• Spucks

Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?

Anonym (...) skrev 2023-08-26 18:26:42 följande:

- föräldrar som inte svarar i telefon. Det är OTROLIGT viktigt att alltid vara tillgänglig ifall något skulle hända. Jag själv har alltid telefonen i fickan och på ljud på jobb ifall mina barns förskola skulle ringa.
    Det finns faktist jobb där man inte kan vara tillgänglig jämt, även om du inte kan föreställa dig det.
    Och att ha sin privat telefon i fickan och dessutom med ljud på tycker jag är extrem dålig stil när man jobbar som pedagog. Dina barns förskola skulle enkelt kunna ringa till förskolans telefon, om det skulle vara något med dina barn.
    Anonym (...) skrev 2023-08-26 21:28:42 följande:
    Min egna 2-åring säger alltid tack, det är allmänt hyfs. Så där kan jag erkänna att jag dömer föräldrarna lite i att de är slappa i vett och etikett.
    Vänta tills hen är 5 eller 6 eller 9 ...
    Små barn beter sig oftas mycket bättre än äldra barn. Det betyder inte att föräldrarna skita i uppfostran, det betyder att barnen skiter i det. Ju äldre barnen blir, desto mindre är de intresserad av att behaga de vuxna runt sig och desto viktigare blir det att vara "kul", att tramsa framför kompisarna osv.
    Anonym (O) skrev 2023-08-26 21:39:11 följande:

Jag jobbade extra på förskola och något jag kunde reagera på va precis det som ... skriver ovan. Hur många barn inte sa tack för maten, tog undan sin tallrik, kunde städa efter sig. Jag fattar att barnen är små på förskolan, men säga tack för maten kan väl en fyraåring? Har sett samma tendenser bland större barn när jag jobbade i skolan. Vill inte låta som en bitter gammal surgubbe, men upplevde vissa barn som otroligt bortskämda och egocentrerade. Då undrade jag om inte föräldrarna någonsin satte  några gränser eller någonsin förvägrade sina barn något. 

Sitter kocken med i matsalen i er skola? Om inte, vem exakt ska barnen tacka för maten? 

• Spucks
    Anonym (...) skrev 2023-08-27 00:15:48 följande:
    Det är väl klart att det finns undantag och yrken där man verkligen inte kan ha sin telefon på sig under arbetstid, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag talar om som inte svarar. Du måste kunna tänka längre än så och inte ta det till extremfall.

Jaha, då får du tycka att det är dåligt att jag har på mig min min telefon och svarar om jag ser att det är mina barns förskola som ringer. Ingen annan i arbetslaget varken förr eller nu tycker att det är ett problem, alla andra är också tillgängliga till sina barn och det har varit så på alla tidigare arbetsplatser. Vi vet vikten av att man svarar snabbt när förskola/skola vill ha tag på en.

Varför är du så arg? Många barn tackar inte för sig, det är ett faktum. Jag ber inte barnen specifikt tacka för maten, för det kan de göra till köket om de är med och hämtar maten/lämnar disken (precis som jag som pedagog också gör). Jag vill att barnen ska säga "kan jag få mjölk/kan du skicka mjölken/kan jag be och få mjölk" och när man tar emot det säga "tack" istället för att säga "mjölk!!!!" när jag vet att jag kan ha det kravet på barnet. Det är inte för mycket begärt av de flesta barn.

Många tycker att deras barn är så söta att de kommer undan med mycket. Jag har varit med om föräldrar som skrattade och tyckte det var komiskt när deras 4-åring sa "f*ck u"... Mmm jättekul... Barnet sa detta mer då för att föräldrarna skrattade och därmed uppmuntrade det, barnet vet inte innebörden av ordet.
    Jag är inte arg, jag är irriterad på inlägg som dina. Du är nog en rätt så typisk "Familjeliv förskolepedagog". Som tur är har jag aldrig träffat på sådana i det reala livet, men här på formuet kryller det av folk som säger att de är förskolepedagoger och är sig precis som du. Dvs. extrem dömande, extrem ignorant och inte särskilt intelligent heller.
    Tex. har jag försökt förklara för dig hur det absolut inte m
    åste vara uppfostran när barn är oartiga, men du tar inte in det alls utan reagerar bara med en upprepning av dina klagomål om hur ouppfostrade dessa oartiga ungar är.

Och det finns faktist m
    ånga jobb, inte bara undantag, där man inte kan vara tillgänglig jämnt.

Att du och alla dina kollegor alla har sina privata mobiler p
    å sig och med ljud på när ni jobbar ändrar inte på att det är extrem dålig stil. Ni ska ägna er tid och uppmärksamhet åt jobbet, inte åt telefonen som ringer och plingar. För jag har svårt att tro att alla som har ditt nummer vet dina arbetstider och att de inte borde kontakta dig då. Att man gör det för sina barn är absolut trams, för barnen skiter i om föräldern nås på den privata mobilen eller på jobbtelefonen.
  • Spucks
    Anonym (FÄ) skrev 2023-08-27 20:24:04 följande:

Har pratat med många om det där med att vara tillgänglig på mobilen på jobbet vs att låta folk kontakta en på jobbtelefonen. Vet att vissa jobbtelefoner gick varma med samtal som inte gällde jobbet innan mobilernas tid. 

