• Sjuan84

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej alla kämpande tjejer!

Första inlägget här på Familjeliv någonsin och första IVF- rundan för mig.

Jag är inne på femte dagen med Gonal-F (lägger till Ganirelix ikväll) och ska på första ultraljudet imorgon för att se om det finns några äggblåsor som har vuxit till sig. Är såååå nervös och drömmer om nätterna att de säger ?ja här är det helt tomt, inte ett enda ägg faktiskt, så trist!?. 

Både mina och min sambos prover ser bra ut, så vi tillhör gänget där man inte kan hitta någon förklaring. Men är såklart orolig för att det ska vara dålig kvalité på äggen och att de inte ska vilja dela sig eller fästa. Helt enkelt ganska vanliga oroamoln kan jag tänka mig.

Allmän info:

39 år
    TSH: 2,9
    AMH: 2,5
    Sprutdag 1: 2023-09-07 
    Första UL: 2023-09-12

Ska bli så spännande att följa era resor! Håll gärna en tumme för mig imorgon!

• Sjuan84
    Awesomeginger skrev 2023-09-11 19:13:26 följande:
    Välkommen.

Håller tummarna för att förta VUL går bra, qmm får tänka att de är ett första och då kan läkarna även reglera om de inte riktigt går i den takt dom önskar.
    Vid mina två första VUL hade jag rätt små blåsor, och fick hålla på med inektornerna lite längre än många andra, men till tredje så hade dom vuxit som bara den. Så även om de inte skulle se topp ut från början så går de att väda. Men tror de kommer gå bra och du har ett bra gäng där inne.
    Tack snälla för pepp! Ja jag har ställt in mig på att detta är en första check och att jag antagligen kommer att behöva sprutas lite längre. Kände du någon skillnad i kroppen/magen när du hade stora resp små blåsor? Jag vet inte vad som är placebo eller inte men jag tycker att jag har känt mig lite svullen de senaste dagarna och hoppas att det tyder på aktivitet..
  • Sjuan84
    Emmylou91 skrev 2023-09-11 21:00:33 följande:

Hej!
    31 år, har ett barn (naturlig väg) genomgår nu min första IVF. Har lägre amh (0,7) på min första UL var det bara 3 ägg som svarat på behandling? försöker vara positiv men känns lite deppigt med enbart 3st ägg. ska tillbaka på UL om 2 dagar och se om alla 3 blivit stora nog isf ska jag få göra äggplock. Annars avbryts hela processen. Vi får se. Försöker Hålla modet uppe!

Håller alla tummar för att du har ett guldägg bland dina tre! {#emotions_dlg.flower}
  • Sjuan84
    Awesomeginger skrev 2023-08-28 17:08:39 följande:

eliva clinic i Stockholm.
    Vart går alla ni andra?

Jag går till Sophiahemmet!
  • Sjuan84

Hej alla igen,

Idag var som sagt det första VUL:et och de kunde se 1 blåsa x 14 mm, 1 x 13 mm, 3 x 12 mm och 5 som var ca 9 mm. Jag ska fortsätta med Gonal-F (225) och Ganirelix till på fredag då det blir ett nytt VUL där förhoppningsvis blåsorna vuxit till sig lite. 

Så tacksam över att det ändå fanns så pass många blåsor, då jag verkligen inte tog det för givet. 

Hur känns det för  andra? 

Håller tummarna för dig imorgon EMMYLOU91! Hjärta

• Sjuan84
    fs456 skrev 2023-09-12 15:22:14 följande:
    Nedreglerings VUL i morgon inför sprutstart. Är rädd för att få nej redan då :/ Vad skönt med många blåsor, hur stora vill de att de ska bli?
    Jag förstår oron och kommer att hålla alla mina tummar för att det blir ett ja för dig. Håll oss uppdaterade!

De vill gärna att alla blåsor skulle bli åtminstone 10 mm, så jag håller tummarna för att småttingarna vuxit på sig till på fredag?
  • Sjuan84
    fs456 skrev 2023-09-16 09:04:48 följande:
    Hur gick det för dig? Hade de vuxit? Är på sprutadag 4 och mår så bra att jag flera gg kollar så vi gör rätt :) Är så nervös inga blåsor ska växa till sig. I augsti, normal cykel, hade jag 4-5 blåsor. Men mitt AMH är under 0,2 så nervös inga ägg finns kvar! VUL 21/9 för stimulerings koll 
    Vad härligt att du mår bra! Jag förstår dock din oro, jag har lite samma. Vissa dagar känner jag NOLL och magen ser ut som vanligt medan vissa dagar är den SÅ svullen och drar och spänner och ömmar. Ibland är
    jag rädd för att mina ska
    ha stannat i utvecklingen, med tanke på
    att jag mår
    bättre nu i slutet än i början.
    Men försök att inte vara orolig utan njuta av att du mår som du mår 
    Glad

Mina hade vuxit, även om de är väldigt ojämna i utvecklingen. (Hade för övrigt helt fel när jag skrev tidigare såklart; blåsorna ska upp mot 20mm och inte 10 som jag hade fått för mig?) På måndag ska jag tillbaka på ett tredje VUL och så blir det förhoppningsvis plock på onsdag eller torsdag.
  • Sjuan84

Hej alla!

