Inlägg från: Anonym (Finansministern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Finansministern)

Funkisskatten kommer tillbaka!

Anonym (XXX) skrev 2023-09-08 19:52:03 följande:

Det måste löna sig att arbeta, så vi kan försörja de som inte gör det. 

Det har alltid lönat sig att arbeta. Men mest av allt lönar det sig att leva på ärvda pengar och inte arbeta en timme, för då skattar man inte en krona på sin förmögenhet. Det borde vi rätta till.
    Tow2Mater skrev 2023-09-08 21:05:35 följande:
    Varfor vill du skatta redan skattade pengar?
    För att de byter ägare.
    Tow2Mater skrev 2023-09-08 21:27:56 följande:
    Pratar du om att du vill ha tillbaka arvsskatten?
    Ja, över ett visst belopp i alla fall. Sverige saknar många skatter som är helt vedertagna i andra civiliserade västerländska länder. Arvsskatt, fastighetsskatt, värnskatt... Vi behöver beskatta kapital mer. Istället underfinansierar vi välfärden så att region- och kommunalskatten kommer behöva höjas, vilket drabbar alla eftersom det är en platt skatt som alla betalar.
    Dimpen skrev 2023-09-09 09:40:05 följande:

Låt den som slitit ihop sitt kapital få ha det ifred. Varför ska andra dela dennes kaka och åka snålskjuts?
    Lika skattesats för alla och endast skatta en gång per intjänad krona. 

Vi får för stora ojämlikheter då, vilket leder till ökad kriminalitet, våld och misär. Ett sånt samhälle vill ingen leva i. Principen med skatt efter bärkraft är viktig och därför behöver beskattningen på kapital öka.
    Dimpen skrev 2023-09-09 09:55:47 följande:
    Eller så lär sig de avundsjuka att inte vara kriminella för att andra är produktiva. De har också valet att göra nåt vettigt av sina liv. De är problemet, inte den som tjänar pengar.
    Mina beskattade och surt förvärvade pengar är mina och dessa bestämmer jag själv hur jag vill disponera. Det gör alla med sina pengar. Väljer man att inte ha några pengar så har man ingen rätt att stjäla andras.
    Jämlikhet = alla reder sig själv och bestämmer själv.
    Pengar som återstår efter att skatten är dragen får du förstås disponera över hur du vill. Det säger jag inte emot.

Egoism = alla reder sig själv och bestämmer själv.

För övrigt så var det ärvda pengar som diskussionen handlade om. Den som lever på arv har inte jobbat en timme för dem. Det har någon annan gjort. Det är ju alltså fel enligt din egna princip, så då kan vi vara överens om att de pengarna åtminstone borde beskattas.
    Dimpen skrev 2023-09-09 10:12:35 följande:
    Egoism = tänk på mig själv och ta från andra. 
    Självständighet = alla reder sig själva och bestämmer själv.

Varför ska npgon utomstående ta mina föräldrars pengar där dom slitit ihop? Jag som barn kanske har offrat mycket i barndomen för att göra det möjligt för dem att trygga familjens framtid och så ska någon avundsjuk utomstående anse sig ha rätten till dessa beskattade pengar.
    Vill var och en sedan ge bort sina pengar så är det upp till dem. Det har ingen annan med att göra. De väljer själva hur de vill disponera dem. Din logik faller platt.
    Jag har redan svarat på din frågeställning, så det är märkligt att du upprepar den. Jag får väl utveckla lite mer så att du förstår då. Sverige är ett välfärdsland med en stor offentlig sektor som tar hand om sina medborgare. Det möjliggörs genom att folk betalar skatt. Vi som lever här är överens om att det är en bra samhällsmodell, för annars hade vi emigrerat till ett land som står utanför OECD och fungerar lite mer som du önskar.

I Sverige har vi också principen med skatt efter bärkraft, som innebär att man betalar en högre andel i skatt på höga inkomster. Därav den statliga inkomstskatten. Det är en rättviseprincip som är viktig att värna.

