• Anonym (Tjollahopp)

Vad gör soc och vad finns det för alternativ utöver tingsrätt?

Vad gör soc? Jag fick rekommendation av soc att vända mig till familjerätten för rådgivning. Mitt ex fick en orosanmälan så vi är under utredning. Jag vill inte ha egen vårdnad utan mer riktlinjer kring saker som egentligen är naturligt enligt mig. Ett av barnen bor heltid hos mig men behöver planering i förväg vid umgängestid och barnet vågar inte säga nej när pappan ringer så det utlöser ångest hos barnet som egentligen inte vill dit. Så jag hade önskat att pappan hörde av sig till mig och då har vi större möjlighet att ta upp eventuell tid med pappan i en situation som barnet inte upplever pressat. Sedan kan jag tyvärr inte påverka vad som händer under själva tiden. Jag har försökt lyfta det med pappan men utan resultat. 

Så kan soc bara föreslå det som en lösning och sen behöver det inte följas upp? Är det bara tingsrätten kvar som alternativ annars? Vad finns det för alternativ när det verkligen inte går att hitta en lösning? 

• Svar på tråden Vad gör soc och vad finns det för alternativ utöver tingsrätt?
  • Anonym (K)

Pappan ska ringa DIG och boka umgänge, inte barnet! Om barnet har egen mobil så finns tre alternativ. Ta bort mobilen helt, byt nummer till ett olistat eller blockera pappans nummer. Du ska inte "lyfta" något med pappan, du säger ÅT honom vad som gäller!

Soc har inget med det här att göra, beslut som förälder måste du kunna ta själv. FR har inte heller med det här att göra, de är mer som en medlande part bara. De har ingen bestämmanderätt alls. Vet inte vad du tror att tingsrätten skulle göra åt detta mer än att ge dig enskild vårdnad. Att pappan motarbetar på detta sätt är en orsak att ansöka om enskild vårdnad, ja.

Hur gammalt är barnet? Är hen mogen nog att ha lite mer självbestämmande så är det din skyldighet att lyssna på vad hen vill. Jag fattar inte att du går med på umgänge när du vet att ditt barn inte vill! Att det till och med skapar ångest! Skaffa dig lite jävlar anamma och sätt ner foten för ditt barns bästa!

• Anonym (ooo)

Soc kan föreslå, familjerätten kan hjälpa er att skriva ned riktlinjer som ni tillsammans med dem kommer överens om i ett samtal där. 
    Om personen vägrar, eller inte följer det, är nästa steg tingsrätten.

Många föräldrar vill ju inte till tingsrätten (tid och pengar) så de kanske accepterar att familjerätten är dit man går och så får man en överenskommelse där. 

Men ja, kommer ni till slut till tingsrätten ändå, så kan man där ha villkor i domslutet. Frågan om vårdnad behöver inte vara det man stämmer om, utan det kan vara umgänget och rutiner runt det som blir huvudfrågan.
    Låter som att du behöver boka in en rådgivning med jurist, ofta finns en gratis timme via hemförsäkring. Kolla upp det. 

• Anonym (Schema?)

Varför har ni inte schema på umgänget?

• Drottningen1970

Familjerätten är inte tingsrätt. Det är en del av socialtjänsten där man kan få hjälp med samarbete, överenskommelser etc.

• Anonym (Tjollahopp)

Det är svårt att förklara hur pappan är och blir ett alldeles för långt inlägg. 
    Pappan har gått in med att jag ljuger och tvingar barnet att bo här. Pappan har inget emot att gå till tingsrätten trots att han är i två stycken socutredningar(barn med annan kvinna). Barnet har sagt att den som pratar skit är pappan till soc. Trots att jag har smshistorik och samtalsinspelningar som bevisar hans beteende om och om igen så tror han på riktigt att utredningen kommer bli en positiv utgång för honom? Helt förvrängd bild av verkligheten.

Jag vill bara förtydliga för alla de som nu kommer säga att jag krossat mannen och försöker ta barnen ifrån honom. Nej. Barnet har svårigheter och jag älskade pappaveckan för de gav mig och min sambo tid att återhämta oss. Inte så en mamma ska säga men det år verkligheten. 

Jag vet att han aldrig kommer släppa det här.. Jag har ingen lust att släpa barnen genom en tingsrättsprocess också.

• Anonym (Schema?)

Så ert barn har tidigare bott 50/50 och bor nu heltid hos dig? Varför ordnar ni inte ett nytt schema för umgänget då? Så att barnet är väl förberett? Familjerätten kan hjälpa er med schema, man måste inte till tingsrätten. Hur gammalt är barnet? För äldre barnen ska man ta hänsyn till barnets vilja.

• Anonym (Tjollahopp)
    Anonym (Schema?) skrev 2023-09-02 08:48:46 följande:

Så ert barn har tidigare bott 50/50 och bor nu heltid hos dig? Varför ordnar ni inte ett nytt schema för umgänget då? Så att barnet är väl förberett? Familjerätten kan hjälpa er med schema, man måste inte till tingsrätten. Hur gammalt är barnet? För äldre barnen ska man ta hänsyn till barnets vilja.

Barnet är 11 år. 
    Vi har testat föreslagit schema med två dagar i månaden men barnet vägrar. Vill verkligen inte dit. Pappan vill att vi tvingar barnet dit.
    Vi får ett helvete varje gång barnet har umgåtts med pappan några timmar.
Svar på tråden Vad gör soc och vad finns det för alternativ utöver tingsrätt?