• Josilagoli

Kan det vara tidiga graviditetssymptom?

Hej,
    jag tog ut min spiral den 31a Juli. Jag och sambon hade oskyddat sex dagen innan men efter uttag bara haft skyddat samlag. Sen tre dagar tillbaka så har jag börjat må så fruktansvärt illa, känner mig yrslig. Trött och orkeslös. Humörsvängningar och aldrig riktigt mått såhär konstigt någonsin. jag kissar väldigt ofta och vaknar på natten helt plötsligt för att gå på toa. tog ett graviditetstest idag som visa negativt. Men det är nog lite tidigt för det att visa positivt om det är så att spermierna överlever 5 dagar och lyckats överleva efter uttaget. Min fråga är, kan man ha graviditetssymptom såhär tidigt? eller är det något annat det rö sig om? Kroppen ballar ut efter spiraluttag? 

vill även notera att jag tog ut min spiral (6år) då jag börjat få tillbaka min mens trots spiralen och kändes inte som den fungerade lika bra som innan trots att BM sa att den borde hålla två år till.

• Svar på tråden Kan det vara tidiga graviditetssymptom?
  • Ruter

Kan ju vara symtom på att mensen är påväg också. När jag tog ut min spiral fick jag mycket kraftigare symtom innan mensen. 

Symtom på graviditet beror på övade nivåer av HCG och när de är så pass höga att det ger symtom visar även graviditetstest positiva. 

Det med mensen och spiral är att spiralen de första 5 åren skyddar mot graviditet och gör så att mensen oftast försvinner. Efter 5 år brukar många få tillbaka mensen och den blir mer regelbunden trots spiralen. Men du är fortsatt skyddad mot en graviditet. Skulle tro att det är de hon menar att det är två år kvar i spiralen(att den fortsatta skyddar mot graviditet i ytterligare 2 år. Även om mensen börjat komma tillbaka. Många. Väljer då att byta spiral efter 5år för att fortsätta slippa mensen.

• svansmamman

Om du hade oskyddat sex den 30/7 överlevde spermierna maximalt till 6/8, och om så är fallet borde ett gravtest visa positivt då du som minst är på typ äl+13. Det är absolut möjligt att ha gravidsymptom omkring den tiden, men gravidsymptom kommer till följd av att gravidhormonet HCG producerad - dvs samma hormon som ger gravidsymptom. Då ditt gravtest visar negativt kan man med rätt stor säkerhet säga att dina symptom inte beror på en graviditet, för då hade testet också visat positivt. 

Symptomen du beskriver är på inget sätt unika för en graviditet, utan kan bero på en drös olika saker. Du kan vara rätt säker på att du inte är gravid iallafall, utan dina symptom beror förmodligen på något helt annat. 🥰

• Josilagoli

Tack så jättemycket för svar båda! 

det lugnar mig, det är nog som ni säger kroppen som förbereder sig på mens! ☺️ hoppas dessa symptom är mildare i fortsättningen då jag knappt orkat mig ur dörren senaste dagarna. 

Svar på tråden Kan det vara tidiga graviditetssymptom?