• Anonym (FÄ)

Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?

Kanske konstig fråga men ni som jobbar inom förskolan, vad ser ni för tecken hos barnen som tyder på att de har bra respektive dåliga föräldrar?

Och ni föräldrar som har barn i förskolan, har ni fått höra av personalen hur ni är som föräldrar genom att de har bedömt era barns beteende? 

Känner inte att jag blir utvärderad av pedagogerna men upplever också att de analyserar mycket vad barnen gör och kanske drar sin slutsatser utifrån det. 

Hade varit intressant att få veta.

• Svar på tråden Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?
  • Anonym (FÄ)
    Anonym (...) skrev 2023-08-26 18:26:42 följande:

Jobbar inom förskola sen flera år tillbaka, utbildad förskollärare. Har barn själv. Mina "red flags" till nonchalanta föräldrar är följande:

- inte har ordentliga kläder till sina barn på förskola dvs varma skor, vantar, regnkläder, ombyte osv.
    - när man vet att föräldrarna är lediga men de väljer aktivt att inte hämta sina barn tidigare trots att de alltid är där långa dagar.
    - föräldrar som inte meddelar att de blir sena 30+ min.

- föräldrar som inte svarar i telefon. Det är OTROLIGT viktigt att alltid vara tillgänglig ifall något skulle hända. Jag själv har alltid telefonen i fickan och på ljud på jobb ifall mina barns förskola skulle ringa.
    - om någon incident har hänt så viftar de bort det med "de är bara barn". Vanligare bland pojkar typ "boys will be boys".
    - föräldrar som pratar i telefon vid lämning/hämtning. Lägg ner telefonen för bövelen.
    - föräldrar som hämtar och räknar med att barnen ska avsluta sin aktivitet NU på studs utan att ge några minuter till att avsluta. Fattar om man har bråttom, men är det varje dag är det inte okej. Samt att man alltid kan ringa oss och förvarna typ "hej, skulle ni kunna förbereda Lisa och ta på henne skor för vi är sena till X?". Har verkligen full förståelse för det, men att rycka upp barnet från sin aktivitet varje dag och sen bli förvånad när barnet blir irriterat? Inte okej, snacka om att inte ha något barnperspektiv.

De jag kommer på nu.

Intressant. Tycker dock att dina punkter mer fokuserar på hur föräldrar beter sig. Tänkte mest på om ni drar några slutsatser om hur föräldrarna är beroende på hur barnets beteende är under dagarna på förskolan.

• Anonym (FÄ)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-26 16:04:59 följande:

Upplever att personal hakar upp sig väldigt mycket på kläder. Inte då om man har rätt eller fel kläder för vädret, men har t ex blivit anklagad för att ha smutsiga kläder på barnet när hen kommer i helt nytvättade plagg. Har man tröjor med fläckar som inte går bort eller byxor som blir färgslitna på knäna (jeans t ex) så är det inte ok. Jag undrar stillsamt hur ett barn far illa av att ha sådana kläder som ändå är hela och rena även om de estetiskt kanske inte ligger på topp. Vet från andra föräldrar att personal inte heller lyssnar på barnets värme/kylbehov, t ex att de tycker att barnet har för kalla eller för varma kläder och tar inte in att barnet fungerar på ett visst sätt, då är det också föräldrarna som brister i föräldraskapet.

Håller med om detta. Tycker själv att det är svårt att följa det där med att ha kläder för alla väder. 

Väderförhållandena svänger snabbt.

De säger att man ska ha saker som ändå inte används. På vår så byter de inte om till lättare kläder om det blir varmare under dagen när det varit en kylig morgon. 
    Trots att detta finns på hyllan.

Sen används inte vattenflaskan som var så viktig att skicka med och se till att den var påfylld.

• Anonym (FÄ)
    Anonym (Fsklärare) skrev 2023-08-26 18:51:11 följande:

De barn som får raseriutbrott för att de inte får göra vissa saker som tydligen accepteras i hemmet ex vara 5 år (med "normala" förutsättningar att fungera i grupp) och ligga över bordet, äta med händerna, slå oss vuxna, skriker på oss att vi ska vara tysta när vi sätter gränser... Då tänker man ibland att de har slappa föräldrar och ett gränslöst hem. 

