Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Varför kommer ni inte i tid?

Jag är väl en sån tidsoptimist då. Det är en sak att beräkna tiden när det är något man gör regelbundet. Men annars är jag alltid rådlös. Hur lång tid tar det att gå från bussen till dit jag ska? Oj, det tog visst längre tid än jag trodde, ska jag springa och komma fram svettig och andfådd?

Antingen kommer jag för sent eller för tidigt, omöjligt att vara exakt. Ska jag till doktorn eller tandläkaren är jag så rädd att komma för sent att jag kommer alldeles för tidigt och får vänta extra länge (ofta kommer in senare än tiden man fått). Jag kommer för tidigt till frissan också, men ofta blir jag ändå betjänad direkt el så kan kolla i en tidning. (På vårdcentralen och folktandvården har de inte längre några tidningar att fördriva tiden med.)

Mer privat är det ofta så att jag tror att jag är väl förberedd, men alltid springer jag och letar något i sista minuten (smartklockan, mobilen, glasögonen, näsdukar etc).

Men både min far och min man är tidspessimister och tar alltid extra god tid på sig. Så istf två timmar före flygets avgång så blir det närmare tre timmar och så roligt är det inte på flygplatsen.

Ska man hem till någon borde det inte vara så att man måste komma exakt. Då är det värre att komma för tidigt. Ska man stå utanför dörren med blicken på klockan?

• Xenia
    Postman skrev 2023-08-24 19:31:51 följande:

Jag kommer i regel väldigt exakt. Avskyr att vara ute i för god tid. Att vara ute i god tid tycker jag absolut är slöseri med tiden, det finns ingen som helst anledning till det. Är fascinerad över människor som vill sitta på jobbet 45 minuter innan de börjar, helt galet i min värld. 

Att komma extra tidigt om det går tycker jag låter perfekt.

Kommer man 45 minuter före alla andra så går man 45 minuter före också. Förutsätter att man har flextid.

Börjar man extra tidigt hinner man jobba ostört innan telefonterrorn börjar.

Sen kanske man vill sitta i lugn och ro och fika och läsa tidningen, men då slösar man med arbetsgivarens tid. Och det var mer förr, nu kollar folk nyheterna på mobilen i stället.
  • Xenia
    Anonym (blind) skrev 2023-08-26 01:32:06 följande:

Jag förefaller nästan helt sakna känsla för tid. Jag är inte dum i huvudet, jag kan räkna. Men allt som kan gå fel från det att jag vaknar tills det att jag är framme dit jag ska gör mig helt utmattad att bara tänka på.

Jag gör allting i sista minuten och det GÅR inte att få det gjort i god tid, det är som att jag helt saknar driv inombords. När jag väl MÅSTE springa hemifrån har jag aldrig koll på mina nycklar, mobil, plånbok. Det gör att jag ofta lämnar dörren olåst och ibland vet jag knappt om jag fått på mig kläder under jackan.

På jobbet (som jag alltid är sen till, eller kommer en minut innan start) gör jag nästan ingenting förrän det är riktigt nära en deadline, då kan jag jobba oerhört snabbt och effektivt för att bli klar - men i sista minuten.

Det värsta jag vet är folk som kommer för tidigt hem till mig. Om jag har bjudit hem någon till 18 så får de INTE komma innan det, jag får panik. Självklart är jag inte klar då! 

Jag vet inte vad man gör med såna som mig, jag känner mig som ett hopplöst fall. Har verkligen försökt ändra mig, men det har alltid varit såhär och alla försök till bättre struktur har fallit inom några veckor. Mina vänner är vana och varnade och är som tur är förlåtande i detta. 

Jag brukar ibland tänka om det bara är jag som springer hemifrån med oknäppt jacka oavsett väderlek. Jag springer till bussen så jag hinner inte knäppa då heller. På bussen är jag varm efter språngmarschen så då blir den inte knäppt heller.

Men jag brukade hinna i tid för det mesta iaf. Men hade gärna sluppit stressen. Hur noga jag än tyckt att jag förberett mig gick något fel på slutet.
  • Xenia
    Anonym (Är mest kvinnor som är sena) skrev 2023-08-26 07:54:00 följande:

Jag upplever att män är i tid, kvinnor är sena. Kvinnor känner sig berättigade till att män skall vänta på dem, och det stör inte mig då jag inte är man, men det är så tråkigt när det spiller över och behandlar andra kvinnor likadant.

Nej jag är inte någon av dina simp- killkompisar, sluta behandla mig som det. Jag vill inte ligga med dig, så jag tröttnar på dig om du fortsätter göra så mot mig.

Jag vet inte om det stämmer.

Men jag minns en engelsk tjejtidning i min ungdom. Där skrev en kvinna hur jobbigt det var att vänta när pojkvännen var sen. En moderlig kvinna frågade "stood you up, did he, love?" Andra killar stötte på henne.

Tvärtom var inget problem. Killen bara stod och kollade in andra tjejer medan han väntade. Ingen tyckte synd om honom, ingen besvärade honom.
Svar på tråden Varför kommer ni inte i tid?