Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Är mänskligheten värd att överleva?

Intressant frågeställning.

Vanligtvis skulle jag nog svara ja på frågan och hänvisa till vår förmåga till anpassning och intellektuella evolution, men i dag känner jag mig missmodig.

Tänker att det är helt beroende på vad som styr vår utveckling. Är det GODA krafter eller ONDA ? 

Är vår nuvarande utveckling till mänsklighetens bästa?  Tja, tillåt mig tvivla. Vi satsar våra resurser på vapen så vi kan ta kål på varandra, eller som vi gärna vill säga för att kunna försvara oss mot varandra. Vi satsar resurser på att ta oss ut i rymden för att därifrån skaffa oss strategiskt övertag här på jorden. 

Vi överkonsumerar och lämnar efter oss berg av skräp som vi inte ta hand om.

Just idag känns det som om vi är inne i en OND utvecklingsbana, Vi kommer att ta kål på oss själva.

• Tyra myra
    Daisy28 skrev 2023-08-25 12:46:27 följande:

Finns massor av djurarter som dött ut, helt utan mänsklig påverkan. Har de förtjänt att dö ut?

De arter som inte klarar av att anpassa sig till jordens utveckling kommer att dö ut. 
    Allt handlar om anpassning.
  • Tyra myra

Tråkigt att inte fler skriver i tråden. Frågeställningen är intressant tycker jag. Är vi verkligen skapelsens krona? Är vi värda att förvalta vår jord? Mycket att tänka på

• Tyra myra

Vilken art förutom vår skull sköta jobbet bättre?
    Och i så fall varför ? och hur?

Svar på tråden Är mänskligheten värd att överleva?