• Mathilda88

Äggdonation 2023/2024

WinnerBirdie skrev 2024-07-01 12:43:53 följande:
    Vilka fantastiska nyheter, stort stort grattis ❤️ 
    Vi har pausat allt ett tag pga mående mm men i augusti börjar processen dubbeldonation 🙏 hoppas vi får glädjas som du, till sommaren 2025🙏
    Då kanske vi tajmar varandra, iallafall i letandet efter donator. Har vår konsultation den 16/7.
    Undrar hur lång tid det kan komma ta att hitta en äggdonator? Spermadonator tänker jag ofta finns i lager? Vilken klinik går ni på? I Sverige? Kan ni välja eller de väljer ut någon som passar er?
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-07-07 00:23:19 följande:

Jag skulle gärna vilja försöka några bli gravid med insemination innan jag går vidare med ÄD, för att känna att jag gjort allt. Men jag känner att jag har accepterat ÄD.
    Nu håller jag på för fullt att försöka välja donatorer och klinik. Kanske går jag vidare med ÄD direkt om rätt donator dyker upp också. Kan bli. 

Funderar på att låta Sellmer påbörja matchningen. Det kostar 8000 dkkr, inkl att få se profilen vid matchning. 

Eller att köra med Olgakliniken.  Där har man äggdonationskatalogen innan inkl vuxenbilder, vilket känns väldigt bra. 

Samtidigt ser många väldigt ryska it, vilket de ju är. Och jag inser att jag hellre vill att barnet ser mer ut som nu. Behöver inte vara lika rent utseendemässigt men så att man inte ser ut att ha olika etniciteter. 

Jag gillar dock starkt en av de ryska äggdonatorerna 
    , men hon ser inte nordisk ut heller., även om hon inte heller ser typiskt rysk ut.

Kanske är det lättare för barnet att vara lite mer lik, och inte hela tiden då frågan om varför de inte det ut som sin mamma...

Jag har också mina manliga favoritdonatorrer sedan innan, men dom går inte att använda till Olgakliniken tyvärr. 

Vilket är väldigt störigt för det går att få den sperman skickad till Cypern (där behandlingen med Olga sker), men inte just till denna klinik.. 

Får se vad jag landar i. Men jag känner verkligen starkt att jag nu vill bli gravid så snart som möjligt. Vill inte vara 42 och gravid. Det känns virrigt för mig av någon anledning (är 40 nu)

Aha, så Sellmer har en första avgift för att påbörja matchningen? Ska prata med dom den 16/7 om det så får nog mer insikt då, känner att jag har dålig koll i dagsläget.

Ja jag har haft liknande tankar kring etniciteten hos äggdonatorn och hur barnet kan komma se ut. Vill gärna också få sk nordiskt utseende så att inte det blir en sak till, så inte barnet sticker ut på det viset, ser allt för olik ut en själv eller riskerar mobbas i skolan. Mkt tankar! 

Har konsultationstid 27/8 med CVL om ett vad de bedömer om våra chanser för ett ev sjätte försök eller äggdonation nästa, men börjar vela om det är värt väntan 1,5 månad extra.

• Mathilda88
    Anonym (.) skrev 2024-07-17 19:13:08 följande:
    Hej! Vi gjorde i naturlig cykel med bara östrogen i samband med sista mens och progesteron efter återförande. Enl uppgift från kliniken 64% chans  för graviditet och vi hade tur och det tog sig på första försöket. Fick förslag på donatorer från kliniken efter våra preferenser och efter att ha skickat in bilder på mig. Dock inga bilder på donatorerna. 

Hej!
    Minns du doser och så möjligtvis? Har du fått upplägg av medicineringen för kommande syskonförsök?
    Jag har fått info via kliniken att de brukar köra medicinerad cykel (rätt likt din). 

Ska isåfall börja med p-piller 1-2 veckor, sen hög östrogen i samband med mensen och därefter progesteron vaginalt + rektalt + spruta. Hade du lika mkt? För tydligen förväntas man inte få ägglossning på detta upplägg, så skall fortsätta med det i minst 12 veckor ifall det tar sig. Hade du detsamma?

Upplägget skrämmer mig dessutom då jag blir deprimerad efter en månad på p-piller, och enligt läkaren hade östrogenet liknande biverkningar att förvänta sig. Rädd att ligga deprimerad hemma efter 3,5 månader..

Limarie:
    Så spännande, stort lycka till med syskonförsöket! 

Ställer samma fråga till dig kring ordination och dosering kring förra försöket? 

Fick till mig att vi kunde göra mer naturligt också, men såklart då med totalfrys. Extra kostnad och mer vånda om det överlever upptiningen också. Dock fortfarande med Ovitrelle och progesteron men i normal mängd som vid egna äggplock (vaginalt x2/dag).