En liten uppdatering från mig:

I torsdags (21/9) var det äggplock där de fick ut 8 ägg av 10 blåsor. I lördags (23/9) hade fyra ägg befruktats (3 ?normalt? och ett med ICSI) och jag fick tillbaka ett tvådagars embryo som jag nu ruvat på i 2,5 dagar. Är så fruuuuuuuuuktansvärt trött att jag håller på att somna sittande och har ömma bröst men har förutom det inga symptom (förstår att det är från de härliga vagiatorerna). 

Ena dagen är jag positiv och känner att detta kommer att gå vägen, nästa dag känns det som att jag aldrig kommer att bli gravid.

Vi alla borde få någon form av IVF-medalj!!

• Sjuan84
    Emmylou91 skrev 2023-09-26 10:26:21 följande:
    Grattis! skönt med så många ägg? Ja hoppas ja får ut fler nästa gång om jag nu inte är gravid.. ja börja känna typ dag 5 molande värk men då satte dom in ett 3-dgr embryo på mig. Men asså alla dessa jävla symptom, vet inte hur många gånger ja trott jag varit gravid senaste året pga massa idiotiska symptom. Dock är det ju skillnad denna gång för att man VET att man har ett fint embryo i sig? Hur fan ska man inte känna efter. Ska testa på lördag (har test dag måndag) 😅 håll tummarna för mig 🥲
    Tummar, tår, armar och ben - ALLT HÅLLS!! Vilka symptom har du haft förutom molvärk? Har de ändrat karaktär ju närmare testdagen du kommit? Jag var så trött att jag kunde somna sittandes första dagarna men idag är jag pigg och mår PRECIS som vanligt. Man blir orolig över symptom och man blir orolig utan symptom, aldrig kan det kännas toppen?

Men på lördag vet du i alla fall, och oavsett provsvar är det ju alltid skönt att veta. Även om jag verkligen verkligen verkligen hoppas att du plussar. Iiiiiiih!
  • Sjuan84
    Emmylou91 skrev 2023-09-27 14:30:30 följande:
    Asså just nu har jag bara magkatarr och lite molvärk då och då. Men DUM som jag va så tog jag ett gravtest på lunchen.. vet inte varför är på Ruvardag 9 och tog inte ens morgonurin. Blev såklart negativt börja grina, tips testa inte så tidigt. har typ gett upp hoppet trodde nog att jag skulle vara gravid för jag mått dåligt under de dagar embryot fäst sig. Samt haft magkatarr som jag hade min senaste graviditet. har nu gett upp hoppet för denna gång finns ju en liiiiiiten chans att det blir positivt om två dagar. Men har nu gett upp är så ledsen. vill inte ens berätta för min sambo att jag testat för han blir så irriterad att ja går och smygtestar..
    ÅH NEJ!! Fattar verkligen INSTINKTEN att tjuvtesta även om det ju är så himla vanskligt. Hoppas att du kan hålla dig dina två dagar, för en så länge så vet du ju faktiskt inte till 100%. Hoppas hoppas hoppas? Hjärta
  • Sjuan84
    Emmylou91 skrev 2023-09-28 07:11:49 följande:

Sjuan 84- 

min Magkatarr blir bara värre för varje dag som går. i morgon ska vi testa. Är inställd på minus men som många säger i denna ivf karusell hoppet lämnar inte. all cred till dom som gjort typ 7st ivf, jag tycker att den här första är hemsk. och då har jag ändå en son redan som ändå gör det liiiite lättare. men min familjedröm är ju att ha 3st barn?

jag hoppas vi lyckas nu, menar både oss och ni! 

🙏🙏🙏

Håll oss uppdaterade! {#emotions_dlg.flower}
  • Sjuan84

Hej tjejer!

Sjuan här. Jag loggade helt ut sist eftersom vårt första försök gick åt skogen och jag deppade ihop helt. Då hade jag 10 blåsor, 8 ägg, 4 befruktade och 1 tvådagars som sattes in. Men det gick inte vägen. 

