Anonym (Va) skrev 2023-08-24 20:11:29 följande:
Det röriga hemmet kan ofta vara en sköld för att undvika att konfrontera riktiga problem i relationen.
Om det är ostädat hemma blir jag stressad och när jag är stressad är sex det sista jag är sugen på. Så nej, det är absolut ingen sköld. Var har du fått det ifrån?
Det finns en växande föreställning i vårt samhälle att hur städar vi har det i vårt hem direkt påverkar kvinnors lust och intimitet. Jag förkastar denna förenkling. Att tillskriva hemmets skick som den enda eller huvudsakliga faktorn för kvinnors minskade lust kan vara en förenkling som potentiellt skadar kvinnans självbild.
Lust är inte ett resultat av hur skinande våra golv är eller hur välorganiserade våra bokhyllor står. Lust är en djup, komplex känsla som är vävd av otaliga trådar, från vår emotionella anslutning till vår självkänsla. Att säga annorlunda är att förminska den upplevelsen vi får av lust!
Genom att låta hur städat det är där hemma avgörs kvinnans känsla av lust underminerar vi vår egen förståelse av intimitetens och lustens kärna. Vi kvinnor hamnar i en fälla där vi tror att externa förhållanden, som städning, helt och hållet styr vår inre värld. Det är en farlig koppling som kan skada vår inre känsla av självvärde.
Så till de kvinnor som är snabba att peka finger åt oordningen hemma som orsaken till deras minskade lust säger jag: tänk om. Om ni verkligen tror att städning står mellan er och genuin lust, kanske ni behöver granska era prioriteringar. Vår lust och vår förmåga till anslutning som kvinnor sträcker sig mycket djupare än hur städat det
Livet och relationer är oerhört komplexa. Att begränsa kvinnans upplevelse av lust till yttre faktorer gör oss en otjänst. Vi kvinnor förtjänar att uppleva och förstå intimitet i alla dess former, bortom städat eller ostädat.