• BuoBä

    När slutade klädbutiker dela ut galgar?

    Jag kom och tänka på det idag, att förr i tiden fick man ofta med galgarna när man handlade kläder. Gick man till en damekipering var det en självklarhet, men även på HM brukade de fråga ifall man ville ha galgen. När slutade de med det? 
    Sent 90-tal förekom det i alla fall.

    Kan man fortfarande få med galgen om man frågar snällt, eller är det helt uteslutet?

  • Svar på tråden När slutade klädbutiker dela ut galgar?
  • EnAnonumius
    BuoBä skrev 2023-08-19 21:57:46 följande:
    När slutade klädbutiker dela ut galgar?

    Jag kom och tänka på det idag, att förr i tiden fick man ofta med galgarna när man handlade kläder. Gick man till en damekipering var det en självklarhet, men även på HM brukade de fråga ifall man ville ha galgen. När slutade de med det? 
    Sent 90-tal förekom det i alla fall.

    Kan man fortfarande få med galgen om man frågar snällt, eller är det helt uteslutet?


    Det blev oekonomiskt för företagen att "skicka med galgen". Även företag måste ju tänka på ekonomin.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • flygrl

    Jag har deffo vart med om få med galgen och är född 97 men det va länge sen nu, ja. Men jag har frågat snällt  nån gång om jag kunde få med galgen och då har jag faktiskt också fått det. 😉

  • Beauceron

    Jag gissar att det gradvis ansågs mer tabu, pga plastsvinnet. Att klädproduktionen förlorade mindre på att "återvinna" sina plastgalgar såg säkert företagen som en bonus. Det är ju liskom en win-win för dem. Men jag tror inte avbrottet var abrupt, trenden/normen rann väl bara ut i sanden.

    Vet inte hur det ser ut nu, men när jag var yngre och familjen åkte till Ullared för storshopping blev det ofta en del plagg som följde med hem. Där vill jag minnas att de hade stora kartonger vid kassorna där man kunde dumpa galgarna till plaggen, om man inte ville behålla dem. Kanske har ändrats sedan dess?

    Så jag skulle inte bli förvånad om klädaffärerna egentligen fortfarande skulle bjuda på galgar hejvilt, bara att det inte uppmuntras att tas för givet längre. Men allt detta är bara spekulationer. x) Kan finnas konkreta svar på nätet 👍

  • sextiotalist

    Lite synd 
    Det är så svårt att få tag på galgar för herrkläder.
    Kunde förut köpa sådana för en symbolisk summa.
    Får väl avvakta om en affär har utförsäljning, då kan man komma över sådana galgar 

  • BuoBä
    sextiotalist skrev 2023-08-20 08:11:06 följande:

    Lite synd 
    Det är så svårt att få tag på galgar för herrkläder.
    Kunde förut köpa sådana för en symbolisk summa.
    Får väl avvakta om en affär har utförsäljning, då kan man komma över sådana galgar 


    Det var en byxgalge som gick sönder. Det var så jag började tänka på det. 
    Rejäla kavaj-/kostymgalgar är svårt att hitta. Och galgar som passar till överdelar eller klänningar med vid halsöppning. 
  • BuoBä
    flygrl skrev 2023-08-20 00:14:20 följande:

    Jag har deffo vart med om få med galgen och är född 97 men det va länge sen nu, ja. Men jag har frågat snällt  nån gång om jag kunde få med galgen och då har jag faktiskt också fått det. 😉


    Jag kanske ska våga fråga då, nästa gång jag köper ett plagg som kräver en speciell typ galge. 
  • Trippelmamma76

    På Gekås i Ullared får man fortfarande med galgarna om man vill (annars får man plocka loss dem själv och lägga i lådor för ändamålet).
    bl a Rusta säljer galgar som har en flossad yta. De är bra till plagg som lätt halkar av annars.

  • Pixie99

    Jag kan inte ens erinra mig om att ha fått galgar när jag köpt kläder - det måste ha varit typ på 80-talet. Men ärligt talet, varför skulle någon vilja ha de där hemska, tunna plastgalgarna som klädbutiker använder? Blä. En bunt med åtta vit- eller svartlackerade trägalgar kostar 59 kronor på Ikea. Snyggare i garderoben än en massa fingerkladdiga plastgalgar med olika butikers loggor på.

  • sextiotalist
    Pixie99 skrev 2023-08-20 18:40:19 följande:

    Jag kan inte ens erinra mig om att ha fått galgar när jag köpt kläder - det måste ha varit typ på 80-talet. Men ärligt talet, varför skulle någon vilja ha de där hemska, tunna plastgalgarna som klädbutiker använder? Blä. En bunt med åtta vit- eller svartlackerade trägalgar kostar 59 kronor på Ikea. Snyggare i garderoben än en massa fingerkladdiga plastgalgar med olika butikers loggor på.


    Jag har fått det långt in på 2000-talet.
    Ikeas galgar fungerar för mina kläder. Men  det finns inte kraftigare för herrkläder tyvärr och saknar även klassiska  byxgalgarna 
  • Nutnut

    Just det, hade glömt bort att man fick galgar förr i tiden. Så skönt att de slutat. Man vill ju inte ha massa omatchande i garderoben. Köper alltid likadana och försöker hålla det så. Minns att jag brukade be dem ta bort galgen.