Men på senare år har utvecklingen gått åt fel håll. Sedan 1990 har skattetrycket sjunkit med 8% vilket motsvarar 478 miljarder mindre per år till statskassan. Det har lett till en underfinansierad välfärd och inkomstklyftor som orsakat ökad kriminalitet, våld och misär. Det går åt fel håll, minst sagt, så det är dags för ordningen att återställas och för Sverige att bli det som tidigare ansetts vara världens bästa land att leva i.
    Dimpen skrev 2023-09-09 10:59:39 följande:
    Uppenbarligen så fungerar inte det, precis som du påpekar. Har även försökt förklara det för dig ett antal gånger. Det är just därför jag är för att alla betalar samma procentsats (oavsett vilken nivå) och endast EN gång på samma kapital. Då blir det efter bärkraft. Lön 10.000 kr betalar mindre än lön 50.000 kr med samma procentsats. Det stärker såväl konsumtion som tryggar den allmänna finansieringen i samhället. Alltså - win win. 😊
    Det var det dummaste jag hört. Kommunal- och regionskatten är en platt skatt, eller "har samma procentsats" som du kallar det. Det är därför vi har kapitalskatt för de som tjänar mer, för att beskattningen ska bli efter bärkraft.

Det är bra så. Jag har inga invändningar mot det. Det som däremot fallerat och behöver återinföras är arvsskatt, fastighetsskatt och värnskatt. Det är helt normala skatter som andra jämförbara länder har. Jag tror knappast att förmögna är intresserade av att emigrera till en sandöken i Afrika för att smita undan det. Och om så vore fallet - bon voyage. Nu har vi problem i samhället som behöver åtgärdas och det måste gå före snikenhet.
    Anonym (Skatterdåligsysselsättning) skrev 2023-09-09 11:14:15 följande:
    Sossetänk, skatter löser allt! Usch!
    80 år av sossetänk gjorde Sverige till världens bästa land att leva i.
    10 år av SD-tänk gjorde Sverige till ett mål för terrorister, hat och hot.

Sunt förnuft kan inte göra comeback fort nog.
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-09 18:06:43 följande:
    Du är medveten om att "sossetänket" gjort att stora delar av västvärlden idag ser på oss som ett skräckexempel?

Att kväva debatten kring invandring, migration och integration med "rasist/nazist-skam retorik" under så lång tid är den enskilt största anledningen till de flesta av landets mycket allvarliga och rent systemhotande problem som vi upplever idag.
    Verkligen inte. Vi har alltid haft stor invandring till Sverige och det har gynnat oss väl, så länge som nazzarna bara var ett gäng utbölingar som stövlade runt på torg nån gång om året och ingen brydde sig om dem. Det var först när de kom in i riksdagen 2010 som hatet började spridas och ledde till det hotfulla och våldsamma samhällsklimat vi har i dag.

Sverige är känt för jämställdhet, solidaritet, fri utbildning, sjukvård åt alla, miljöarbete och det välstånd som socialdemokratin har byggt upp. Nu går det snabbt åt fel håll sedan högerpartierna tog makten med hjälp av nazzarna. Sist det hände var i Tyskland på 30-talet och det ledde till ett andra världskrig. Vi kan bara hoppas att det inte hinner gå så långt innan sunt förnuft gör comeback och ställer allt till rätta igen.

Anonym (vänster är ett skällsord):

Jag skrev inte att nazzar slår sönder stadsdelar. Jag skrev att SD bär ansvaret för det råa samhällsklimat som råder. Att år efter år höra att man är en belastning för samhället, ett problem, att man bör återvandra, inte hör hemma här... det sätter sina spår till slut. SD har, med stor skicklighet och finess, lyckats göra rasismen rumsren och inbillat såna som dig att det är helt okej att beskriva och behandla människor som skit. Till slut blir det en självuppfyllande profetia där frustration blir till hat och hat blir till våld.

Sen tog vi emot för många på för kort tid och vi har haft partier som motsatt sig satsningar på integration. Tillsammans med SD:s hatretorik har det skapat ett varaktigt utanförskap och skuggsamhälle. Det är utifrån de förutsättningarna vi måste jobba nu, för det som hänt har redan hänt.

Moderaterna tror att problem kan lagstiftas bort och sverigedemokrater tror att förslag som osar 30-tals fascism är lösningen. Men precis som förr (när invandringen tjänade oss väl, som sagt) så är det bara sossarna som har politiken för att lösa detta. Vi behöver fler i arbetsför ålder som kan bidra. Det får vi bara genom att rusta dem för det och inkludera dem i samhället.