Det är inte okej att plinka på mobilen i tid och otid när man har hand om människor men det stör mindre för kollegor om man sköter det snyggt via sin mobiltelefon istället för jobbtelefonen.

Det finns yrken där mobiltelefon inte får användas men då kan man ge ut sitt jobbnummer.

Hur menar du att jobbtelefoner gick varma då och att det nu inte är okej men att det stör mindre om man gör det med sin mobil? Menar du att innan mobiler fanns ringde folk till förskolans telefon för privata snack med pedagogerna? Och att du ha din privata mobil med dig för att det stör dina kollegor mindra om du sköter dina privata konversationer där istället för på  jobbtelefonen?

Jag tror du har misuppfattat mig. Jag skrev inte, som du tydligen tror, att du ska ge jobbnummret till alla du känner s
    å de kan ringa dig för att snacka under din arbetstid. Du ska ge jobbnumret till dina barns förskolor/skolor så de kan nå dig i nödfall eller om ditt barn insjuknar.
    Dina privata ärenden borde du sköta under rasterna och utanför din arbetstid, även om detta
     verkar vara en helt absurt tanke för dig.

Och det finns inte bara jobb där man inte f
    år använda mobilen, där finns massor med jobb där man helt enkelt inte är tillgänglig medan man arbetar eller under delar av sin arbetstid, för det skulle vara helt olämplig eller tom innebär fara för en själv och/eller andra människor.
  • Spucks
    Anonym (...) skrev 2023-08-27 21:39:42 följande:
    Jisses, fick du ut all den informationen om mig från några få inlägg? Ironin i att du säger att jag är dömande när du redan stämplat mig med diverse negativa egenskaper, haha.

Jag säger att jag förstår att livet kommer emellan, att jag tar upp mina "red flags" med föräldrar som jag märker inte funkar för barnen och skriver också att 9 av 10 förstår och vill deras barns bästa. Jag arbetar för att barnen ska må bra och få bästa förutsättningarna, jobbigt om vissa personer på internet tycker att det är jobbigt men det är mitt uppdrag.

Jag ser till individer jag stött på i mitt arbete och där handlar det ofta om att föräldrarna är slappa med att barnen ska tacka för sig. Hur du eller andra har det är oviktigt för jag delade med mig av min upplevelse kring vissa barn jag stött på.

Jaha, du får tycka att det är fruktansvärt hemskt då. Det är tråkigt att du tror att det är trams och att jag och andra förskollärare inte har någon yrkesstolthet. Jag har ställt in så att det ringer med ljud när förskolan ringer, annars är den på tystläge utan vibration. Dessutom är det händigt att ha telefonen nära om något barn frågar typ "hur högt kan en delfin hoppa?" och någon av mina kollegor har vår arbetstelefon - då kan jag enkelt kolla upp den för att sen kunna gå och mäta med barnet på marken hur långt det avståndet är exempelvis.

Tycker att det känns som att du är lite ledsen/arg, hoppas att allt är okej i ditt liv och att du mår bra.
    Ja, jag har fattat att du tycker det är helt okej att ha din privata mobil med dig medan du jobbar. Jag behöver inte hålla med.
    Och din exempel med delfinen tycker jag visar motsatsen av vad du vill framföra, nämligen att det är dålig och gör kommunikationen fattigare att alltid har svaret tillgänglich omedelbart och nyttja den möjligheten.
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 10:02:38 följande:
    Det är väl klart att föräldrar med vissa yrken inte alltid kan svara i telefon, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag pratar om. 
    Du har absolut ingen aning hur föräldrarnas arbetsdagar ser ut och om de kan svara i telefonen eller inte. Oavsett yrke.
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 10:04:58 följande:
    Tack, precis så.

Ja, absolut kan äldre barn dryga sig ibland! Har förståelse för det med och dömer inga föräldrar för det. Vi jobbar med samtliga barn på förskolan att man ska säga tack osv.
    Jo, det var exakt det du gjorde. Du dömde föräldrarna av oartige barn, eftersom din tvååring beter sig bättre.
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 14:56:04 följande:
    Håll en dialog med förskolan så löser det mesta sig, dvs "ibland har jag inte möjlighet att svara på telefon på jobbet, men jag återkommer så fort jag kan/prova att ringa den andra föräldern/morfar/farfar osv".

Herregud.
    Varför ska man berätta för dig innan att man inta alltid kan nås? Det märkar du väl när du ringer, om föräldern kan nås just då. Och varför ska föräldrarna påpeka att du ska ringa någon annan på listan om hen inte nås? Borde det inte vara självklart?
  • Spucks
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 23:04:10 följande:
     de vi VET har möjlighet kan svara
    Behöver föräldrarna redivisar sin hel arbetsdag åt er, eller hur ska ni veta när de har möjlighet att svara?
Svar på tråden Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?