Varför kommer ni inte i tid?
Jag är väl en sån tidsoptimist då. Det är en sak att beräkna tiden när det är något man gör regelbundet. Men annars är jag alltid rådlös. Hur lång tid tar det att gå från bussen till dit jag ska? Oj, det tog visst längre tid än jag trodde, ska jag springa och komma fram svettig och andfådd?
Antingen kommer jag för sent eller för tidigt, omöjligt att vara exakt. Ska jag till doktorn eller tandläkaren är jag så rädd att komma för sent att jag kommer alldeles för tidigt och får vänta extra länge (ofta kommer in senare än tiden man fått). Jag kommer för tidigt till frissan också, men ofta blir jag ändå betjänad direkt el så kan kolla i en tidning. (På vårdcentralen och folktandvården har de inte längre några tidningar att fördriva tiden med.)
Mer privat är det ofta så att jag tror att jag är väl förberedd, men alltid springer jag och letar något i sista minuten (smartklockan, mobilen, glasögonen, näsdukar etc).
Men både min far och min man är tidspessimister och tar alltid extra god tid på sig. Så istf två timmar före flygets avgång så blir det närmare tre timmar och så roligt är det inte på flygplatsen.
Ska man hem till någon borde det inte vara så att man måste komma exakt. Då är det värre att komma för tidigt. Ska man stå utanför dörren med blicken på klockan?