Anonym (vänster är ett skällsord):

Jag beklagar att du inte klarar av att se sambandet mellan orsak och verkan. Det är inte fett att gå på bidrag - och ju mer svångremmen dras åt mot samhällets bottenskikt, desto mer ökar kriminaliteten och våldet. Till och med tidigare skötsamma människor börjar fiffla med allt som går och scanna varannan vara på Ica, som en direkt konsekvens av den blåbruna regerings politik. Jag är övertygad om att alla vill ha ett bra jobb med en schyst lön och friheten som det innebär, men den dörren är inte öppen för alla. Men vad glädjande att du vill se höjda löner. Jag föreslår att du lägger ditt fokus på det och demonstrerar på 1:a maj.

Tvättbjörn, Snurre och andra:

Skatten är inte roten till era problem - den är ju en förutsättning för att ni ska få ett drägligt liv. Den här gnälliga "Men jag då..." attityden är ganska osmaklig. Ni är ju själva storkonsumenter av den offentliga välfärden. Om ni då vill ha lägre skatter, exakt vad ska vi dra in på för att åstadkomma det? Vilka LSS-boenden ska stänga? Vem ska inte få assistans? Vem ska inte få äldreomsorg? Vilka skolor ska läggas ner? Ramla inte i fällan där svaga grupper ställs mot varandra, utan sparka uppåt istället.

Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 12:20:17 följande:
    Vad är det du inte förstår? Om en man tjänar bra och sparar undan hela livet, för att han tycker att det känns bra att lämna ett stort arv till sina barn. Vad angår det då DIG? Hade det känts bättre för dig om mannen hade supit upp alla pengar, och inte lämnat något arv efter sig?

Det FINNS rika män som gör sina barn arvlösa, eller skänker bort stora summor under sin livstid för att undgå laglotten som finns i Sverige och en del andra länder, och som gör att det inte går att göra bröstarvingarna helt arvlösa. Just för att de menar att det är bättre för de vuxna barnet att arbeta för sina pengar själva. Men då är det DERAS beslut, det är inte DITT problem hur en rik man väljer att göra. Och det är inte heller ditt problem hur hans arvingar väljer att använda sitt arv. Jag tror att du bara är avundsjuk!
    Du har fått väldigt mycket om bakfoten. Alla pengar har haft en tidigare ägare. Du som juridisk person är skattepliktig - inte dina pengar. Dina pengar har inte ett skattekonto - du har det. Det är alltså helt irrelevant om det är din chef på arbetsplatsen som haft dina pengar och skattat för dem innan han betalade ut dem som din lön, eller om dina föräldrar har jobbat ihop dem. Du ska beskattas för din inkomst.

Arvsskatt, fastighetsskatt och förmögenhetskatt förekommer helt normalt i de flesta rika västerländska länder. Det är Sverige som har blivit ett udda skatteparadis på den fronten och det behöver återställas, eftersom det skadar vårt samhälle och välfärd.

Nej, jag är inte avundsjuk. Jag kommer själv att ärva en större summa pengar inom de närmaste 10 åren. Men jag är ingen egoist som bara utgår från mig själv när jag argumenterar, utan har förmågan att se saker ur ett större perspektiv. Det kanske har med intellekt att göra.
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-10 12:54:34 följande:
    Jag hävdar att jag är mycket kapabel att se sambandet mellan orsak och verkan, det som orsakar våra meningsskiljaktigheter här och nu verkar vara att vi är oense om vad som är orsaken och vad som är verkan.

Vilken svångrem menar du dras åt? Nämn en sakfråga där "den blåbruna politiken" får direkta negativa konsekvenser för de som försörjer sig på bidrag.

Att sänka skatten ytterligare en aning för alla som arbetar och har en lön under 51.000:-/mån och därmed se till att de får aningen mer in i plånboken varje månad innebär ju inte på något sätt att de som "går på bidrag" får det sämre.
    Skillnaderna mellan grupperna ökar en aning, det köper jag, men det betyder ju på inget sätt att de som inte arbetar får det sämre.
    Jag motsätter mig därför kraftigt retorik likt den i TS där man ser sig själv som offer bara för att någon annan får det lite bättre. 
    Nu är du ute och cyklar igen. För det första har den blåbruna regeringen inte räknat upp ersättningar från a-kassa och sjukförsäkringar med inflationen, vilket innebär att de har urholkats kraftigt. För det andra så underfinansierar man välfärden, vilket kommer medföra höjningar av kommun- och regionskatten. Det är en platt skatt som även låginkomsttagare betalar, vilket gör att inkomstklyftorna ökar oskäligt mycket.

