• Anonym (Rådvill)

Ensamt barn

Skulle ni lämna en 12 åring ensam över natten för att ena föräldern arbetar natt och den andra arbetar på annan ort 
    Barnet klarar sig och sover på natten.

• Svar på tråden Ensamt barn
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Nej, inte själv. Med 16-åringen hemma hade det varit ok.

• Agda90

Vissa kommuner erbjuder ob omsorg tills barnet är 9 år och andra tills barnet är 13. 

Min personliga åsikt i frågan är nej, jag hade inte lämnat en 12 åring ensam över natten. Har en grabb som är 12. Han är självständig så det visslar om det men han tycker inte om att gå och lägga sig själv när vi inte är hemma. 

• Anonym (Ida)

Beror på om barnet själv tycker det är ok, jag kan ta mig hem snabbt, att barnet vet hur det ska hantera krissituationer och att det finns tex granne vän eller släkt nära som vi känner väl och barnet kan kontakta vid behov.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Ida) skrev 2023-09-08 08:40:38 följande:

Beror på om barnet själv tycker det är ok, jag kan ta mig hem snabbt, att barnet vet hur det ska hantera krissituationer och att det finns tex granne vän eller släkt nära som vi känner väl och barnet kan kontakta vid behov.

Vi har ingen jag arbetar 30 mil bort under veckorna och mannen är tre mil bort på nattjobb 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-09-09 18:39:55 följande:
    Vi har ingen jag arbetar 30 mil bort under veckorna och mannen är tre mil bort på nattjobb 
    Har ni ingen släkting eller vän nära där ni bor eller känner någon granne?

Kan din man lämna jobbet och åka hem snabbt vid behov?

3 mil bort är ju ganska långt om en vuxen behövs inom 5 minuter. Jag tycker att ni ska kolla upp kontaktnätet och se om det finns någon som barnet kan ringa om behov uppstår. Kör lite brandövning osv hemma också, hur tar man sig ut, vart går man osv.
  • Anonym (Ja)
    Agda90 skrev 2023-09-08 07:56:49 följande:

Vissa kommuner erbjuder ob omsorg tills barnet är 9 år och andra tills barnet är 13. 

Min personliga åsikt i frågan är nej, jag hade inte lämnat en 12 åring ensam över natten. Har en grabb som är 12. Han är självständig så det visslar om det men han tycker inte om att gå och lägga sig själv när vi inte är hemma. 

Våran kommun till årskurs 6 slut. 
  • Anonym (Nej)

Nej jag anser inte att en tolvåring ska vara ensam under en natt. Då är man som rubriken är- fortfarande ett barn. Hade det handlat om en tonåring hade det varit en annan sak.

• Anonym (Hejs)

Hur ofta kommer det inträffa? Är barnet själv ok med det? Finns det någon som kan komma snabbare än du om det skulle behövas?
    Känner du själv att ditt barn är moget för det? Så ja kör..

• Elin P
    Har ni ingen alls i närheten som barnet skulle kunna få kontakt med vid kris? Isåfall skulle jag säga att det är tveksamt med det upplägget. 3 mil bort är ju ändå ganska långt. Har barnet ingen kompis där ni känner föräldrarna och kanske kan komma överens om att barnet kan ringa dit ifall det behövs?
  • Anonym (Hejs)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-09 20:51:15 följande:

Nej jag anser inte att en tolvåring ska vara ensam under en natt. Då är man som rubriken är- fortfarande ett barn. Hade det handlat om en tonåring hade det varit en annan sak.

Det framgick inte exakta åldern, vem vet barnet kanske snart är 13 dvs tonåring.
  • Anonym (K)

Personligen så tycker jag att det är för tidigt att en 12 åring ska vara själv en hel natt. 

Men om du känner att du har förberett ditt barn och att det finns en back up plan om något skulle hända så dömer inte jag dig om det här är er enda möjlighet i en jobbsituation.

Så fråga dig själv om känner att du kan gå till jobbet och lämna din 12 åring själv under natten utan att oroa dig?

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Är det för enstaka tillfälle? Kan barnet sova över hos kompis? Är det mer permanent veckovis så tycker jag personligen att ni planerat fel. Barn är individer och olika bekväma med att vara skälvs, men oavsett det så är en tolvåring väldigt ung om det kommer till någon sorts nödsituation. 

Går det att deala med en granne? Någon vuxen som barnet kan vända sig till bör finnas nära är min åsikt.
  • Anonym (S)

Om barnet själv tycker det är ok och man har möjlighet att åka hem vid nödfall. Vår snart tolvåriga flicka hade nog kunnat fixa det. Tror att man är överdrivet försiktig med sådant nu för tiden och att barn fixar mer och är mer självständiga än vad vi tror.

• Anonym (SL)

Nja, jag skulle vara tveksam att ha lämnat något av mina barn i den åldern. 

Barnet ska ju inte bara klara av "en vanlig" natt utan klara av att avgöra olika handlingsalternativ vid ovanliga händelser.
    Det kan vara svårt för ett barn att avgöra att nu borde jag ringa 112 eller ringa min förälder och risken finns att hen gör det för lite för att hen inte vill störa...

Tänk alla tänkbara scenarium (även worst case) och tänk in ert barn i detta. Hur tror du att hen skulle agera och känna sig?

Exempelvis 
    -stort åskväder som går rakt över ert hus. 

-strömavbrott

-huvudvärk eller magont. Kan vara ofarlig men kan också vara tecken på allvarlig sjukdom som man behöver agera blixtsnabbt på. 

-någon som bankar på dörren mitt i natten. Utanför står en polis. Kan vara en äkta men kan också vara en bedragare. 

-brand i det egna huset eller hos grannen

-vattenläcka

-tappar telefonen i toaletten och den går inte att använda

• Mrs Moneybags

Nej jag skulle inte göra det. I nödfall kanske, men det skulle aldrig bli en del av vår familjerutin. Då måste vi söka andra jobb i så fall. 

Svar på tråden Ensamt barn