• Anonym (...)

Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?

Jobbar inom förskola sen flera år tillbaka, utbildad förskollärare. Har barn själv. Mina "red flags" till nonchalanta föräldrar är följande:

- inte har ordentliga kläder till sina barn på förskola dvs varma skor, vantar, regnkläder, ombyte osv.
    - när man vet att föräldrarna är lediga men de väljer aktivt att inte hämta sina barn tidigare trots att de alltid är där långa dagar.
    - föräldrar som inte meddelar att de blir sena 30+ min.

- föräldrar som inte svarar i telefon. Det är OTROLIGT viktigt att alltid vara tillgänglig ifall något skulle hända. Jag själv har alltid telefonen i fickan och på ljud på jobb ifall mina barns förskola skulle ringa.
    - om någon incident har hänt så viftar de bort det med "de är bara barn". Vanligare bland pojkar typ "boys will be boys".
    - föräldrar som pratar i telefon vid lämning/hämtning. Lägg ner telefonen för bövelen.
    - föräldrar som hämtar och räknar med att barnen ska avsluta sin aktivitet NU på studs utan att ge några minuter till att avsluta. Fattar om man har bråttom, men är det varje dag är det inte okej. Samt att man alltid kan ringa oss och förvarna typ "hej, skulle ni kunna förbereda Lisa och ta på henne skor för vi är sena till X?". Har verkligen full förståelse för det, men att rycka upp barnet från sin aktivitet varje dag och sen bli förvånad när barnet blir irriterat? Inte okej, snacka om att inte ha något barnperspektiv.

De jag kommer på nu.
  • Anonym (...)

Kom på en till:

- föräldrar som klär sina barn i väldigt fina kläder och sen blir besvikna på barnet att de smutsat ner sig/arga på oss i personalen att det kommit färg eller annat på kläderna. Använd oömma kläder till förskolan - det är inte att vara finklädd som är i fokus där utan lek och lärande.

Vill också tillägga att jag absolut tar upp allting av punkterna jag nämnt med föräldrarna vid samtal. I 9 av 10 fall förstår föräldrarna och rättar sitt beteende, så de flesta vill såklart göra det bästa för sina barn.

• Anonym (...)
    Anonym (Maja) skrev 2023-08-26 19:28:29 följande:
    Det där sista - man får ju bara ha barnen på förskola och fritids under arbetstid+restid, så när man hämtat barnet på förskolan kl 15:25 SKA man sedan vara på fritids och hämta kl 15:35 - det finns helt enkelt inte utrymme att avsluta aktivitet (om nu inte fsk och fritids kan ändra sina regler så det är OK med 10 min extra var dag för var barn att avsluta sitt). Annars får helt enkelt personalen ha koll på näeär Lisa ska hämtas och just ha henne förberedd tills dess. Det ska ju inte föräldrar behöva ringa om.
    Hur menar du? Du är väldigt specifik i tider nu och en viss ordning som verkar vara aktuell på dina barns förskola.

Det jag menade är om man har bråttom till säg ett läkarbesök någon gång så är det helt okej att ringa och säga "Hej, vi är sena till BVC - kan du snälla hjälpa till och klä på Lisa så att jag bara kan svänga in och hämta henne så snabbt som möjligt". Sånt händer, inget konstigt.

Föräldrar som nästa  alltid kommer in, inte har tid/lust att lägga 5 min av sin tid för att tala om hur dagen har varit utan som kommer in och säger i ett andetag "hej hej kom nu Lisa nu ska vi gå hem jaså du vill visa din teckning men vi tar det sen plocka undan kritorna här nu så nu går vi hejdå". Inte okej, det stressar barnet och man måste ha avsatt 5-10 min till att hämta sina barn i lugn och ro och låta dem avsluta. Och jo, det finns alltid utrymme för den tiden att låta barnen avsluta aktivitet - om det ska bytas lokal eller något för det är fritids eller vad du nu menade i din beskrivning så har redan personalen förberett barnen att de snart måste avsluta. Jag talar om föräldrar som blir förvånade när barnen protesterar mot att allting ska ske på föräldrarnas villkor och snabbt ska det också gå.
  • Anonym (...)
    Anonym (FÄ) skrev 2023-08-26 18:43:32 följande:

Intressant. Tycker dock att dina punkter mer fokuserar på hur föräldrar beter sig. Tänkte mest på om ni drar några slutsatser om hur föräldrarna är beroende på hur barnets beteende är under dagarna på förskolan.