Sen förundrar det mig att du anser dig se samband mellan orsak och verkan, men ändå inte begriper att skattesänkningar får konsekvenser. Varje skattekrona som inte kommer in, måste ju sparas in någonstans. Sedan 1990 tar vi ut nästan 500 miljarder mindre i skatt varje år, vilket innebär att samhällsviktiga funktioner blir 500 miljarder kronor sämre än om det inte hade gjort det. Förstår du verkligen det sambandet?
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 13:19:02 följande:
    Det är fånigt att kalla obligatoriska avdrag på lönen (skatter och arbetsgivaravgifter) för en försäkring, det är bara ett sätt att få folk som lever på BIDRAG att känna sig bättre. Sjukersättning, A-kassa, aktivitetsstöd och allt vad det heter är precis lika mycket andras pengar som socialbidraget. Ändå tycker folk som uppbär de förstnämnda ofta att de är finare än socialbidragstagarna, för att de inbillar sig att de lever på en "försäkringsersättning" medan de andra är "socialfall". 

Och du vet säkert också, att väldigt många människor som lever på sjukersättning knappt har arbetat något alls. Det brukar stå väldigt klart i en skolklass redan på högstadiet, vilka det är som kommer att få finansiera de andras leverne i framtiden...
    Allmän pension ingår i arbetsgivaravgiften. Du kanske vill meddela alla landets pensionärer att de är socialfall som lever på bidrag?
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 13:26:42 följande:
    Det är inte alls självklart. Tvärtom, det har alltid varit självklart att barn ärver sina föräldrar. Vare sig det handlar om ett gods, en gård, en hantverksbod eller en penningpung med guldmynt. Eller ett kungarike...

Det är grunden för allting, att man vill att ens barn ska få det bättre än man själv hade det. Det ger kraft att arbeta hårt. Om man skulle veta att staten skulle ta det mesta av arvet ändå, skulle man som sagt lika gärna kunna låta bli de där övertidspassen, gå i pension så fort det är möjligt, och byta kontanterna mot flaskor på Systembolaget i en allt mer rasande takt. Det gör ju ändå ingen skillnad för barnen (eller barnbarnen). 

Om det är sant att du väntar ett stort arv (vilket jag tvivlar på, för nästan ingen vill bita sig själv i svansen), så hoppas jag att du tar ditt ansvar när den dagen kommer, och betalar in större delen av det beloppet till kommunkassan! Tomte
    Det gör jag förstås inte. Jag inser mina begränsningar och att jag ensam inte kan rädda hela landet. Men om en arvsskatt hade varit på plats så hade jag förstås gillat läget och verkligen inte gnällt högt om det. Herregud, vad pinsamt det vore. En sån inställning avslöjar verkligen vilken unken människosyn och förkastliga värderingar man bär på, så jag förstår att du håller dig till att vädra de åsikterna anonymt på ett forum.

Givetvis är det en självklarhet att ärva sina föräldrar. Jag har inte påstått nåt annat. Det är ju lika självklart som principen att betala skatt efter bärkraft. Glad
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 13:38:55 följande:
    "blåbruna" skriver du. Jag antar att du med "bruna" menar Sd. Om Sd hade fått makten kort efter att de bildades, så hade vi inte haft någon invandring från Mellanöstern och Afrika, och då hade vi BADAT i rikedom idag. Företagsamma människor kunde ha fått behålla större delen av sina kulor, och de skattepengar de hade behövt betala hade ändå räckt till alla behövandes behov med råge.

...för den absoluta lejonparten av alla skattepengar går till att försörja våra invandrare, samt allt de kostar i välfärden när de ska ha förlossningsvård, MVC, BVC, tandvård, läkarvård, dagis och skola och allt annat skattefinansierat till de stora barnaskarorna, samt allt som gängkriminaliteten kostar för polisen, rättsväsendet, sjukvården, hus, bilar och annat som blir förstört...
    Om SD haft makten hade vår statsminister hetat Vladimir Putin och Stockholm varit en enda stor grusparkering.