Det var sånt här jag menade. Då förstår jag att man börjar dra slutsatser som drar åt det hållet.

• Anonym (FÄ)
    Anonym (Eh) skrev 2023-08-27 00:35:09 följande:
    Vad är det här för frågor egentligen? Om mina barns förskollärare hade börjat tala om för mig hur jag är som förälder hade jag bytt förskola. Varför har du ett behov av att veta om förskolepersonalen tycker att du är en bra förälder eller inte? Har du hört talas om att barn går igenom olika utvecklingsfaser i olika åldrar och beter sig därefter? Det innebär att alla olika beteenden hos ett barn inte alltid beror på hur man är som förälder. 

Har inget behov av att veta VAD de anser om mig. 

Det var mer OM det dras sådana slutsatser.
    Vilket verkar förekomma enligt svar i tråden så jag var inte fel ute. 

Jag vet att människor ständigt utvecklas.
    Även vi vuxna gör det. Men tydligen kan barnen ändå ses som ouppfostrade och som att de har ett gränslöst hem när det kanske bara handlar om en fas. 

• Anonym (FÄ)
    Anonym (...) skrev 2023-08-27 17:37:16 följande:
    Skillnaden är ju att i denna tråden FRÅGADES det om vad förskollärare anser är negativt från föräldrar, och jag gav ett svar med mina "red flags". Jag sa också att 9 av 10 förstår när jag tar upp problemet och ändrar sig då alla såklart vill sina barns bästa.

Du kommer här och säger att förskollärare är slöa för att vi inte byter kläder på barnen - som att vi gör det av ren illvilja. Det var inte det tråden handlade om samt att du varit negativ i flera av dina svar om förskollärare, men absolut.
    Frågade iofs också efter föräldrars erfarenheter om förskolepersonal kommit med slutsatser om hur de är som föräldrar beroende på barnets beteende men ja, lite fel att kritisera förskolan men kanske inte konstigt att det kommer på tal. 
  • Anonym (FÄ)
    Spucks skrev 2023-08-27 19:31:27 följande:
    Jag är inte arg, jag är irriterad på inlägg som dina. Du är nog en rätt så typisk "Familjeliv förskolepedagog". Som tur är har jag aldrig träffat på sådana i det reala livet, men här på formuet kryller det av folk som säger att de är förskolepedagoger och är sig precis som du. Dvs. extrem dömande, extrem ignorant och inte särskilt intelligent heller.
    Tex. har jag försökt förklara för dig hur det absolut inte måste vara uppfostran när barn är oartiga, men du tar inte in det alls utan reagerar bara med en upprepning av dina klagomål om hur ouppfostrade dessa oartiga ungar är.

Och det finns faktist många jobb, inte bara undantag, där man inte kan vara tillgänglig jämnt.

Att du och alla dina kollegor alla har sina privata mobiler på sig och med ljud på när ni jobbar ändrar inte på att det är extrem dålig stil. Ni ska ägna er tid och uppmärksamhet åt jobbet, inte åt telefonen som ringer och plingar. För jag har svårt att tro att alla som har ditt nummer vet dina arbetstider och att de inte borde kontakta dig då. Att man gör det för sina barn är absolut trams, för barnen skiter i om föräldern nås på den privata mobilen eller på jobbtelefonen.

Har pratat med många om det där med att vara tillgänglig på mobilen på jobbet vs att låta folk kontakta en på jobbtelefonen. Vet att vissa jobbtelefoner gick varma med samtal som inte gällde jobbet innan mobilernas tid. 

Det är inte okej att plinka på mobilen i tid och otid när man har hand om människor men det stör mindre för kollegor om man sköter det snyggt via sin mobiltelefon istället för jobbtelefonen.

Det finns yrken där mobiltelefon inte får användas men då kan man ge ut sitt jobbnummer.

Svar på tråden Förskolepersonal, bra och dåliga föräldrar?