Det enda jag reagerar på hur barnen beter sig och drar slutsatser om föräldrarna är om de större barnen som man vet kan bättre skriker ut typ "MJÖLK!" vid matbordet. Jag är otroligt noga med "mina" barn på jobbet att man säger "Kan jag få mjölk?" och att man tackar för sig när man får det man ber om, och jag är förvånad över hur ofta jag får påminna större barn om detta - det känns inte som något som direkt lärs ut till de flesta barn, föräldrarna ställer inte de kraven.

Min egna 2-åring säger alltid tack, det är allmänt hyfs. Så där kan jag erkänna att jag dömer föräldrarna lite i att de är slappa i vett och etikett.
  • Anonym (...)
    Anonym (Maja) skrev 2023-08-26 23:02:16 följande:
    Hur jag menar? Att många har fler än ett barn, och har du ett barn i förskolan och ett i fritids så har du inte tillåtelse att göra något annat än att just hämta barn 1 innan du hämtar barn 2. Det finns inte utrymme för 5-10 minuter att låta barnet avsluta aktiviteter, för du ska vara påväg att hämta syskonet på andra platsen så snart som bara möjligt. Det är därför bråttom för Lisa att få på kläderna och komma med ut varje dag, för föräldern ska vara på fritids för att hämta Kalle 10 minuter efter Lisas sluttid. Därför bör fsk.-/fritidspersonalen alltid förbereda barnen på avslut innan föräldrarna kommer. Diskutera med personalen hur dagen har varit får lov att ske i kapprummet medan Lisa snabbt klär på sig.
    Jag sa inte att det skulle ta 5-10 min att avsluta en aktivitet. Jag sa att man måste kunna lägga 5-10 min på att hämta sitt barn och där ingår tid att avsluta aktivitet, plocka undan efter sig, prata med personal, klä på barnet och säga hejdå.

Jodå, vi brukar förbereda barnen och säga att föräldrarna kommer snart och hämtar. Men om det är så otroligt bråttom till att hämta nästa barn varje dag måste man som förälder ha en dialog med något av förskolorna/fritids om att kanske rucka på tiden 5-10 min, låter inte hälsosamt att stressa sådär varje dag och jag har aldrig varit med om det.
  • Anonym (...)
    Spucks skrev 2023-08-26 21:59:43 följande:
    Det finns faktist jobb där man inte kan vara tillgänglig jämt, även om du inte kan föreställa dig det.
    Och att ha sin privat telefon i fickan och dessutom med ljud på tycker jag är extrem dålig stil när man jobbar som pedagog. Dina barns förskola skulle enkelt kunna ringa till förskolans telefon, om det skulle vara något med dina barn.
    Anonym (...) skrev 2023-08-26 21:28:42 följande:
    Min egna 2-åring säger alltid tack, det är allmänt hyfs. Så där kan jag erkänna att jag dömer föräldrarna lite i att de är slappa i vett och etikett.
    Vänta tills hen är 5 eller 6 eller 9 ...
    Små barn beter sig oftas mycket bättre än äldra barn. Det betyder inte att föräldrarna skita i uppfostran, det betyder att barnen skiter i det. Ju äldre barnen blir, desto mindre är de intresserad av att behaga de vuxna runt sig och desto viktigare blir det att vara "kul", att tramsa framför kompisarna osv.Sitter kocken med i matsalen i er skola? Om inte, vem exakt ska barnen tacka för maten? 

Det är väl klart att det finns undantag och yrken där man verkligen inte kan ha sin telefon på sig under arbetstid, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag talar om som inte svarar. Du måste kunna tänka längre än så och inte ta det till extremfall.

Jaha, då får du tycka att det är dåligt att jag har på mig min min telefon och svarar om jag ser att det är mina barns förskola som ringer. Ingen annan i arbetslaget varken förr eller nu tycker att det är ett problem, alla andra är också tillgängliga till sina barn och det har varit så på alla tidigare arbetsplatser. Vi vet vikten av att man svarar snabbt när förskola/skola vill ha tag på en.

