• saradenunderbara

Sömnlabb?

Hej!

Någon som gjort en sömnutredning på sömnlabb?  Jag lider av insomni de luxe och stått på en bra medicin för detta i många år. Läkaren vill nu inte skriva ut mer av den medicinen pga att man kan bli beroende utan har testat andra sorter (antihistaminer,neuroleptika som ej hjälpt mot insomningsproblemet.)
    Har provat olika styrkor och olika kombinationer av dessa.
    Nu funderar de på att skicka mig på sömnlabb.

Vad händer där,någon som vet? Jag sover i princip var tredje natt. Hur länge är man på labbet? Vad ska man tänka på att ta med sig? Vad gör man på dagarna? 
    Hoppas på svar 🙏

• Svar på tråden Sömnlabb?
  • Anonym (Finns annan medicin)

Hej! Aldrig varit på sömnlabb men, om det inte skulle hjälpa och antihistaminer inte funkar (funkar inte på mig heller) så kan jag tipsa om mirtazapin. Det är egentligen en antidepressiv medicin (inte beroendeframkallande) men den används också mot sömnproblem och är väldigt effektiv. Man kan inte hålla sig vaken på den. Jag tog först en dos på 30 mg men behövde den senare endast för sömnen, då tog jag endast 7,5 mg låg dos. Sov hur bra som helst och mådde jättebra. En biverkning är dock ökad aptit så det får man hålla koll på så att vikten inte skenar iväg.

Finns alltid en massa åsikter om mediciner men går det inte att lösa helt på annat sätt så är det ibland nödvändigt. Precis som man behandlar massa andra fysiska och psykiska åkommor med medicin. Tycker dock det är viktigt att testa olika metoder som kan hjälpa ändå som t.ex meditation, avslappningsövningar mm. Sover man inte så blir man till slut sjuk. Fyll ditt sovrum med växter och testa kristall lampa. Lägg lite lavendel innanför örngottet, gör ordenligt mörkt, tänd värmeljus om du tycker om det och lyssna på någon brain heal music på youtube.

Jag hoppas dock att du blir hjälpt av det andra som är på gång med  sömnlabb. Ville bara tipsa om en medicin som funkar bra för sömnen men som inte är beroendeframkallande ifall sömnlabb inte funkar samt lite andra tips från mig, eftersom sova var tredje natt lät så hemskt. Lycka till på sömnlabb! 

• Anonym (Ritz)

För mig var det tvärt om, jag kunde inte sova på två veckor med mirtazapin, den slog ut både propavan och zolpidm, spelade ingen roll hur mycket jag tog, kroppen somnade inte...

Ts, vill du skriva vilka medeciner du testat, jag håller på att söka nya att testa och har slut på fantasi...

Anonym (Ritz) skrev 2023-08-23 20:30:58 följande:

För mig var det tvärt om, jag kunde inte sova på två veckor med mirtazapin, den slog ut både propavan och zolpidm, spelade ingen roll hur mycket jag tog, kroppen somnade inte...

Ts, vill du skriva vilka medeciner du testat, jag håller på att söka nya att testa och har slut på fantasi...

Oj vad olika det kan vara. Mirtazapin är typ den enda som får mig att omöjligt hålla mig vaken och sova jävligt gott! Den kanske funkar för ts också. Va tråkigt art du inte hittat någon bra medicin :( kanske narkos? Haha nä skoja förlåt. Hoppas du hittar något🙏🏼
    Anonym (Finns annan medicin) skrev 2023-08-23 20:51:00 följande:
    Oj vad olika det kan vara. Mirtazapin är typ den enda som får mig att omöjligt hålla mig vaken och sova jävligt gott! Den kanske funkar för ts också. Va tråkigt art du inte hittat någon bra medicin :( kanske narkos? Haha nä skoja förlåt. Hoppas du hittar något🙏🏼
    Vad menar du med att den slog ut propavan och zolpidem?
    Propavan somnar inte jag på eftersom jag får fruktansvärd restless legs 😭
Svar på tråden Sömnlabb?