• Yuppyupp

Vad är skillnaden bredband, mobilt bredband och mobilabonnemang?

Enkelt förklarat är ett fast bredband, det med router, mycket mer stabilt och du kan komma upp i en mycket högre hastighet än med ett mobilt bredband. Det mobila bredbandet är dock bärbart och du kan ta med dig det till tex husvagnen, båten eller campkngsemestern. Mobila bredband är enligt mig sällan bra, oavsett vilken operatör du använder. 

det mobila bredbandet ger dig bara datatrafik, alltså endast möjlighet att använda internet. Väljer du ett mobilabonnemang kommer du att kunna smsa och ringa också. På samma abonnemang 👍🏼

• Yuppyupp

Ska du använda det hemma till datorer, mobiler och tv så är det fasta bredbandet alltid att satsa på ☝🏼

• Yuppyupp
    ALLIEVERDO skrev 2023-08-31 22:48:27 följande:

Tack för svaret. Då var det som jag trodde med säljaren suck. Hmm nu är det hur man ska lösa detta. Han skickade ju bara med ett simkort som ett vanligt mobilabonnemang. Ska starta imorgon och mitt vanliga bredband försvinner nästa vecka. Men börjar ångra det..

Du har alltid 14 dagars ångerrätt! 
  • Yuppyupp

Sim-kortet är detsamma som ett mobilt bredband. När du sätter in det i routern kommer ni att kunna surfa på det som vanligt. Det är just hastigheten och täckningen som ni antagligen kommer få kämpa lite med. Det är ju bärbart i den utsträckning att du kan ta ut sim-kortet från routern och sätta in det i en annan enhet eller annan router på annan plats. Alternativt ta med dig en bärbar router och ditt simkort. 

Eller så ångrar du dig bara och häver köpet! :)

• Yuppyupp
    ALLIEVERDO skrev 2023-08-31 22:54:27 följande:
    Om våra mobiler går på annat men man mest ska ha det till tvn och ev stunder vid datorn. Är det ändå inte bra nog med mobilt bredband eller i detta fall via mobilabonnemang ?
    Mobil bredband är i sig inte dåliga. Det behöver inte bli ett dåligt val Utan kanske faktiskt passar er. hade allas mobiler varit kopplade, tv på som streamar, ungar som spelar Playstation och partner som sitter vid datorn hade det inte varit en bra idé dock. Lite tv och lite data kan fungera. Hur många Gb har du? Eller har du obegränsat? 
  • Yuppyupp
    ALLIEVERDO skrev 2023-08-31 23:05:12 följande:
    Obegränsat på alla abonnemang. Du vet familjeabonnemang. Men nu litar jag inte på något så ska trippelläsa om det finns något om max ändå..

Jag fattar! Och Jag förstår att du blir tveksam. Det är alltid svårt och speciellt med just bredbandsförsäljning. Det är en bransch som kan vara ganska ful. 

Om du har obegränsat med surf är det största problemet löst. Annars brukar mobila bredband vara experter på att äta upp surfen från mobiler och tv. Sen är det ju det här med täckningen. Har ni bra täckning där ni bor nu? Bor ni i en större stad? Om ni inte förflyttar bredbandet till olika platser (läs sommarstuga, husvagn,båt) ocj låter den befinner sig på samma plats kan ni kanske slippa problem även där. 

• Yuppyupp

Jag håller med. 3 är faktiskt en av de bättre operatörerna på täckning i Sverige. 

Men! Nu sitter du där du sitter och har ett abonnemang på tele 2. Hur lång bindningstid har du Ifall det skulle gå åt skogen och ni inte får fungerande tv och mobiler? Finns det utrymme I ekonomin för två abonnemangskostnader kan det vara lösningen. 

Mobilerna är det antagligen inte. Mobiler är egentligen bara skal och enheter och är inte kopplade till h ut man tar emot samtal eller använder internet (mestadels). Tele2 ska dock kunna leverera enligt avtal. Läs igenom vad som står. Du kan reklamera ett abonnemang precis som vilken annan vara som helst om de inte kan leverera enligt överenskommet. 

Svar på tråden Vad är skillnaden bredband, mobilt bredband och mobilabonnemang?