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-07-17 21:52:51 följande:
    Å ok! Hade ju känts bäst att göra i naturlig men ingen av klinikerna jag har kontakt med gör tydligen det. 
    Vilka upplägg har du erbjudits?
  • Mathilda88
    Limarie skrev 2024-07-25 22:15:10 följande:

Update här.

Gjorde mitt ultraljud igår hos GynRAMA i Göteborg. Allt såg bra ut. Jag är nedreglerad, tunn slemhinna och inga aktiva folliklar.

På lördag börjar jag med Progynon dvs östrogen och efter 10 dagar blir det ett nytt ultraljud. 

Så spännande! Hur går det för dig nu? Har ni ett datum än för planerad återföring än?
  • Mathilda88

Ni som har fått era barn via äggdonation, hur känner ni kring likheter mellan er, er partner och barnet? {#emotions_dlg.flower}

• Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-08-14 15:11:19 följande:

Uppdatering:

Nu har jag idag köpt 3 units från en donator som jag vill använda vid äggdonation Skrattande
    Det känns väldigt bra!!

Jag ska sannolikt försöka med någon insemination först dock. 

Men det känns som en stor trygghet att veta att en donator som jag verkligen vill använda finns sparad till mig nu! MOT5, så går inte att använda till iui.

Jag köpte 3 för det kan ju behövas 2 försök.. Och sen bra att ha en extra om man vill försöka få ett syskon med samma donator...
    Egentligen borde jag ju köpa 4 då... Men jag kände att 3 ändå var lite marginal...

Jag ska betala in 5000 dkk också till kliniken i Danmark för att börja matchningen. 

Jag tänker att om jag försöker någon cykel med IUI och det inte går vägen, så är jag närmare att hitta en match då. 

Jag är inte redo att börja med ÄD än men det känns bra att börja planeringen för detta så att det bara är att börja om några månader. 

Spännande! Låter som en klok plan ❤️
  • Mathilda88
    Anonym (Längtar) skrev 2024-08-18 17:52:31 följande:

De säger ju att risken för havandeskapsförgiftning är mycket större vid äggdonation men hur pass stor är risken egentligen om man får trombyl och redan har fött 1. Biologiskt barn sedan innan och graviditeten/ förlossningen gick bra ? Är orolig för detta om vi bestämmer oss för att göra äggdonation, har också läst att risken för hiv finns , men hur vanligt är att detta händer ? Så många funderingar innan beslutet om äggdonation kan göras?

Bra fråga, vet bara att risken är förhöjd, men inte i vilken mängd. Trombyl ska förebygga det så effekt bör det ju ha. Vad säger läkare ni har varit i kontakt med? ❤️ Ja det är verkligen mkt funderingar ❤️. 
  • Mathilda88

I onsdags tog vi (jag) beslutet - att släppa mina ägg då de helt enkelt är för kraftlösa för att klara sig. 

Så from i förrgår så står vi på listan och sökandet efter donator har startat. Går via Sellmer och de säger att deras väntetid är 0-2 månader. Så nu håller vi tummar och tår för att där finns ngn som matchar Hjärta.

• Mathilda88
    WinnerBirdie skrev 2024-09-02 21:50:00 följande:

Vad skönt att ni kommit till beslut ❤️ Vet att det inte är lätt. Vi har väntat i ca 2 veckor hittills och hoppas så att de ska hitta någon matchning snart. 
    Just nu känns det som att allt kommit ikapp mig och jag mår inte så bra. 4 kollegor ska/eller har precis fått barn och det känns lite extra jobbigt då det senaste försöket skulle ha lett till en oktoberbebis, men så blev det ju inte. 

Ja, även om det inte är valet man ville ta så är det så skönt att ha gjort ett val och att det känns rätt. Fick mkt bra svar från Carl von Linné-kliniken som hjälpte oss att lägga pusslet om hela vår resa och inse att oddsen för framgång var väldigt dåliga. Så lättnaden nu med den nya, mer optimistiska framtiden, är påtaglig. Nu var jag redo för detta steget.

Spännande, håller tummarna för att ni får en match snart! Hur lång väntetid sa er klinik att de hade? Minns inte vilken klinik ni går på?

Ush ja, förstår dig till fullo! Hjärta Det är så påtagligt när det är folk så nära omkring en som får eller väntar barn Gråter.  Lider med dig Hjärta Ta hand om dig, det är okej att må så Hjärta. Tacksam för att mina närmaste kollegor är äldre (den ena dessutom genomgått infertilitet och IVF, men lyckades inte, så hon har verkligen full förståelse) Hjärta. Har främst kusinen som är gravid med nr.2 innan nr.1 hunnit fylla 1 år än som är påtagligt jobbigt - men samtidigt så tacksam för att hon slipper genomgå detta och att de dessutom definitivt tagit till sig risken för problem att bli gravid - vilket jag tycker är så klokt mitt i alltihopa Hjärta
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024