• Anonym (Är jag knäpp?)

Var han otrogen eller är jag orimligt svartsjuk?

Jag gjorde slut med min kille som jag varit ihop med i fyra år och bott med i två år. Jag gjorde slut för en månad sedan. Jag älskade honom men insåg att jag inte kunde leva med honom eftersom han inte kunde prata om känslor eller framtid. När jag frågade honom om känsliga saker blev han antingen tyst eller blev arg. Han har flera tjejkompisar som han hängde med mycket i början av vårt förhållande men som det varit tyst om de senaste åren.
    Jag oroade mig mycket för honom innan jag till slut fattade mod och sa att jag inte ville mer och att jag ville att han skulle flytta ut. Jag var orolig över att han bara skulle sitta i sin brorsas lägenhet och må piss. Istället så visade det sig att han en vecka efter att jag gjorde slut postade på FB att han åkt till Portugal med en tjejkompis. Till hans mammas hus där hon bor. Jag har också varit där; det är ett jättemysigt hus med endast en dubbelsäng. De har också lagt upp massa bilder som andas närhet och att allt är härligt. När jag ringde honom och ledset frågade om han varit ihop med honom länge blev han förbannad och sa att jag var knäpp och att det bara var en kompis.

Grejen är att det där har förstört mig helt och hållet. I mina ögon är det hänsynslöst att posta på FB en vecka efter vi gjort slut; särskilt som mina barn och kompisar också såg det. Sen har jag svårt att tro att det är en kompis och särskilt inte en som man inte varit nära innan. Saken är den att jag hört om henne där i början av vårt förhållande men aldrig träffat henne trots att jag bett honom att få träffa hennes kompisar. Jag har också börjat ifrågasätta hans beteende: gömde alltid telefonen om det kom en notis, var ibland inte synlig påvår familjeapp, addade aldrig mig på sociala medier.

Är jag knäpp eller hade tror ni han åkte med en kompis? Tror ni han bedrog mig eller är jag orimligt svartsjuk så här i efterhand? Har jag ens rätt att känna mig sviken och orättvist behandlad?
  • Svar på tråden Var han otrogen eller är jag orimligt svartsjuk?
  • Fjäril kär

Ni har gjort slut och i samma sekund är han fri att ligga med hela er kompiskrets om han så vill. Det har inte du med att göra överhuvudtaget.  

Du är orimligt svartsjuk och behöver sluta "stalka" ditt ex. 

Slut betyder slut. 

Jag förstår att du har massa känslor kvar för honom, att du är ledsen  och att ert förhållande innehåller en massa fina minnen men du behöver hitta ett mer sunt sätt att sörja på och kunna släppa honom och gå vidare.  

• Anonym (Love)

Givetvis är du orimlig. 

Han har ju inte varit otrogen, om DU gjort slut innan!

Skärp dig, du dumpade honom, det är väl helt naturligt att vända sig till sina vänner, eller att söka bekräftelse, och att försöka göra något kul, vilket som har du inte med saken att göra! 

• Anonym (X)

Hur kan det vara otrohet när ni gjort slut?
    Okänsligt, kanske, men otrohet?

• Anonym (HH)

Fast frågan är väl om det är troligt att han haft ihop det med henne innan ts gjorde slut, inte att han åkt på semester.

Svårt att veta, lite taktlöst av honom tycker jag nog men fullt tillåtet. 

• Anonym (www)

Tyvärr får du bita i det sura äpplet. Han kan göra precis vad han vill. Att lägga upp bilder på fejan är det också så att folk gör olika med och man kan inte bestämma hur andra använder sina sociala medier. 

• Anonym (Petra)

Jag förstår dig precis. Du kommer aldrig få veta men du behöver älta. Till slut orkar du inte älta längre. Du kommer över det. Men visst känns det som ett svek. Han kanske ville göra dig svartsjuk och tog med en tjejkompis pga det? Kanske hade han henne som kk? Vi vet inte. Men du, vad glad att du blev av med honom. Nu väntar nya upplevelser! 

• Anonym (Är jag knäpp?)

Ok, jag fattar. Jag är knäpp och orimligt svartsjuk. Nu var frågan snarare om ni trodde han varit bedragit mig under vårt förhållande eller inte, men det spelar ingen roll egentligen. Jag vet att han får göra precis vad han vill nu när jag gjort slut; men frågan är mer komplex. Han har bott med mina barn. De följer honom på FB och har själva undrat vem den där tjejen är som han åkt på semester med. När jag frågade honom om de setts innan vi gjorde slut tog han bort alla jag känner från FB. Jag fattar och tycker verkligen att han är fri att träffa vem han vill nu. Det är jag också, men det jag brottas med är min godtrogenhet. Här verkar det dock inte vara så många som vill svara lite eftertänksamt.

• Anonym (Acceptera)
    Anonym (Är jag knäpp?) skrev 2023-09-04 16:08:17 följande:

Ok, jag fattar. Jag är knäpp och orimligt svartsjuk. Nu var frågan snarare om ni trodde han varit bedragit mig under vårt förhållande eller inte, men det spelar ingen roll egentligen. Jag vet att han får göra precis vad han vill nu när jag gjort slut; men frågan är mer komplex. Han har bott med mina barn. De följer honom på FB och har själva undrat vem den där tjejen är som han åkt på semester med. När jag frågade honom om de setts innan vi gjorde slut tog han bort alla jag känner från FB. Jag fattar och tycker verkligen att han är fri att träffa vem han vill nu. Det är jag också, men det jag brottas med är min godtrogenhet. Här verkar det dock inte vara så många som vill svara lite eftertänksamt.

Du får väl lägga till att du bara vill ha medhåll och bekräftelse på att han gör fel. 

Ärligt talat ts, om han varit otrogen kan vi inte veta. Har han varit det är det ju bra att du är av med honom eller hur? 

Å ja, han får göra vad han vill. 
  • Tecum

Omöjligt för oss att veta om han varit otrogen innan DU gjorde slut. Men det finns inget som tyder på det, han har ju haft flera tjejkompisar tidigare och du har inte märkt något misstänkt. Inte konstigt alls att han söker sig till sina kompisar efter att ha blivit dumpad och det tyder inte på otrohet.

Har du inte berättat för barnen att du gjort slut? För då vore det inte konstigt för dem att han har en ny. Sen förstår jag att du tar illa vid dig och det var taskigt/klumpigt att lägga ut bilderna. Jag tycker inte att du varit godtrogen men att du överreagerar på bilderna och drar för långtgående slutsatser.
  • Anonym (M)

Nej jag förstår hur du menar. Tycker inte du är knäpp eller orimligt svartsjuk. Ni var ihop i några år, bott ihop med dina barn och han har under tiden betett sig konstigt och shady. När du nu gjort slut är det klart han får göra exakt vad han vill och det är ju inte det du tänker på, utan på ifall han varit otrogen under tiden ni var ihop. Detta är ett tecken på att han kanske var det. Svårt att säga. Men han förtjänar inte dig. Det kommer bli bra.
Svar på tråden Var han otrogen eller är jag orimligt svartsjuk?