Upp på hästen igen och denna gång drog kliniken upp Gonalen till 300 (från 125) vilket gav en jädra skjuts! ÄP idag där de de fick ut 21 (!!) ägg. Planerad återföring på måndag. 

Fattar inte hur jag ska palla om det inte går vägen denna gång heller. Eller, det gör man väl antagligen, jag läser ju dagligen om krigare som gjort IVF efter IVF utan att ge upp. Men det är verkligen en mental prövning detta.

Ville bara kika in och säga hej. Stort grattis till alla plus och kram till er som är mitt i behandling! 

• Sjuan84
    Mathilda88 skrev 2023-11-18 04:30:17 följande:

Kul att se dig igen! 

Oj jisses, 21 ägg! Hur ser det ut med risken för överstimulering? Håller tummarna för att du klarar sig från det och kan få en fin återföring! 

Jo det är kämpigt. Men så tacksamt att du iallafall har fått en återföring av ett fint embryo! 🙏 Då finns iallafall hopp! ❤️ Hade varit än värre om inget blivit bra alls att ens få åter. 
    Lycka till! ❤️🙏

Jag vet - helt galet många! Inte konstigt att jag hade svårt att stänga byxorna i slutet... Ringde Sophiahemmet igår och av 21 ägg så har 15 blivit befruktade så de har skjutit fram återföringen till onsdag istället. Så nu håller vi tummarna! 

Läkaren var lite orolig för överstimulering men jag har - peppar peppar - mått väldigt bra hela den här omgången så jag hoppas att jag slipper. Har inte riktigt fattat hur det funkar, finns det en risk för överstimulering även efter man slutat med sprutorna?

Hur går det för dig? Det står säkert längre bak men jag sitter från telefonen hela tiden och verkar bli utkastad så fort jag klickar mig bakåt? 

• Sjuan84

Helt knäckt. Skulle ha ET idag kl 14 men vid lunch ringer kliniken och säger att ingen av de 15 befruktade äggen klarade sig till dag 5. Ingen. Fick höra att det är nog jag som har dåliga ägg. Från att ha varit över lycklig över antalet befruktade ägg och tänka att jag skulle få en hel hög till frysen till att bara känna mig helt uppgiven

Någon annan som varit med om något liknande men där det ändå gått bra tillslut?  Just nu är jag bara så otroligt ledsen.

• Sjuan84

Hej och tack för alla gulliga meddelanden Hjärta Jag har nåt meck med telefonen så jag lyckas inte svara var och en av er tyvärr, så det får bli såhär istället.

Det är verkligen ett mörker som jag inte hade förberett mig på. Och en känsla av oduglighet och tomhet. Bara på en dag så har jag nu jättesvårt att se barn, att höra om kollegor som pratar om sina barn, att se videoklipp med barn. Det enda jag tänker på är att jag skulle göra vad som helst för att få torka spya, packa matsäckar, plåstra om skrapsår - allt det där som tillhör vardagen för folk med barn. 

Jag tittar in i det tomma rummet i huset vi köpte för två år sedan, det som skulle bli barnrum, och känner att jag aldrig kommer att få natta ett barn där inne.

Nästa vecka ska vi ha ett möte med läkaren på Sophiahemmet. Hon lät ganska uppgiven när vi pratade i telefon så jag vet inte om hon kommer att säga att hon inte tycker att vi ska försöka igen.

Förlåt att det blev ett depp-inlägg. Är så glad för er skull, alla ni som ruvar och har fått plus. Önskar så att det var jag. 

Stor kram

• Sjuan84

LMSM: Tack snälla för ditt svar och ?skönt? (du förstår nog vad jag menar?) att någon annan varit med om samma sak på samma klinik. Jag var CT som
    läkare och har tyckt att hon varit toppenbra. Det jag hoppas på nästa vecka är att jag ska få konkreta tips på hur jag kan öka äggkvalitén. Jag vet inte ens om det är möjligt, men vissa kliniker verkar vara lite mer i framkant än andra gällande forskningsrön etc. Med tanke på hur många ägg jag fick sist så verkar dosen vara bra (300 Gonal F) men jag vill veta mer om hur jag själv kan påverka mig ägglvalité (om det ens går). 

Vilken läkare hade du? Och hur tänker du gå vidare framåt? 

detta är mitt andra försök så jag har ett ?gratisförsök? kvar men går i valet och kvalet om jag ska byta klinik efter det. Hur går dina tankar där? Förutom den tuffa ekonomiska biten så är jag beredd att utsätta min kropp för det mesta gällande antalet försök känns det som just nu?

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023