Inlägg från: Mandel |Visa alla inlägg
  • Mandel

Varför kommer ni inte i tid?

Eftersom jag som person inte klarar av att vara till besvär för någon annan ser jag alltid till att komma i tid. 
    Bakåtplanering med marginal är inga problem om man använder huvudet och hellre att jag står några minuter och väntar än kommer försent och andra behöver vänta på mig. 
    En gång är ingen gång, men flera gånger är bara respektlöst.

Avskyr dålig kommunikation kring tider och att man inte kan säga när. Inte ens på ett ungefär. Detta jag ska bara...
    Har slösat så mycket tid på att vänta på människor som ex säger att de ska komma förbi och när man försöker fiska efter en tid så blir det ett nja ett ungefär eller mellan x och y. Och så visar det sig att de hittade på annat och inte kom förbi alls när klockan passerat och man frågar dem vart de är...
    Då har jag slösat en hel eftermiddag på att vänta på någon som ändå inte kom. Tid jag kunde lagt på något annat/någon annan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    linani skrev 2023-08-24 18:47:38 följande:

Jag tänker mer, vad är det för fyrkantiga människor som står och väntar exakt på minuten vid sociala, privata möten. Och sen inte klarar av att underhålla sig själva i några minuter medan de väntar. Handlar inte om att jag tycker att min tid eller någon annans tid skulle vara olika viktig. Snarare om att några minuter hit eller dit inte spelar stor roll alls. Själv har jag inga problem med att kolla mobilen, beställa in en öl, titta på folk eller filosofera medan jag väntar på den andra. 

Tycker det är märkligare med folk som frivilligt kommer långt i förväg och sen bara sitter och häckar! Sååå roligt är det inte att sitta i läkarens väntrum, eller dricka slentriankaffe i väntan på att jobbmötet ska starta.
    Eller det obehagliga om man har sagt att en fest börjar 19.00 och någon ringer på dörren 18.57!

Jag är inte tidsoptimist på något sätt, tvärtom ganska planerande. Men också  virrig så det händer ofta att jag inte hittar mina nycklar, spiller ut något, har glömt adressen dit jag ska etc. 

Ursäkta, men det där blir ju lite kul.
    Man kan planera och ha en fest klar exakt på minuten, men komma i tid till en träff med en kompis går inte?

"Hemmafester" tycker jag att det är ok att komma ca 5 min innan och 5 min efter utsatt tid. Förtidigt så kan värdparet ha fullt upp med att fixa det sista och dröjer folk för länge så spricker värdparets planering för att gäster inte kan planera och ev mat kan bli dålig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför kommer ni inte i tid?