TS, låter som om du umgås med underliga kvinnor, kanske dags att byta umgängeskrets?
Känner inte alls igen det där från mig eller andra ensamstående mödrar jag känner. Förstår inte ens hur dessa kvinnor har tid att skämma bort sina söner, det känns extra skönt när ens son börjar ta hand om tex viss tvätt och matlagning hemma, när man är den enda vuxna i hemmet. Känns skönt att inte göra allt själv längre eftersom sonen kan dra sitt strå till stacken.
Och är man ensamstående mamma kanske man tänker lite extra på att sonen måste vara kapabel att självständigt ta hand om sitt hushåll och liv, för det har man själv prövat på. I vissa fall tänker man kanske även på att sonen inte ska bli lika odräglig som sin pappa var, om man nu haft sådana problem.
Jag kan knappast heller vara ensam om att ha bra manliga förebilder i släkten och bland vänner. Om man är van vid att 80 åriga gubbar lagat mat och städat hela sitt liv och att andra män bakar och fixar barnens födelsedagsfirande, kan måla lilla dotterns naglar och gå på föräldramöte osv osv, fostrar man ju sönerna till att bli riktiga karlar, som klarar allt.
Just nu är jag på sonen som en hök för han har just skaffat en supersnäll flickvän som är duktig på att laga mat och fixa. Jag förmanar honom att han ska ta plats i köket, inte bara hjälpa till och absolut inte utnyttja att hon är så snäll och servil. Men sonen är också snäll så det ordnar sig nog.
Andra mödrar jag känner ställer också krav på att sönerna lär sig alla sysslor, stryker sina egna skjortor, lagar mat vissa dagar, städar etc.