Björkenli skrev 2024-09-20 15:44:24 följande:
Verkligen tråkigt att höra om det det stormar i din relation Mathilda88!!
Om ni kunnat ha bra kommunikation, kanske detta är något ni kan ta er igenom också...?
Men visst, vissa saker är ju bara dealbreakers...
Extra otur att det hände just nu. Eller hur kanske, beroende på hur man ska se på det!
Kan tänka mig att det känns väldigt omtumlande att ha planerat och gått igenom denna resa tillsammans, och sen nu själv.
Är du redo att gå vidare själv just nu då..?
Tänker om det finns chans att ni kan ta ett igenom detta när stormen har lagt sig?
Men jag antar att du känner vad som är viktigast i stunden sen- dvs när de har hittat en match, om du då känner att du verkligen vill gå vidare med donerade spermier- om det viktigaste är att kunna bli gravid så snart som möjligt, eller om du känner att det inte är helt rätt läge för relationen kanske är i oklart läge.
Eller du kanske vet hur du känner redan nu. Det verkar som att du är inställd på att gå vidare med donerade spermier?
Risken är väl bara att det troligen (men ifs inte nödvändigtvis) till att hitta tillbaka till varandra. Så att du är säker på att du inte ser någon framtid...
Lite babbligt.. tänker lite högt hur jag hade resonerar i din situation.
Hoppas oavsett att du kommer fram till det som känns rätt för dig!
Ja jag har varit så enormt tacksam för vår öppna kommunikation hela vår relation. Vi lovade varandra när vi började träffas att inte ha några hemligheter för varandra. Han som sa det tom. Vilket jag följt men han inte. Jag har ju betalat all behandling då han inte haft pengar sparade, men det visade sig vara mkt värre än så och levt över sina inkomster under lång tid med stora lån som resultat. Han har så många inkassokrav nu att det är Kronofogden nästa. Fick en föraning i våras och hjälpte honom med att göra budget och åtgärder för att komma på fötter. Men visade sig att han inte var ärlig fullt ut då heller (skämdes så samt svårt att bryta sina mönster), så när jag till slut öppnade hans kuvert i måndags och insåg hur illa det var så kände jag bara ett sånt enormt svek. Tappat totalt all tillit. Inte tagit till sig mina råd och hjälp, ljugit både om aktuellt status och att han hade ordnat åtgärderna, inte ändrat sig och medvetet fortsatt trots vetskap om att nästa steg blir att kronofogden kommer och tar alla mina grejer som är i min lägenhet som vi bor i (har mkt second hand och gåvor/arv utan kvitton. Har pratat med Kronofogden och är där inga kvitton att verifiera att det är mitt och inte hans så tar dom det vid utvärderingen).
Har ändå kämpat med att hjälpa honom i veckan, han har äntligen fått upp ögonen och insett allvaret. Idag fick han flytta ut när jag nu känner mig tryggare med att ha hjälpt honom komma igång på hans nya spår. Hoppas jag iallafall.
Så nej, jag tänker inte bjuda honom på ett gratis barn när jag själv redan lagt 160 000 kr på två försök och skall snart lägga drygt 100 000 till. Jag har jobbat enormt mkt extra, bla under semester på ordinarie jobbet etc. Lagt upp budget och kämpat. Ändå köpt nästan all mat i hemmet, samt senaste två månaderna har han inte kunnat betala sin halva av gemensamma kostnader, alltså levt nästintill gratis. Han skäms, men då han ändå inte gjort åtgärder så kan jag inte se mellan fingrarna.
Efter att ha varit singel i stort sett hela mitt liv har man lärt sig sitt eget värde, så därför accepterar jag inte detta. Vare sig lögnerna eller sätta mig i en sits att förlora allt jag kämpat ihop under mitt liv. Så hur mkt jag än älskar honom så måste han flytta. Han får lösa det själv. Vet andra kanske hade offrat sig för kärleken, men nej.
Så ja, nu är det min tid för mitt efterlängtade barn. Det är inte omöjligt att han kan få vara med på resan, men det blir inte hans barn (som nog inte kommer försörja för ändå) och inte behöva ha delad vårdnad varannan vecka med heller om så förblir. Jag har fantastisk support från föräldrar och syskon med deras partners. Redan teoriat om möjliga lösningar för att optimera livet om/när situationen uppstår.
Ja tur att det hände nu och vi inte hunnit gå igenom hela processen med befruktade embryon.
Du har mkt kloka reflektioner, tack för din omtanke