    Sen är det ju bra att butikerna minskar plastkomsumptionen. För inte var det några kvalitativa trägalgar direkt 

  • BuoBä
    Pixie99 skrev 2023-08-20 18:40:19 följande:

    Jag kan inte ens erinra mig om att ha fått galgar när jag köpt kläder - det måste ha varit typ på 80-talet. Men ärligt talet, varför skulle någon vilja ha de där hemska, tunna plastgalgarna som klädbutiker använder? Blä. En bunt med åtta vit- eller svartlackerade trägalgar kostar 59 kronor på Ikea. Snyggare i garderoben än en massa fingerkladdiga plastgalgar med olika butikers loggor på.


    Ja de allra flimsigaste galgarna klarar jag mig utan. Och kemtvätttsgalgarna i tunn metall, brrrrrr.

    Men stabila plastgalgar gillar jag. Jag upplever IKEAs trägalgar som litegrann för smala för kavajer. På bredden alltså, från axelsöm till axelsöm. 
    Blusar, skjortor, klänningar med mera hängtorkar jag oftast på galgen. Då funkar inte trägalgar. Praktiska byxgalgar tror jag inte att jag sett säljas, men jag har inte letat särskilt ingående ska erkännas. 
  • BuoBä
    Nutnut skrev 2023-08-20 19:34:59 följande:

    Just det, hade glömt bort att man fick galgar förr i tiden. Så skönt att de slutat. Man vill ju inte ha massa omatchande i garderoben. Köper alltid likadana och försöker hålla det så. Minns att jag brukade be dem ta bort galgen.

    Sen är det ju bra att butikerna minskar plastkomsumptionen. För inte var det några kvalitativa trägalgar direkt 


    Min man har några ärvda trägalgar från en herrekipering. De är så gamla att telefonnumret som är stämplat på dem bara har 2 siffror.
  • Pixie99
    BuoBä skrev 2023-08-20 20:23:38 följande:
    Min man har några ärvda trägalgar från en herrekipering. De är så gamla att telefonnumret som är stämplat på dem bara har 2 siffror.
    Ja visst är det fascinerande när man i garderoben hittar märkliga galgar med tryck av typen "Fritzons Herrekipering Örkelljunga", som man aldrig har besökt eller ens hört talas om.
  • flygrl
    sextiotalist skrev 2023-08-20 08:11:06 följande:

    Lite synd 
    Det är så svårt att få tag på galgar för herrkläder.
    Kunde förut köpa sådana för en symbolisk summa.
    Får väl avvakta om en affär har utförsäljning, då kan man komma över sådana galgar 


    På second hand-butiker kan man ibland köpa rejäla galgar för en billig slant. 😉
  • flygrl
    BuoBä skrev 2023-08-20 08:49:56 följande:
    Jag kanske ska våga fråga då, nästa gång jag köper ett plagg som kräver en speciell typ galge. 
    Ja, varför inte? Det är inte alltid dom säger ja men det händer. 😉
  • flygrl
    Pixie99 skrev 2023-08-20 18:40:19 följande:

    Jag kan inte ens erinra mig om att ha fått galgar när jag köpt kläder - det måste ha varit typ på 80-talet. Men ärligt talet, varför skulle någon vilja ha de där hemska, tunna plastgalgarna som klädbutiker använder? Blä. En bunt med åtta vit- eller svartlackerade trägalgar kostar 59 kronor på Ikea. Snyggare i garderoben än en massa fingerkladdiga plastgalgar med olika butikers loggor på.


    Nutnut skrev 2023-08-20 19:34:59 följande:

    Just det, hade glömt bort att man fick galgar förr i tiden. Så skönt att de slutat. Man vill ju inte ha massa omatchande i garderoben. Köper alltid likadana och försöker hålla det så. Minns att jag brukade be dem ta bort galgen.

    Sen är det ju bra att butikerna minskar plastkomsumptionen. För inte var det några kvalitativa trägalgar direkt 



    Mina föräldrar va tonåringar på 80-talet och jag har alltså minne av ha fått med galgar och då snackar vi ju typ 2010-talet eller nåt (svar enbart till Pixie99). 😉

    Sen va/är inte alla butiksgalgar såna där rangliga grejer heller utan en del butiker har/hade helt ok galgar. Särskilt såna där specialgalgar för kjolar och så som TS nämner som IKEA m.fl. inte alltid ens har.
  • Hanky Panky
    BuoBä skrev 2023-08-19 21:57:46 följande:
    När slutade klädbutiker dela ut galgar?

    Jag kom och tänka på det idag, att förr i tiden fick man ofta med galgarna när man handlade kläder. Gick man till en damekipering var det en självklarhet, men även på HM brukade de fråga ifall man ville ha galgen. När slutade de med det? 
    Sent 90-tal förekom det i alla fall.

    Kan man fortfarande få med galgen om man frågar snällt, eller är det helt uteslutet?


    Jag började faktiskt spara dom där små man får på lindex när man köper underkläder. Dom passar perfekt till armlösa toppar, linnen och liknade "små" plagg som jag är rädd om och inte vill vika. Eller bara ha hängande så jag inte glömmer att dom existerar Skrattande

    Ser väl inte så vackert ut i garderoben men tar inte så mycket plats.
Svar på tråden När slutade klädbutiker dela ut galgar?