• Irkutsk

Betalning av resa

I min familj pågår nu en väldigt het diskussion om betalning av en resa.

Ej gemensam ekonomi men två gemensamma barn

Vår familj,tillsammans med syskon med familj och föräldrar ska åka på semester tillsammans. 
    Föräldrarna kommer att ge en summa pengar till denna resa och vi betalar resterande. Det diskussion handlar om är hur resterande summa ska betalas.

Person 1 menar att det bästa är att dela resterande summa på de vuxna i familjen. Då gåvan inte är personlig utan till familjen

Person 2 menar att, eftersom det är personens föräldrar som ger gåvan, ska Person 1 betala resterande del. Person 2 menar att det är hens pengar.

• Svar på tråden Betalning av resa
  • Anonym (hkh)

Barnen får de resterande pengarna o de vuxna betalar sin egna resa, vad är problemet?

• Irkutsk
    Anonym (hkh) skrev 2023-09-02 13:58:43 följande:

Barnen får de resterande pengarna o de vuxna betalar sin egna resa, vad är problemet?

Gåvan täcker ju inte hela resan. Säg att det är 15 000 kvar att betala efter gåvan. Person 1 menar då att de betalar 7500 var och person 2 menar att person 1 ska betala 15000
  • Anonym (Öh)

är gåvan till hela familjen så får ju familjen dela på resterande kostnad (om båda vuxna vill med på resan).

annars får väl den som inte vill betala stanna hemma.

• Anonym (000)

Hur klarar sig dessa personer tillsammans i vardagen? Är det petnoga så att man betalar exakt sina egen mat, ned på ostskivenivå? För annars förstår jag inte hur det här kan bli ett problem? 

Om man lever ihop med gemensamma barn och ska på en resa där alla ska med så går väl gåvosumman till resan? Inte till person 1 eller person 2:s biljett? 

• Anonym (Mormor)

Om jag som faror/mormor vetat hur ni knölar med ekonomin skulle jag bjudit barnbarnen och låta er sitta hemma.
    Vill ni båda resa?
    Dela kostnaden hur svårt kan det vara,

• Anonym (Hej)

Vi har ej gemensamt ekonomi men i detta fall hade vi delat på resterande alt att maken betalat lite mer eftersom han tjänar mer men han hade inte behövt  stå för hela delen själv.  Jag vill ju att han följer med 

• Anonym (Em)

Självfallet skulle man dela på kostnaden. Att det ens blir en diskussion. Vill inte den ena att den andra ska följa med? 

• Anonym (hkh)
    Irkutsk skrev 2023-09-02 14:05:26 följande:
    Gåvan täcker ju inte hela resan. Säg att det är 15 000 kvar att betala efter gåvan. Person 1 menar då att de betalar 7500 var och person 2 menar att person 1 ska betala 15000
    Delas givetvis.
    Hur får ni ert liv att funka ihop om ni inte har värre problem?
    Har någon av er bekymmer med pengar eftersom en av er är girig?
  • Anonym (Hell no)

Hade jag varit parten som förväntas betala för både mig och min partner för att åka med svärföräldrarna så hade jag stannat hemma så får resten åka själva.

• Anonym (?)

Märklig grej att bråka om. 

Irkutsk skrev 2023-09-02 14:05:26 följande:

Person 1 är alltså inte det vuxna barnet i familjen? Svärdottern/svärsonen ska alltså betala 15.000 för att få resa med svärföräldrarna? 

Tror ni har djupare problem i relationen än ekonomin.

Svar på tråden Betalning av resa