• Suzukiintrudervs800

Söner som fostras till mansgrisar

Alla relationer jag haft har med kvinnor med söner har samma sak förekommit,
    sönerna fostras till egoister , de höjs till skyarna och blir egoister utan empati, det är bara dem som existerar, blir riktiga mansgrisar, konstigt att många män blir mansgrisar!.
    kvinnorna själva borde låta sina söner ta mera ansvar redan när dem växer upp, inte klemas bort, blir ju svårt att förstå att dem ska vara delaktiga och empatiska när dem är får en flickvän och flyttar ihop.
    ska det vara så svårt att se orsak och verkan,
    De gör sina söner illa med allt dalt, ist för att förbereda dem för vuxenlivet, får dem en drömvärld där uppvaknandet blir hårt
    relationer spricker och dem förstår inte varför, ?jag är ju bara som mamma fostrade mej?

• Svar på tråden Söner som fostras till mansgrisar
  • Anonym (Frrr)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-28 17:07:42 följande:

"Du menar att kvinnor som klagar på en man per automatik klassas som en "feminist" alltså..."
    det var inte det jag skrev.

"Du kanske bara är outbildad. "Feminister" är inte ett skällsord för kvinnor."

En klok feminist tror inte på genusflum.
    En gnäll feminist gnäller.
    Det kanske är du som inte förstår att det är sammanhanget man sätter "feminist" i som räknas.

Lär dig hålla isär saker.

För helvete

Lär dig hålla isär saker.

För helvete
    Men lägg av, du tycker att alla som inte sätter kvinnor på piedestal är feminister. Du försöker bara hitta på saker nu. Håll isär begreppen. En feminist står för feminism, en kvinna behöver inte per automatik vara feminist och "feminister" ska inte användas som ett generiskt skällsord för kvinnor. Skärp dig, ansträng dig faktiskt för att ta till dig kritiken i stället för att barnsligt försöka kollra bort den. Se saken från ett större perspektiv.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Frrr) skrev 2023-08-28 17:18:56 följande:
    Men lägg av, du tycker att alla som inte sätter kvinnor på piedestal är feminister. Du försöker bara hitta på saker nu. Håll isär begreppen. En feminist står för feminism, en kvinna behöver inte per automatik vara feminist och "feminister" ska inte användas som ett generiskt skällsord för kvinnor. Skärp dig, ansträng dig faktiskt för att ta till dig kritiken i stället för att barnsligt försöka kollra bort den. Se saken från ett större perspektiv.
    Men lägg av med fultolkningen, du kan ju inte ens fultolka rätt så det blir bakvänt "du tycker att alla som inte sätter kvinnor på piedestal är feminister" blir bättre om man lägger till ont i rumpan och jag skiter fullständigt i vad du påstår feminister står för, det är samma gnäll feminister som får ont i rumpan när någon kritiserar "feminism" eller "feminister" och det är samma som säger feminism står för bla, bla för att barnsligt försöka kollra bort kritiken.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tuva) skrev 2023-08-28 17:11:35 följande:
    Att männen inte skriver i diverse forum betyder väl inte att dom struntar i barnen. Det finns många sätt att vara en delaktig förälder i barnens vardag.
    Lika det här med att kvinnor tar mest ansvar när det gäller div möten, tider vab för barn tror jag det finns flera orsaker till. Ekonomin kan vara en anledning. Män tjänar generellt mer än kvinnor vilket gör att man förlorar i inkomst på det.
    Ett ytterligare kan absolut handla om att dom inte bryr sig. Men vad gör man som förälder då?
    Man sätter ner foten. Säger ifrån och låter mannen ta hand om det.
    Detsamma när det gäller städning eller andra sysslor i hemmet. Jag är kvinna och har tyvärr mött en del kvinnor som "tar över" gör om städningen efter honom. Byter kläder på barnen eftersom det han tagit fram inte duger.
    Där måste man backa och låta mannen göra på sitt sätt. Det måste uppfattas som rent hopplöst att dela jobbet och ständigt få höra att man gör fel.
    mamma detaljstyr pappa när pappa inte kan göra rätt och när mammas sätt är det enda rätta, jag tror mammor har lite svårt att skilja på det.
  • Mimosa86
    Suzukiintrudervs800 skrev 2023-08-28 07:44:30 följande:
    Söner som fostras till mansgrisar

Alla relationer jag haft har med kvinnor med söner har samma sak förekommit,
    sönerna fostras till egoister , de höjs till skyarna och blir egoister utan empati, det är bara dem som existerar, blir riktiga mansgrisar, konstigt att många män blir mansgrisar!.
    kvinnorna själva borde låta sina söner ta mera ansvar redan när dem växer upp, inte klemas bort, blir ju svårt att förstå att dem ska vara delaktiga och empatiska när dem är får en flickvän och flyttar ihop.
    ska det vara så svårt att se orsak och verkan,
    De gör sina söner illa med allt dalt, ist för att förbereda dem för vuxenlivet, får dem en drömvärld där uppvaknandet blir hårt
    relationer spricker och dem förstår inte varför, ?jag är ju bara som mamma fostrade mej?

Så varför tar inte fäderna det uppfostringsansvaret då?

Barn identifierar sig med föräldern av samma kön. Om pojken ser att hans pappa inte tar likvärdigt ansvar k hemmet och över familjen så kommer han omedvetet att göra det samma. Ta efter då pappan är förebilden. Så vad spelare det då för roll i vad mamman säger om pappan urholkar upplägget?

