• Astriidlind

Plötslig autism?

Har en dotter som precis blivit 2 och har helt plötsligt sen ca 3-4 månader tillbaka förändrats i personlighet. Hon verkar ha gått tillbaka i utvecklingen. Lyssnar inte alltid när man ropar på henne. har tappat ögonkontakten mycket mer och svarar knappt på frågor. Är i sin egna värld. vill Leka själv och ignorerar andra barn. hon härmas och pratar lite har fin motorik. 

innan detta kunde hon peka ut allt på kroppen och peka ut min, bror, pappa . Kunde ropa på sin bror och vsr intresserad av andra barn. Hon lyssnade och hade fin kontakt osv. Helt normalt barn som var jätteduktig. Denna förändring kom under sommarlovet. Är det någon som varit med om detta och att de ?kommit tillbaka? eller har era barn också blivit såhär och sedan diagnotiserats med autism tex? Jag är helt förtvivlad känner inte igen min dotter. Vi  har givetvis kontakt BVC. 
  • Svar på tråden Plötslig autism?
  • Mentat

Inget jag känner igen själv, men kommer att tänka på Retts syndrom. N.B: Jag är absolut inte läkare, så bli inte alltför nervös. Du kan ju läsa om det och se om du känner igen dig.

• Astriidlind
    Mentat skrev 2023-08-29 19:43:46 följande:

Inget jag känner igen själv, men kommer att tänka på Retts syndrom. N.B: Jag är absolut inte läkare, så bli inte alltför nervös. Du kan ju läsa om det och se om du känner igen dig.

Tack läste precis och nej det kan inte stämma hon växer fint och har jättefin motorik. Pekar och så fortfarande. Bara att hon ändrats i personlighet eller backat i utvecklingen.
  • Spucks
    Mentat skrev 2023-08-29 19:43:46 följande:

Herregud, skaffa dig ett hobby!
  • Anonym (f5)
    Spucks skrev 2023-08-29 19:55:48 följande:
    Herregud, skaffa dig ett hobby!
    Varför ett sånt otrevligt svar? Retts syndrom var ju ett bra svar, men betyder inte att TS barn har det. 
  • RaYzLeR

Autism föds man ju med, det är ingenting man får när man blir äldre.

• Spucks
    Anonym (f5) skrev 2023-08-29 20:07:01 följande:
    Varför ett sånt otrevligt svar? Retts syndrom var ju ett bra svar, men betyder inte att TS barn har det. 
    Hur var det ett bra svar? Det är redan hemsk nog att man letar efter ett "fel" som npf så fort ett barn inte passar perfekt i mallen, men att nu även börja med svåra gendefekter? Absolut sjukt.
  • Anonym (Nja)
    RaYzLeR skrev 2023-08-29 20:12:44 följande:

Autism föds man ju med, det är ingenting man får när man blir äldre.

Autism måste inte visa sig från födseln för det.
  • RaYzLeR
    Anonym (Nja) skrev 2023-08-29 21:04:46 följande:
    Autism måste inte visa sig från födseln för det.
    Det brukar finnas tidiga symptom, men dom kanske inte är så tydliga i början. Många får väl diagnos först när dom är i 7-8-årsåldern.

Själv så var jag 24 år när jag fick min asperger-diagnos, så för mig tog det tid. 🙂
  • Anonym (Nja)
    RaYzLeR skrev 2023-08-29 21:16:46 följande:
    Det brukar finnas tidiga symptom, men dom kanske inte är så tydliga i början. Många får väl diagnos först när dom är i 7-8-årsåldern.

Själv så var jag 24 år när jag fick min asperger-diagnos, så för mig tog det tid. 🙂
    Jo men här snackar vi om en två-åring. Känns spontant inte som att autism skulle visa en personlighetsförändring från i princip en dag till en annan där hen plötsligt knappt är kontaktbar. Jag skulle fundera mer på hjärnskada ärligt talat.
Svar på tråden Plötslig autism?