• Elin Korneliusson

Mannafrutti i resväskan

Hej 

Jag och min familj ska åka till Grekland i september. 

Min dotter har svårt för mat och äter för mestad bara mannafrutti på dagarna. 
    Någon som vet om de är okej att ta med sig mannaftutti i resväskan ? 

tack i förhand

• Svar på tråden Mannafrutti i resväskan
  • Decemberskytt
    Elin Korneliusson skrev 2023-08-21 21:39:09 följande:
    Mannafrutti i resväskan

Hej 

tack i förhand

Svårt för mat? Väljer ni att ge henne det hon hellre vill ha så fortsätter hon med det. Erbjud varierad kost och låt henne bli hungrig så äter hon
  • Aliona

Ja, du kan ha hur mycket mannafrutti i den incheckade väskan som helst. Förpackningarna riskerar bara att gå sönder, eller maten bli dålig då den kommer att vara utanför kylskåp länge, men det är en annan fråga.

• Elin Korneliusson

Nä,hon kan inte svälja några bitar så hennes så läkare rekommenderar mannafrutti för henne. Så om hon äter de så är de jätte bra!! Tungan ute

Tack till dig andra som kommenterade seriöst för mig!😊😊

• RaYzLeR

Har din dotter AS? Då kan man vara känslig med mat.
    Själv så kan jag inte äta kött om det är fett, brosk eller senor i. Då får jag kväljningar! 🙂

• Bibbidi

Risken är stor att mannafruttin går sönder i resväskan och blir dålig. Magsjuka på semester är ju inte så  kul... Har ni tillgång till pentry under semestern? Då hade ju att ta med mannagryn och köpt sylt dör nere varit ett alternativ. 

• Pixie99

Rent lagligt får du ta med dig pastöriserade mjölkprodukter i sin originalförpackning i resväskan, däremot är risken överhängande att förpackningarna går sönder. Det kastas ju en hel del med väskorna och ni vill inte ha mjölkkladdigt ris bland era incheckade kläder. 

De här produkterna håller i rumstemperatur ganska länge, men inte hur länge som helst, så om era väskor kommer bort och kanske inte kommer fram förrän nästa dag, så vet jag inte om jag skulle våga ge det till mitt barn.

(Vår dotter hade förresten en period då hon i princip endast åt Risifrutti, så jag kan verkligen relatera till det där.)

• mammabitch

Lägg dem i en kylväska med kylklampar i det incheckade bagaget. Om du måste ha i handbagaget krävs läkarintyg på det - har själv fått risifrutti konfiskerade.

Sen kan det mycket väl finnas någonting liknande att köpa på plats?

Hoppas att ni får i henne någonting mer än Mannafrutti - låter som risk för näringsbrist annars....

• Decemberskytt
    Elin Korneliusson skrev 2023-08-22 00:24:01 följande:

Nä,hon kan inte svälja några bitar så hennes så läkare rekommenderar mannafrutti för henne. Så om hon äter de så är de jätte bra!! Tungan ute

Tack till dig andra som kommenterade seriöst för mig!😊😊

Det var inte oseriöst det jag skrev, men du nämnde inte att hon hade svårt med bitar. Fast ändå svårt att tro på att en läkare rekommenderar mannafrutti? Finns mycket flytande eller lite fastare konsistens som innehåller mer näring
  • LFF
    Decemberskytt skrev 2023-08-22 10:16:01 följande:
    Det var inte oseriöst det jag skrev, men du nämnde inte att hon hade svårt med bitar. Fast ändå svårt att tro på att en läkare rekommenderar mannafrutti? Finns mycket flytande eller lite fastare konsistens som innehåller mer näring
    Varför har du svårt att tro att en läkare säger något liknande? När mina barn var pyttiga och magsjuka (5 månader) sa läkaren rätt ut att "Ge dem det som fungerar i vätska, strunta i om det är socker eller inte då de behöver all energi de kan få". Samma sak är det sannolikt här. Barnet äter inte och då får man fokusera på det som barnet faktiskt äter. Det är viktigare ATT barnet äter än VAD barnet äter. Ingen direkt raketforskning där. 

/Fd matfobiker
  • LFF
    Elin Korneliusson skrev 2023-08-21 21:39:09 följande:
    Mannafrutti i resväskan

Hej 

tack i förhand

Ha en egen liten resväska (typ kabinväska) som ni checkar in med mat till henne. Packa ordentligt med tex tidningspapper och plastpåsar runt så kan ni lägga dit kylklampar också för att hålla dem ordentligt kalla under resan. Så länge ni inte försöker ta med dem som handbagage så är det ok. 
Svar på tråden Mannafrutti i resväskan