Varför är du så arg? Många barn tackar inte för sig, det är ett faktum. Jag ber inte barnen specifikt tacka för maten, för det kan de göra till köket om de är med och hämtar maten/lämnar disken (precis som jag som pedagog också gör). Jag vill att barnen ska säga "kan jag få mjölk/kan du skicka mjölken/kan jag be och få mjölk" och när man tar emot det säga "tack" istället för att säga "mjölk!!!!" när jag vet att jag kan ha det kravet på barnet. Det är inte för mycket begärt av de flesta barn.

Många tycker att deras barn är så söta att de kommer undan med mycket. Jag har varit med om föräldrar som skrattade och tyckte det var komiskt när deras 4-åring sa "f*ck u"... Mmm jättekul... Barnet sa detta mer då för att föräldrarna skrattade och därmed uppmuntrade det, barnet vet inte innebörden av ordet.
  • Anonym (...)
    Anonym (Eh) skrev 2023-08-27 00:52:47 följande:
    Det är ingen fara att barn får lära sig att anpassa sig lite ibland. Om barnen själva hade fått bestämma när dem lekt färdigt så skulle man ju få vänta i flera timmar. 

Och hur svårt kan det vara att sätta på barn förkläden och välja färg som går bort i tvätten? De flesta köper dyrare och bättre märken på ytterkläder och skor för att de håller bättre och har högre vattenpelare och inte för att de enbart är fina, men om man måste tvätta flera ggr för att få bort färg slits kläderna onödigt mycket. 
    Du läste inte alls vad jag skrev, ellerhur? Prova igen.
  • Anonym (...)
    Anonym (Eh) skrev 2023-08-27 01:05:50 följande:
    Exakt så här är det på mina söners förskola också. Man skickar med allt enligt vad förskollärarna ihärdigt har påpekat. Flera uppsättningar kläder beroende på väder, ombyten mm men sedan verkar dom för slöa för att se till att barnen är rätt påklädda. 
    Japp, förskollärare är slöa och bryr sig inte ett smack om barnen är fel klädda. Vi har egentligen inget att göra men orkar helt enkelt inte se till att barnen har rätt kläder för vädret just nu. Helt rätt. Du verkar ha fint förtroende för förskollärare, det märks i dina svar. Tack <3
  • Anonym (...)
    Anonym (Eh) skrev 2023-08-27 14:41:43 följande:
    Du skrev ett helt inlägg med kritik till barnens föräldrar men själv kan du inte ta kritik.

Tycker snarare att det är du som verkar se ner på barnens föräldrar utifrån vad du skrivit i tråden. 
    Skillnaden är ju att i denna tråden FRÅGADES det om vad förskollärare anser är negativt från föräldrar, och jag gav ett svar med mina "red flags". Jag sa också att 9 av 10 förstår när jag tar upp problemet och ändrar sig då alla såklart vill sina barns bästa.

Du kommer här och säger att förskollärare är slöa för att vi inte byter kläder på barnen - som att vi gör det av ren illvilja. Det var inte det tråden handlade om samt att du varit negativ i flera av dina svar om förskollärare, men absolut.
  • Anonym (...)
    Anonym (FÄ) skrev 2023-08-27 17:56:37 följande:
    Frågade iofs också efter föräldrars erfarenheter om förskolepersonal kommit med slutsatser om hur de är som föräldrar beroende på barnets beteende men ja, lite fel att kritisera förskolan men kanske inte konstigt att det kommer på tal. 
    Absolut, men tycker det var lite komiskt att (Eh) skriver "du skrev ett helt inlägg med kritik men kan inte ta kritik själv". Det var liksom inte det som diskuterades. Hen har dessutom varit otroligt tjurig i sina svar och pratat väldigt illa om förskollärare, så tycker bara att hela vibben hen sänder ut är lite märklig. Kanske dags för personen att ta ett samtal med barnens förskola så att de kommer på bättre fot med varandra och hen får reda ut frågetecken.
Svar på tråden Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?