• Sommar2024

Ägglossningstest

Hej, nu var det min tur att skapa ett konto här på familjeliv. Jag och maken planerar barn och för att öka chanserna har jag köpt clearblues avancerade ägglossningstest. Testade ett par tillfällen när jag förväntade mig att h
    a ägglossning, men fick aldrig happy face. Ser dock på teststickan att där finns två streck. Kan det betyda att jag ändå hade ägglossning? Gjorde ett ytterligare test idag och då visas bara ett streck. Detta är en helt ny värld för mig och lite förvirrande, tacksam för svar med era erfarenheter. 

• Svar på tråden Ägglossningstest
  • Anonym (Lis)

ÄL-test visar inte att du haft ÄL.
    De indikerar att ÄL kan vara på gång. Precis som äggviteflytningar är en indikation att det är på gång. 
    Läs på om basaltemp om du vill få bättre koll på din cykel, finns en app som heter fertilitet friend.
    Tempmätning tillsammans med ÄL-test så får du bra koll och lär känna din kropp.

• Anonym (Hanna)

Det står tydligt i instruktionerna på de digitala ÄL-testen att man inte ska kolla på linjerna. 🥰 Följ det som visas på den digitala skärmen i stället.

Hormonet som gör att ÄL-testen ökar varierar under hela månaden, så vissa dagar kan det vara relativt tydliga streck medan andra dagar syns det knappt alls. Men som sagt: följ det som visas på den digitala skärmen. 

Och som kommentaren ovan skrev kan aldrig ett ÄL-test visa att du faktiskt haft ägglossning, även om det är väldigt troligt. Vissa månader sker ökningen, men inget ägg släpper. Det får du enbart veta om du möter din temperatur. 

Stort lycka till med bebisverkstaden! 

• Sommar2024

Tack för ditt svar Lis! Ska kolla upp appen du tipsade om och läsa på om basaltemp. Äggviteflytningar kom ett par dagar efter det första testet, men då hade jag inget ytterligare test tillgängligt så jag vet inte vad testet skulle ha visat då.

• Sommar2024

Tack snälla för svaret Hanna. Tycker mig ha läst lite här och där att folk blivit gravida trots negativt ägglossningstest, det var nog därför jag blev lite ivrig och tänkte att det kanske var något fel på happy face med tanke på strecken. Får hålla mig till happy face och fördjupa mig i era andra tips fortsättningsvis :)

• Anonym (Lis)
    Sommar2024 skrev 2023-08-28 16:54:46 följande:

Tack för ditt svar Lis! Ska kolla upp appen du tipsade om och läsa på om basaltemp. Äggviteflytningar kom ett par dagar efter det första testet, men då hade jag inget ytterligare test tillgängligt så jag vet inte vad testet skulle ha visat då.

Då känns det ju rimligt att ÄL var några dagar efter första testet. Hoppas ni lyckades pricka in det!
  • Angelica02

Ursäkta.. Jag hoppar in här lite för jag blir inte klok på detta.

Jag hade sjukt hög stegring på ÄL tester 30-31/8 men nu efter så står mina test stilla på samma. De minskar liksom inte i styrka.

Det är första gången jag testar med ÄL tester för att denna gången kunna planera en graviditet. Har tre barn sedan innan men ingen av dem är planerade utan blivit av liksom trots preventivmedel. 

Tycker testerna borde bli svagare ju längre bort från ÄL man kommer och kommer närmare mensen. Beräknad mens är den 15/9. 

• Anonym (Lis)
    Angelica02 skrev 2023-09-07 09:09:32 följande:

Ursäkta.. Jag hoppar in här lite för jag blir inte klok på detta.

Jag hade sjukt hög stegring på ÄL tester 30-31/8 men nu efter så står mina test stilla på samma. De minskar liksom inte i styrka.

Det är första gången jag testar med ÄL tester för att denna gången kunna planera en graviditet. Har tre barn sedan innan men ingen av dem är planerade utan blivit av liksom trots preventivmedel. 

Tycker testerna borde bli svagare ju längre bort från ÄL man kommer och kommer närmare mensen. Beräknad mens är den 15/9. 

När var senaste mens? Tagit graviditetstest?
  • Angelica02
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-07 14:50:28 följande:
    När var senaste mens? Tagit graviditetstest?

Hejsan!

Jag tog ett graviditetstest och det vart positivt. Så är nu i v 6 (5+1) räknat från senaste mensen. Får veta mer runt v 12 vid KUB 

• Anonym (Lis)
    Angelica02 skrev 2023-09-22 08:38:40 följande:

Hejsan!

Jag tog ett graviditetstest och det vart positivt. Så är nu i v 6 (5+1) räknat från senaste mensen. Får veta mer runt v 12 vid KUB 

Misstänkte det. Grattis!
Svar på tråden Ägglossningstest