Anonym (...) skrev 2023-08-28 19:43:10 följande:
Vill du missförstå mig med flit eller har du bara dålig läsförståelse?
Det är väl självklart att vi ringer andra kontaktpersoner först om inte kontaktperson 1 svarar. Jag talar om att ha en öppen dialog med de som tar hand om det viktigaste du har om dagarna.
Vi förskollärare måste inte veta någons arbetsuppgifter i detaljer, det har jag aldrig sagt. Tänker dock att det bör vara av föräldrarnas intresse att veta om något hänt ditt barn på förskola/skola. Du kanske är en sån förälder som inte gillar när förskolan ringer och "stör" dig på jobbet, men då är vi olika som personer - om mitt barn låg i en ambulans exempelvis för att hen fått ett benbrott skulle jag velat veta det så fort som möjligt och blivit upprörd om förskolan inte försökt ringa mig när första tillfälle gavs, men det är bara jag det :)
Men okej, jag ska förklara på ett enkelt sätt:
Alla människor jobbar inte med saker där man KAN ha med sig en mobil. Jag sitter till exempel då och då i utrymme där man inte FÅR ha telefon med sig. Då kan förskolan ringa mig bäst de vill, jag KAN inte svara, eftersom jag inte HÖR att det ringer. Då förutsätter jag att förskolan genast ringer den andra föräldern.
Du skrev då här:
- föräldrar som inte svarar i telefon. Det är OTROLIGT viktigt att alltid vara tillgänglig ifall något skulle hända. Jag själv har alltid telefonen i fickan och på ljud på jobb ifall mina barns förskola skulle ringa.
Och problematiserade därmed föräldrar som inte har telefonen i bakfickan. Stå för det du skriver!