Jämställda söner fostras i jämställda relationer.

• Anonym (Frrr)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-28 18:39:46 följande:
    Men lägg av med fultolkningen, du kan ju inte ens fultolka rätt så det blir bakvänt "du tycker att alla som inte sätter kvinnor på piedestal är feminister" blir bättre om man lägger till ont i rumpan och jag skiter fullständigt i vad du påstår feminister står för, det är samma gnäll feminister som får ont i rumpan när någon kritiserar "feminism" eller "feminister" och det är samma som säger feminism står för bla, bla för att barnsligt försöka kollra bort kritiken.
    Har du ont i rumpan? handlar det om det? Jävla "feminist"
  • FuckGoggleAskMe

TS, låter som om du umgås med underliga kvinnor, kanske dags att byta umgängeskrets?

Känner inte alls igen det där från mig eller andra ensamstående mödrar jag känner. Förstår inte ens hur dessa kvinnor har tid att skämma bort sina söner, det känns extra skönt när ens son börjar ta hand om tex viss tvätt och matlagning hemma, när man är den enda vuxna i hemmet. Känns skönt att inte göra allt själv längre eftersom sonen kan dra sitt strå till stacken.

Och är man ensamstående mamma kanske man tänker lite extra på att sonen måste vara kapabel att självständigt ta hand om sitt hushåll och liv, för det har man själv prövat på. I vissa fall tänker man kanske även på att sonen inte ska bli lika odräglig som sin pappa var, om man nu haft sådana problem. 

Jag kan knappast heller vara ensam om att ha bra manliga förebilder i släkten och bland vänner. Om man är van vid att 80 åriga gubbar lagat mat och städat hela sitt liv och att andra män bakar och fixar barnens födelsedagsfirande, kan måla lilla dotterns naglar och gå på föräldramöte osv osv, fostrar man ju sönerna till att bli riktiga karlar, som klarar allt. 

Just nu är jag på sonen som en hök för han har just skaffat en supersnäll flickvän som är duktig på att laga mat och fixa. Jag förmanar honom att han ska ta plats i köket, inte bara hjälpa till och absolut inte utnyttja att hon är så snäll och servil. Men sonen är också snäll så det ordnar sig nog. 

Andra mödrar jag känner ställer också krav på att sönerna lär sig alla sysslor, stryker sina egna skjortor, lagar mat vissa dagar, städar etc. 

• Anonym (Ann)

Efter att ha dejtat otaliga män uppvuxna 70-80-tal som kan sättas in under begreppen bortklemade och/eller mansbebisar, så har jag insett vad jag vill undvika nu när jag själv uppfostrar söner.

Senaste exet var så tydligt att det var en kombination av en pappa som jobbade och sen sysslade med sin hobby och inte tog ansvar för vardagssysslorna i kombination med en mamma som då lämnades med allt ansvar för hem och barn och som dessutom ursäktade sin son i allt och aldrig lade något ansvar på honom. 

• Anonym (Har_tänkt_samma)

Har också tänkt på det. Som barn på 80-talet fick jag verkligen lära mig ta ansvar. Jag fick ta hand om mina småsyskon dagligen, jag fick hjälpa till att diska, städa och tvätta. Jag fick också lära mig av min morsa att man inte ska ha en sexistisk och förnedrande jargong emot tjejer. Känns som att många föräldrar idag endast är måna om att allt ska vara lätt och smidigt för deras telningar. Moral och personligt ansar är på utdöende, och det har mycket sin orsak i dagens föräldrars låt-gå-attityd och att barnen ska skyddas från allt som kan anses vara kränkande, förmanande och tvingande. Det skapar en slapp generation som tycker att det viktigaste är att de själva ska få stå i centrum och ha alla rättigheter (men få skyldigheter).

Jag hade en "gammal stofil" (enligt flera av mina klasskompisars sätt att se) i grundskolan, som sade till oss elever att "Vi människor har rättigheter, men vi har också skyldigheter", och påtalade för oss elever att "Jag har mera rättigheter än jag har skyldigheter, och ni har mera skyldigheter än ni har rättigheter".I dagens föräldrars ögon kan det låta helt idiotiskt, men jag har mer och mer börjat förstå poängen med det ha sa.

• ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2023-08-28 18:47:33 följande:

Barn identifierar sig med föräldern av samma kön. Om pojken ser att hans pappa inte tar likvärdigt ansvar k hemmet och över familjen så kommer han omedvetet att göra det samma. Ta efter då pappan är förebilden. Så vad spelare det då för roll i vad mamman säger om pappan urholkar upplägget?

Jag tror hur man själv blir behandlad som påverkar mest, om pappa curlar hela familjen tror jag inte att sönerna tänker att de ska bli som pappa och börjar curla sina flickvänner, jag tror de förväntar sej att bli curlade. Om pappa blir curlad av mamma medan sonen får hjälpa till tror jag inte att det helt plötsligt vänder så sonen förväntar sej att bli curlad.

• Postman
    Mimosa86 skrev 2023-08-28 18:47:33 följande:

Fäder tar inte ansvaret för det är inte en lika viktig fråga som det är för många kvinnor. Om många kvinnor överdriver ansvaret så är många män helt åt andra hållet, dvs en slappare syn. Kvinnor generellt vill jag påstå är överdrivet på vad det än är när det gäller just barnen. Ve den man som försöker ta dig tolkningsföreträde i frågor om barn  

Nej jag tror inte alls att jämställda söner fostras i jämställda relationer. 

Svar på tråden Söner som fostras till mansgrisar