Söner som fostras till mansgrisar
Studentpappa skrev 2023-08-28 10:00:22 följande:
I många fall i min närhet gör man skillnad på barnen när det är kille/tjej i syskonskaran. Killen behöver sällan hjälpa till hemma medans dottern ska göra det.I min sambos familj är det sjukt tydligt, sonen (som nu är 44) tar inte ens undan sin tallrik vid besök. Medans sambon ska hjälpa till med maten och efterrätt osv. Det är inte så stor skillnad idag på många håll.
Man lägger betydligt mer pengar på sina söners intressen än döttrarna osv.
I min bekantskapskrets är det inte alls så. Alla förväntas hjälpa till, eller så är man gäst och då gäller det också alla. En kille eller man som verkade förvänta sig att få allt serverat, skulle inte ses med blida ögon.
Däremot är det inte millimeterrättvisa, och jag har absolut märkt tendenser att flickor och kvinnor _självmant_ hjälper till mer i köket eller mer dukning t ex. (För att de tror att det förväntas av dem?) Medan killar och män oftare sitter och snackar eller sköter grillen.
Så visst finns tendenserna där. Men SÅ uppdelat är det inte. Mansgrisar göra sig icke besvär och riskerar att bli bortvalda som vuxna.
Igår tog jag och en väninna med oss alla barn till skogen och plockade svamp. Vi kom hem till färdig lunch och dukat bord. Det hade karlarna fixat medan vi var borta.