• Irkutsk

Betalning av resa

I min familj pågår nu en väldigt het diskussion om betalning av en resa.

Ej gemensam ekonomi men två gemensamma barn

Vår familj,tillsammans med syskon med familj och föräldrar ska åka på semester tillsammans. 
    Föräldrarna kommer att ge en summa pengar till denna resa och vi betalar resterande. Det diskussion handlar om är hur resterande summa ska betalas.

Person 1 menar att det bästa är att dela resterande summa på de vuxna i familjen. Då gåvan inte är personlig utan till familjen

Person 2 menar att, eftersom det är personens föräldrar som ger gåvan, ska Person 1 betala resterande del. Person 2 menar att det är hens pengar.

• Svar på tråden Betalning av resa
  • Anonym (Signe)

Om pengarna som gavs avser hela familjen så delas resterande lika. Om gåvan enbart gäller en person så får den andra täcka upp sina egna kostnader för resan, alternativt stanna hemma. 

• Anonym (Myran)

Vi har inte gemensam ekonomi, och delar alla resor lika mellan oss. Hade vi fått en summa pengar av någons föräldrar, hade dessa dock räknats in som gemensamma och återstoden av summan hade vi delat på. 

• Irkutsk
    Fiona M skrev 2023-09-02 15:32:05 följande:

Är person 1 och 2 ett par?

Ja, de är sambos
  • Fiona M
    Irkutsk skrev 2023-09-02 16:21:43 följande:
    Ja, de är sambos

Så barnet till de som betalar resten tycker partnern ska betala hela summan? Varför? 

• cosinus

Om man har helt separat ekonomi och bokar en resa för familjen och den enes föräldrar får för sig att ge sitt barn en enskild summa pengar som denne väljer att betala sin del av resan på. Ja då anser jag att det är barnets pengar ensamt och inte sambon.

men i det här fallet kan man ju på goda grunder anta att sambon inte åker på sin drömresa till sitt drömresemål utan mer bara är mer på köpet i svärföräldrarnas planer. Då är det också rimligt att familjen ses som en enhet och pengarna som skänks som bidrag delas lika.

• Fiona M

Skulle jag lägga 15000 skulle jag vilja beställa när, var och hur, inte bli beordrad att betala i ett färdigt paket.

• Anonym (Anonym)

Har personen vars föräldrar bekostat en del sämst ekobomi av paret och lägst lön kan jag dock tycka hen ska få lite mer av gåvan. 

• Core

Helt jävla efterblivet att hålla på så här när man till och med har barn ihop. Herregud, är ni 17 år ?

• Anonym (JB)

Om de som ger pengarna uttryckligen sagt att det är till familjen så ska resterande delas. Men hade jag varit person 1 hade jag inte varit särskilt sugen på att åka någonstans med person 2, nånsin. 

Svar på tråden Betalning av resa