Söner som fostras till mansgrisar
Vi har gjort lite skillnad tyvärr, ibland. Detta är inte av illvilja eller pga nedärvda roller utan av ren bekvämlighet och inget vi tycker är positivt alls.
Tvillingdottern är så lätt att be om hjälp av, hon är smidig och trevlig och social med familjen och fixar saker lätt. Sonen har varit mycket värre som tonåring, han har fräst och varit sur och sprider sina saker över hela huset och har varit jättejobbig. Vi umgås också mycket mer med dottern. Sonen vill bara gama eller vara med sin flickvän eller med kompisar. När han gör något så vill han lägga minimalt med tid på hushållsarbete och det blir inte bra gjort.
Jag har kompenserat genom att dottern får fler och dyrare presenter eftersom hon hjälper till mer. Men det gör ju inte sonen bättre på hushållsarbete.
Nu har han hittat en ny flickvän som är superduktig på matlagning och liknande, hon skämmer bort honom mer än vi färäldrar gjort.
Det enda jag kan göra är att bromsa att de flyttar ihop. Jag säger att han får bo kvar i sin studentkorridor tills han blivit mer mogen, vi sponsrar ingen ihoppflytt på något sätt. Men han är väldigt driven när det gäller att tjäna pengar så det kanske han fixar ändå. Han bjuder flickvännen på restaurang då och då för att kompensera sina dåliga matlagningskunskaper.
Jag sa till honom nu i sommar att han måste lära sig laga mat, att flickvännen kommer att tröttna på honom på sikt. Det tog nog skruv för innan han åkte till universitetet köpte han en stavmixer och diverse köksutrustning.
Han har en god förebild hemma, hans far är en superbra kock och lagar det mesta vi äter.