• Mathilda88

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Chajsa skrev 2023-11-21 16:02:35 följande:

Hej alla! Hoppar gärna in. Jag håller på med syskonförsök, hade äggplock idag efter stimulering med 225 Gonal f. De fick ut 11 ägg. 
    Såhär ser min resa ut:
    ÄP 1: 9 ägg, 7 befruktade, en blasto sattes in, en till frys
    resultat: plus, men fick avbryta graviditeten sent pga fosterskador :(
    FER: plus, men kemisk graviditet, minus och mens en vecka efter BIM
    ÄP 2: 6 ägg, 3 befruktade (bara en äggstock som gick att plocka från), en tredagars sattes in, 0 till frys
    resultat: plus, fick barn 
    ÄP 3: 11 ägg alltså? får reda på imorgon hur många som befruktades. 

Nu ska vi göra icsi på alla ägg. 

vi är oförklarligt barnlösa, blev spontant gravid i somras men fick missfall. Har TSH 0,9 och AMH 1,7. 
    Följs gärna åt, var i processen befinner ni er? 

Välkommen hit! Är under stimulering för 3e och sista landstingsfinansierade försöket och genomfört andra VULet igår (onsdag), första VULet gjordes innan uppstart av sprutorna då vi kör långt protokoll. Nästa VUL blir imorgon då risken är hög för överstimulering. 
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-11-21 10:43:59 följande:
    Okej, då förstår jag.. Är det ert "sista" försök nu då? Jag går på Livio i Göteborg. 
    Är på dag 7 med sprutor och ska på första ultraljudet imorgon för att se hur jag svarat på stimuleringen.. För 225 enheter.. Hoppas så på att jag svarat bra på det.. Imorgon får vi även veta när det blir äggplock.. (om det finns något att plocka🙈) 
    Tyckte jag fick hög dos för att vara första gången, men förstår ju att dem beräknat dosen utifrån mina provsvar osv.. 
    Jag har ju regelbunden egen ägglossning och mens varje månad.. 

Våra tester såg också bra ut, inga avvikelser på något. Så hoppas såå att vi har flyt i det här nu, men väl medveten om att det är mycket som ska ros i land för att det ska fungera ❤️
    Ja precis, vårt 3e och sista landstingsfinansierade försök.. Okej spännande!
    Vilket AMH har du? :) Oj så snabbt besked om äggplock? Härligt med det redan på måndag! Stort lycka till! Hjärta Hur stora var blåsorna idag? Måste ju fått riktigt god effekt på medicinen då! Hade också mitt VUL igår på dag 8, RMC Malmö kör generellt lite längre cykler. Har nytt VUL imorgon fredag igen.
    Så skönt att ha det i grunden, jag har också regelbunden ägglossning och mens var månad, runt 26 dagar långa cykler. Håller tummarna för att ni har flyt! Hjärta
  • Mathilda88
    SaSeLa skrev 2023-11-21 18:36:02 följande:

Hej allihopa!

Är ny här.

Jag har en 14 årig dotter sedan innan men min nuvarande man är den som tyvärr gör att vi behövt ta hjälp.

Igår måndag 20/11 sattes vår 5-dagars blasto in. Det är vår första gång med IVF. Nervöst och man vet inte hur man ska reagera! Försöker uppehålla mig med massa jobb för att inte tänka för mycket och att hjärnan ska brinna upp.

Vi går på Reproduktionscentrum i Örebro.

Välkommen hit och stort lycka till med embryot! Hjärta När har ni testdag?
  • Mathilda88
    Sola13 skrev 2023-11-22 07:34:19 följande:

Höll mig inte länge, tog ett test idag på ruvardag 7 men visade negativt. Förra omgången då jag blev gravid vad det positivt på motsvarande dag. :(

Det är fortfarande tidigt och nivåerna kan vara olika från gång till gång Hjärta Håller tummarna för ett positivt test inom några dagar! {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Chajsa skrev 2023-11-22 09:34:37 följande:

Samtal från kliniken, av 11 ägg hade 6 befruktats ?jättefint? och de ska odla till söndag. Har generellt haft en ganska låg befruktningsrate? men känns ok! Vet ni om de säger så att befruktningen varit jättefin som regel eller har de informerat er om det funnits typ fragmenteringar/någon inte ser ut att kunna klara sig osv? 