Den hatkampanj som SD bedrivit de senaste 10 åren har infekterat vårt samhälle som ett gift och är orsaken till den samhällskollaps vi nu ser - både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Sunt förnuft kan inte göra comeback fort nog.
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-10 15:07:42 följande:
    Inte räknat upp? På samma sätt som min lön "inte räknats upp" för att möta inflationen menar du?
    Du kanske tror att de ökande levnadskostnaderna som inflationen för med sig enbart drabbar de som inte arbetar?
    Räntan på mina bolån kostar mig runt 5000:- mer i månaden idag än vad de gjorde för ungefär 1,5år sen, för att inte tala om vinterns elräkningar som vissa månader var på mer än halva min inkomst. Samtidigt som jag hör folk i hyresrätt tjuta om en hyreshöjning på 150:- bara för att det tar 3mån för bostadsbidraget att komma ikapp...

Sambandet med den urholkade välfärden är ju precis lika påverkat av att fylla landet med medborgare som inte bidrar, de enbart belastar systemen.
    Att vi nu har en otroligt stor del av befolkningen som varken arbetar eller kan försörja sig själva är den enskilt största bidragande orsaken till att pengarna som kommer in inte räcker till.
    Med tanke på alla ränteavdrag du åtnjutit genom åren är det snarare vi andra skattebetalare som har bekostat ditt bolån, men visst kan jag ha sympati för att det är tuffa tider nu. Min lön har inte heller räknats upp, men både du och jag klarar oss gott ändå. Under lågkonjunktur är det meningen att man ska hålla igen och leva sparsamt, även om man inte måste, men det är det alltför många som inte brytt sig om och därför drar eländet ut på tiden. Det finns dock en priviligierad grupp som varken påverkas av bolån eller Bregott-priser och de skulle behöva bidra lite mer genom återinförda kapitalskatter.
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 15:59:40 följande:
    Japp! Det är så ohederligt att tala om "funkisskatt" och även "pensionärsskatt". Allt som stimulerar människor att arbeta är bra, för det är snart inte så stor andel som gör det här i landet längre.

Och som andra redan påpekat: det är dyrare att arbeta än att inte göra det. Om man arbetar behöver man minst ett busskort - måste man åka bil till jobbet så kostar det naturligtvis oceaner. Man behöver mer och snyggare kläder, mer och snyggare skor, mer hygienprodukter och smink, man behöver tvätta oftare och gå till frissan. Har man uniform kan det finnas krav på strumpbyxor, och då går det lätt sönder ett par per pass...

Även om man kan ta med sig matlåda, så ses det ofta som socialt att man följer med ut och äter lunch i alla fall ibland, så det är svårt att undgå. Sedan förväntas man ta med ett kaffepaket och fikabröd då och då, det är insamlingar till arbetskamrater som fyller jämnt, slutar eller ska gifta sig, o.s.v..

Och hemma blir det mycket hämtmat och färdigmat och det blir DYRT... för man orkar inte ställa sig och laga mat från råvaror efter ett långt arbetspass på fötterna. Inte heller har man tid att jaga extrapriser. När jag tänker på allt det här, borde jobbskatteavdraget vara betydligt större än det är, för att kompensera alla utgifter som arbetande har. Går man bara hemma, så behöver man ju bara ett nattline och ett par mysbyxor.
    Men herregud, nu måste vi ha ett snack om några punkter här.

1. Har man kortare än 1 mils avstånd till jobbet så går det utmärkt att cykla. Ännu mer utmärkt går det att elcykla, som jag gör, för den cyklar ju nästan av sig självt. Att döma av trafiken på cykelvägarna är jag inte ensam om att göra det.

2. Oavsett om du har ett jobb att åka till, eller jobbar hemifrån eller inte jobbar alls så måste du förstås ta hand om din hygien på samma sätt och gå till frissan. Finns väl ingen anledning att sluta ta hand om sig bara för att man inte förvärvsarbetar.

3. För några år sen när jag var arbetslös var jag väldigt noga med att fortsätta hänga med vännerna på restaurang och sånt, för att inte hamna i ett utanförskap och bli deprimerad, vilket hade påverkat livskvalitén negativt och även motivationen att ta ett nytt jobb.

4. Om du inte orkar ha ett liv utanför jobbet, med allt som det innebär (träna, handla, laga mat, städa) så är det nåt fel på din arbetssituation. Visst får man skjuta upp vissa saker till helgen och så, men livet går ju ut på mer än att bara jobba och till slut kommer du få utmattningssyndrom om du håller på sådär. Det tjänar ingen på.
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!