• Anonym (Liv)

Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?

Anonym (...) skrev 2023-08-28 10:02:38 följande:
    Det är väl klart att föräldrar med vissa yrken inte alltid kan svara i telefon, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag pratar om. Ja, det är klart att vi får hantera det under tiden, vad annars ska vi göra om inte föräldrarna svarar? Vi som arbetar inom förskolan är inte fyrkantiga robotar som kräver att alla ska svara på stört, men oftast ser man ett mönster hos vissa föräldrar man vet har möjlighet att svara i telefon som aktivt inte gör det.

Nu lever vi dock under 2023 och inte 2003, så hur det såg ut för 20 år sen är mindre viktigt.
    Fast du har faktiskt ingen aning om vad folk jobbar med. Jag har en titel på pappret, men i realiteten jobbar jag ofta med säkerhetsklassade uppgifter som kräver att jag sitter i ett speciellt rum utan telefon eller dator med mig. Det är inte så ovanligt som man kan tro, speciellt inte i dessa tider. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 14:56:04 följande:
    Varför läser ni inte vad jag skriver? Jag skrev följande:

"Det är väl klart att föräldrar med vissa yrken inte alltid kan svara i telefon, men det är inte föräldrar med dessa yrken jag pratar om. Ja, det är klart att vi får hantera det under tiden, vad annars ska vi göra om inte föräldrarna svarar? Vi som arbetar inom förskolan är inte fyrkantiga robotar som kräver att alla ska svara på stört, men oftast ser man ett mönster hos vissa föräldrar man vet har möjlighet att svara i telefon som aktivt inte gör det."

Håll en dialog med förskolan så löser det mesta sig, dvs "ibland har jag inte möjlighet att svara på telefon på jobbet, men jag återkommer så fort jag kan/prova att ringa den andra föräldern/morfar/farfar osv".

Herregud.
    Men det är väl självklart att ni genast ringer den andra föräldern/kontaktpersonen om den första inte svara? Utan att i detalj veta hur förälderns dagar ser ut? Förskolan har absolut noll med mina arbetsuppgifters upplägg att göra. Så länge det finns tillgängliga kontaktpersoner.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 19:43:10 följande:
    Vill du missförstå mig med flit eller har du bara dålig läsförståelse?

Det är väl självklart att vi ringer andra kontaktpersoner först om inte kontaktperson 1 svarar. Jag talar om att ha en öppen dialog med de som tar hand om det viktigaste du har om dagarna.

Vi förskollärare måste inte veta någons arbetsuppgifter i detaljer, det har jag aldrig sagt. Tänker dock att det bör vara av föräldrarnas intresse att veta om något hänt ditt barn på förskola/skola. Du kanske är en sån förälder som inte gillar när förskolan ringer och "stör" dig på jobbet, men då är vi olika som personer - om mitt barn låg i en ambulans exempelvis för att hen fått ett benbrott skulle jag velat veta det så fort som möjligt och blivit upprörd om förskolan inte försökt ringa mig när första tillfälle gavs, men det är bara jag det :)
    Men gud, vantolkar du med flit? Låt oss hoppas det...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 19:43:10 följande:
    Vill du missförstå mig med flit eller har du bara dålig läsförståelse?

Det är väl självklart att vi ringer andra kontaktpersoner först om inte kontaktperson 1 svarar. Jag talar om att ha en öppen dialog med de som tar hand om det viktigaste du har om dagarna.

Vi förskollärare måste inte veta någons arbetsuppgifter i detaljer, det har jag aldrig sagt. Tänker dock att det bör vara av föräldrarnas intresse att veta om något hänt ditt barn på förskola/skola. Du kanske är en sån förälder som inte gillar när förskolan ringer och "stör" dig på jobbet, men då är vi olika som personer - om mitt barn låg i en ambulans exempelvis för att hen fått ett benbrott skulle jag velat veta det så fort som möjligt och blivit upprörd om förskolan inte försökt ringa mig när första tillfälle gavs, men det är bara jag det :)
    Men okej, jag ska förklara på ett enkelt sätt:

Alla människor jobbar inte med saker där man KAN ha med sig en mobil. Jag sitter till exempel då och då i utrymme där man inte FÅR ha telefon med sig. Då kan förskolan ringa mig bäst de vill, jag KAN inte svara, eftersom jag inte HÖR att det ringer. Då förutsätter jag att förskolan genast ringer den andra föräldern. 

Du skrev då här: - föräldrar som inte svarar i telefon. Det är OTROLIGT viktigt att alltid vara tillgänglig ifall något skulle hända. Jag själv har alltid telefonen i fickan och på ljud på jobb ifall mina barns förskola skulle ringa.

Och problematiserade därmed föräldrar som inte har telefonen i bakfickan. Stå för det du skriver!
  • Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 23:04:10 följande:
    Det är väl självklart att man ringer den andra föräldern om den ena har ett arbete där man inte får ha telefon på sig. Som jag skrev tidigare: det är inte dessa föräldrarna vi vet omöjligen får ha telefon på sig som är problemet, utan de vi VET har möjlighet kan svara men som vi ser flertalet gånger inte gör detta - ofta i kombination med att de är sena/inte hör av sig när de blir 30+ min sena osv osv
    Det borde vara lag på att arbeta inom skola så att folk blir lite mer ödmjuka till hur saker och ting fungerar, förstår att det är svårt att förstå.
    Men det är ju det som är poängen. Du VET ingenting. För du förstår, många gånger är den här typen av jobb inget man skyltar med. Kan du förstå nu?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (...) skrev 2023-08-28 23:16:22 följande:
     Ändå imponerande att du VET att jag ingenting VET. Alright.
    Det är mycket svårt att missa!
Svar på tråden Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?