Nej brukar vara bra om de säger jättefin befruktning Hjärta
    Min egen erfarenhet från min klinik är att de inte säger ngt om fragmentering förrän senare. Våra embryon hade ändå fragmentering grad 3 men de nämndes inte förrän efter beskedet om att alla dött. Ibland kan de tydligen bli bättre så därför de kanske inte säger ngt för att inte stressa en i onödan.
    Håller tummarna för bra resultat! Ska ni få en ET? 
  • Mathilda88
    Nomen123 skrev 2023-11-22 12:09:26 följande:

Förövrigt så går det ju så mycket skit nu, förkylningar mm.. Min mamma som skulle hängt med mig ner till gbg idag var på julfest med sitt jobb förra veckan och så låg plötsligt hälften av personalen dåliga efter det, så henne hoppade jag såklart över att träffa trots att hon inte blivit sjuk än, men för säkerhets skull.. Nu ska  Min sambo ska iväg på julbord med en hel drös med människor på fredag och jag är så rädd att han ska bli dålig.. Och att vi får skjuta på allt 😔 är jag löjlig? 🤭

Nej inte alls löjlig! Jag går och våndas på jobbet när vi har covid/influensa-smittade patienter eller förkylda kollegor som envisas komma till jobbet ändå..! Definitivt orolig över att bli sjuk inför eventuellt äggplock. Så full förståelse för dig! Klokt att vänta med att träffa din mamma, äggplocket är nära nu så värt de dagarna! Man vill inte behöva genomgå en stimulering för att missa äggplocket och sen vänta på blödning och en cykel till innan man kan göra nytt försök, bara för en träff. 
  • Mathilda88
    Sjuan84 skrev 2023-11-22 14:52:32 följande:

Helt knäckt. Skulle ha ET idag kl 14 men vid lunch ringer kliniken och säger att ingen av de 15 befruktade äggen klarade sig till dag 5. Ingen. Fick höra att det är nog jag som har dåliga ägg. Från att ha varit över lycklig över antalet befruktade ägg och tänka att jag skulle få en hel hög till frysen till att bara känna mig helt uppgiven

Någon annan som varit med om något liknande men där det ändå gått bra tillslut?  Just nu är jag bara så otroligt ledsen.

Åh nej din stackare!!! Säger som LMSM - efter att ha fått 2 sådana besked efter två äggplock så förstår jag vilket fruktansvärt djupt mörker du lider i just nu GråterHjärta Styrkekramar! Hjärta

Och samtidigt blir jag förbannad - de är så jävla snabba på att anklaga äggen! Skrikandes Det kan lika väl vara sperman! Så ta inte det till dig förrän de kan visa på exakt vad som får dom att tro det! 50% är trots allt sperman i det hela. Har hört flera där äggen anklagats som boven i dramat, men sen visat sig vara sperman trots felfria prover.
  • Mathilda88
    Var på första VULet sedan stimuleringens start igår. Vi hade redan 8 ägg på gång! Gråter 
    För många andra hade det varit jättebra ska tilläggas! Eller tom lite få. Men för egen del så utvecklar jag så många ägg till på vägen och jag har tidigare gångerna haft 6 st vid första VUL - vilket resulterade i 17 plockade ägg och överstimulering, andra gånger 5 ägg på första VUL - gav 15 ägg ut och klarade mig precis från överstimulering.. Nu är jag i långt protokoll och mkt känsligare så risken är stor att än fler ägg kommer utvecklas kommande dagar än tidigare gångerna. 

Fick dock inte veta hur stora de var, glömde då vi kom till att prata om annat. Klimakteriet gör en tydligen mer hormonell enl dr, i kombination med sämre sömn av stimuleringen (hyper som av stora mängder koffein) och allt det smärtande och begränsningarna i ens liv efter äggplock nr.2 med smärtorna plus nuvarande stimulering inkl huvudvärk etc. Vaknade dessutom inatt av att vänstra äggstocken gjorde riktigt ont, troligen pga vi hade sex igårkväll. Ngt bittert att man inte ens kan göra det längre utan konsekvenser.
    Så när läkaren berättade om de 8 äggblåsorna och var väldigt positiv om dom så blev jag istället alldeles knäckt och ledsen, tårögd. Förklarade att det tyvärr inte är bra i vårt fall pga hur många ägg som tillkommit på vägen tidigare. Vilket han sen tog på allvar och granskade journalen noga. När han sen frågade hur det egentligen var med mig så brast det..

Men läkaren var underbar och pratade längre tid med mig - om mående, resan, problem och upplevelser. Sen satt även sjuksköterskan en bra stund med mig efter det när jag egentligen bara skulle gå över till henne för att få en tid till nästa VUL, vilket är redan imorgon fredag igen just pga risken för för många ägg och överstimulering. Får se hur det ser ut då, men med all säkerhet äggplock nästa vecka - om jag inte avbryter pga smärta eller att jag inte vågar chansa på en överstimulering och en totalfrys utan några embryon till frysen.. Gråter Samtidigt kanske det vänder med nya protokollet och det kanske går ändå, att ngt kommer till frysen. Hur ska man kunna veta?!? Ångest deluxe just nu!
    Läkaren uttryckte väldigt positivt att det ju skulle kunna vara alldeles toppen med ett stort äggplock och totalfrys som tredje och sista försöket! Jag istället våndas över tanken att plocka ut en massa ägg som alla fragmenteras till grad 3 och slängs i soptunnan - för även om en sådan lever till dag 5 så fryses en sån aldrig in. En tredje stimulering och dåligt mående åt skogen isåfall och ut i privata världen. Hugaligen, vet verkligen inte hur jag ska göra! Men han tog det på allvar och verkade vända på steken när jag förklarade problematiken vi haft med döda embryon med gråten i halsen. Så vi får se. Risken är ju också att om vi plockar medan vi fortfarande har färre ägg så kanske de inte hunnit mogna - också värdelöst.. 

