• Anonym (Rådvill)

Ensamt barn

Skulle ni lämna en 12 åring ensam över natten för att ena föräldern arbetar natt och den andra arbetar på annan ort 
    Barnet klarar sig och sover på natten.

• Svar på tråden Ensamt barn
  • Anonym (Ja)

Ja utan tvekan skulle jag lämna min 12-åring, och det gör jag redan sedan ett år. Jag är ensamstående, jobbar skift, och ob-omsorgen slutar vid 12, så efter det har jag inte mycket till val.

• Anonym (Inte mina)

Hade inte lämnat mina barn ensamma i den åldern.

• Aliona

Svårt att relatera, men jag tänker att jag skulle ha frågat barnet om hen föredrar att vara hemma själv eller sova över hos någon.

• Anonym (sa)

Nej, det skulle jag inte.

• Anonym (Hm)
    Aliona skrev 2023-09-07 21:12:24 följande:

Svårt att relatera, men jag tänker att jag skulle ha frågat barnet om hen föredrar att vara hemma själv eller sova över hos någon.

Det skulle jag också göra.
  • Anonym (Jobbigt dilemma)

Jag hade inte lämnat barnet ensam medan jag jobbade natt även om det betyder att jag måste byta schema eller eventuellt sökt nytt jobb.
    Finns det någon annan som kan hjälpa till?
    Släkning, vän eller granne du litar på?

• Elin P

Ja det hade jag kunnat göra under förutsättning att det fanns möjlighet för mig att kunna åka hem i nödfall. Eller att det fanns någon annan vuxen typ trygg granne eller släkting hyfsat i närheten. Och så beror det ju såklart på barnet. Vissa barn skulle ju absolut inte fixa det utan bli livrädda. Det kanske behövs invänjning. 

• Elin P

Man har ju i regel inte rätt till barnomsorg efter åk 6 så tanken att en 12-åring ska kunna vara ensam är inte orimlig tänker jag. Det kanske också beror på hur man bor också om barnet och man själv känner sig trygg med situationen.

• Anonym (Lena)

Om barnet känner sig tryggt och vill så absolut, då är det en no brainer. Hade jag varit i en situation där barnet tyckt att det är ok men helst inte hade jag också gjort det om det varit en ekonomisk nödvändighet. Dvs, jag hade hellre gjort så om det funkar hyfsat än att inte få ekonomin att gå ihop. 

Svar på tråden Ensamt barn