta än att inte göra det. Om man arbetar behöver man minst ett busskort - måste man åka bil till jobbet så kostar det naturligtvis oceaner. Man behöver mer och snyggare kläder, mer och snyggare skor, mer hygienprodukter och smink, man behöver tvätta oftare och gå till frissan. Har man uniform kan det finnas krav på strumpbyxor, och då går det lätt sönder ett par per pass...
Även om man kan ta med sig matlåda, så ses det ofta som socialt att man följer med ut och äter lunch i alla fall ibland, så det är svårt att undgå. Sedan förväntas man ta med ett kaffepaket och fikabröd då och då, det är insamlingar till arbetskamrater som fyller jämnt, slutar eller ska gifta sig, o.s.v..
Och hemma blir det mycket hämtmat och färdigmat och det blir DYRT... för man orkar inte ställa sig och laga mat från råvaror efter ett långt arbetspass på fötterna. Inte heller har man tid att jaga extrapriser. När jag tänker på allt det här, borde jobbskatteavdraget vara betydligt större än det är, för att kompensera alla utgifter som arbetande har. Går man bara hemma, så behöver man ju bara ett nattline och ett par mysbyxor.