Fina var att medan jag pratade med sjuksköterskan så kom läkaren in till oss igen. Han hade pratat med kuratorn och försökt fixa en akuttid med tanke på hur knäckt jag är över situationen. Skulle träffat den andra kuratorn i tisdags, men hon är sjukskriven för ett antal veckor till tyvärr. Tyvärr ett nej från andra kuratorn, fullbokad, men han försökte verkligen och sköterskan hade också planerat prata med henne om att prioritera mig. Så nu är det bara till att vända sig till VC igen. Har redan telefontid med deras kurator nästa vecka, men det är inte samma sak. Men en start åtminstone. Sen har jag haft ett hopp om att kunna operera loss den vänstra äggstocken för att bli fri från den smärtan, men uppfattade som på läkaren idag att om man opererar så är det inte tal om att bara lösgöra den ifrån livmoderväggen där den sitter fast - utan att då tas den bort helt! Ångesten sköt i höjden! Den äggstock som jag dessutom har mest ägg på Gråter Den här resan är snart en fars, allt går ju fel!

Så ja, vad ska man göra? Vart kommer det leda? Oddsen för att få tillbaka 2 st 2-dagars embryon blev plötsligt än sämre.. Kommer aldrig få en återföring känns det som Gråter

Ibland skäms man över sig själv med, när andra klagar över sina embryon i frysen så skulle man bara vilja skrika att var tacksam istället för att ni har ngt alls! Samtidigt som man är väl medveten om att alla har ångest oavsett steg i processen.. Fy fan vilken resa. Heja alla kämpar! {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    fs456 skrev 2023-11-23 01:59:17 följande:
    Ja detta med att få till alla tider är ju knepigt. Vi bor på samma ort som klinik men man vet ju aldrig när det är dags!

VUL och blodprov visar fin nedreglering och inga cystor. Så vi börjar spruta 23/11 och VUL 1/12. Finns det något plocka blir det nog ev 7-8/12. Fattar dock inte hur de planerar. Vill ju inte göra plock en torsdag om de stängt över helgen. 
    Ja det är ngt knepigt ibland. Eller tom bra knepigt emellanåt. 

Härligt att höra! Spännande, start ikväll då! Hjärta 
    Nej om man vill ha tillbaka ett embryo på dag 2 eller 3 så vill man inte ha plock en torsdag inför helgstängt!
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2023-11-23 09:08:20 följande:
    Å stackare! Jag förstår att det måste kännas jättejobbigt och man tänker på allt som kan gå fel och blir jätteorolig. All oro påverkar ju kroppen och man sover dåligt och allt blir en dum ond cirkel. Jag önskar att det var så lätt att bara stänga av och inte tänka men jag vet att det inte är det.

Jag förstår att du är otroligt orolig för att bli överstimulerade och behöva frysa och inte få ngt till frysen. Man orkar ju inte med det när man gått igenom det här helvetet rent ut sagt. Hormonsputorna är olidliga och jag mådde i alla fall skit med illamående huvudvärk kräkningar osv osv och långa är ännu värre. Men om vi tänker att ju fler ägg desto större sannolikhet att det faktiskt finns ett bra där så är det ju bra med många ägg! Sen brukar ju äggen mogna i lite olika takt så kanske kand få ta ut tidigare om det finns några stycken tillräckligt stora? Då missar man ju en del som är omogna men kanske inte blir överstimulerade? 

Jag vet att det är väldigt svårt, nästan omöjligt, men försök att inte tänka på katastroftankar och allt som kan gå fel. Man mår för dåligt! 
    Hjärta Tack så mkt Hjärta
    Oron gör mig iallafall trött så att jag somnar tragikomiskt nog, hormonsprutorna är som koffein för mig och kroppen blir så speedad på det. Men nej oron i sig är inte hälsosamt i längden, samt kämpigt.. Ja jag önskar det med, hade varit enormt tacksamt att kunna stänga av och bara vara emellan allt. {#emotions_dlg.flower} 

Nej precis så, du som också mår dåligt av stimuleringen förstår verkligen ångesten att behöva investera så mkt tid i dåligt fysiskt mående för att sen bli lurad på konfekten/ inte få ngn belöning ut av det. 
    Just nu känner jag mig mest uppgiven efter en natts sömn och imorgon får vi (jag) helt enkelt sitta ner med läkaren i samband med VULet och diskutera hur vi ska gå vidare - finns chans till att undvika överstimulering utan att riskera en majoritet av omogna ägg, eller om han tror att en totalfrys kan ge nytt resultat. För ja, som du säger och även flera läkare sagt, med mitt bra AMH så anser de det bara som en tidsfråga innan de bör få ut ngt bra. Men det grundas på att äggen är dåliga, och inte spermierna.. 
    Hugaligen ja, nej man mår inget bra av det, men som du säger, svårt att undgå. Hela livet cirklar kring detta just nu.
Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023