• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hebbe46 skrev 2023-12-07 14:15:46 följande:
    Japp, jag har testdag imorgon. Jag tyckte också att det var tidigt men testade idag igen med sticka och fick ett starkare streck så håller tummarna inför imorgon då jag tänkte testa med CB digital. 

Det som oroar mig idag är jag sedan igår fått liiite missfärgade flytningar. Kontaktade kliniken imorse och fick öka på Estrofem till 2 tabletter morgon och kväll så jag hoppas det ska hjälpa.
    Håller all mina tummar för dig och tänker att det är väldigt hoppfullt att strecken blir starkare!
  • Vuisin

Började blöda igår och testade negativt idag. Känns som att det aldrig kommer att gå. 💔 Kan inte släppa min tunna slemhinna, funderar på om den kan ha något med saken att göra nu när vi vet att äggen är bra. 

Hebbe46 - grattis igen! Jag vill minnas att de digitala testerna utgår från befruktningsdatumet vilket väl var två veckor sedan för dig igår och att det kan ta ta lite tid innan det slår om till 2-3. Fint att de vanliga testerna blir starkare. Håller tummarna för att flygningarna upphör. 

• Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-12-11 21:51:06 följande:
    Så tråkigt med ännu ett minus. När en väl har fina ägg hoppas och tror en ju att det ska gå. Samtidigt är chansen till plus och levande fött barn inte så högt ändå. Mellan 40-50% beroende på hur fin blastocyst det var. För mig var det lite betryggande att tänka på den kumulativa chansen till barn, och den statistiken. Nu har jag inte de exakta siffrorna, men ca 50% har blivit gravida vid första försöket, lägger man till den som gör ett andra är det drygt 70% och lägger man sedan till de som även gör det tredje försöket har 85% blivit gravida och fått barn. Det kunde ge mig lite hopp, att fortsätta tro trots missfall efter missfall. Med både egna ägg och två olika äggdonatorer. Sedan hade jag också i minnet andra jag följt som inte fått ett plus på många år med egna ägg, och sedan blivit gravida först på tredje försöket med donerade ägg, Att tänka på att de kliniker som erbjuder pengarna tillbaka utgår gör det efter tre försök, kunde också få mig att tänka att det innebär att det är stora chanser att lyckas efter tre försök. Klinikerna skulle inte ha de paketen om de förlorade på dem?

Men, vet hur rädslan och hopplösheten gnager. Tankarna kring: vad är fel när inte ens det funkade nu? Har din klinik några tankar kring slemhinnan? Har förstått att det kan vara lurigt för många.. 

Andrasladdis: Hur ser det ut för er nu? Finns hopp om insättning i decembe?

Hebbe 46: Åh, lång väntan till VUL då. Hoppas du får lagoma symptom som ändå kan lugna dig att graviditeten är på riktigt. 
    Jag ska försöka tänka precis som du skriver, det inger hopp. Eftersom slemhinnan har blivit bäst i naturlig cykel och den är treskiktad och fin tycker kliniken att vi ska köra på samma sätt nästa gång också. Min läkare är inte så orolig för den saken men svårt att släppa tycker jag, kanske för att det är så konkret och mätbart. Hur går det för dig? 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-12-16 07:38:11 följande:

Sedan tror jag som tur är inte att man behöver känna hopp för att bli gravid. Är förutsättningarna rätt fastnar det nog ändå. Men, det är lättare att kämpa om en känner lite hopp iaf. 

Vad har de för nedre gräns på din klinik för slemhinnas tjocklek? Låter ju positivt att den blir fin och treskiktad naturligt. Förstår dig, en vill gärna kunna mäta saker och göra bästa möjligt.

Fortsatt gravid, tror jag iaf. Har inga bevis för att jag inte skulle vara det längre. Nu i v 15 så ser bara små tjock och känner ännu inga sparkar. Lite jobbigt att inte ha bevis på att allt fortsatt är bra, men får acceptera att oron finns efter alla förluster och år av kamp. Längtar tills sparkarna känns så jag kan veta att den lever. 

De har en gräns på 7 mm, men ser allt bra ut sätter de in om det är strax under också. Jag har legat mellan 6,5 och 7,5 mm ungefär. Försöker boosta med akupunktur och mycket rörelse. Några tips? 

Förstår att oron finns där. Men tänk vad långt du har kommit nu, nu ska det väl ändå gå hela vägen. Tror och håller alla mina tummar för det. 

• Vuisin
    Mathilda88 skrev 2023-12-17 11:18:31 följande:

En liten allmän fråga - När visste ni att det var dags att gå vidare till äggdonation? Hur gick med era egna innan? 

Hej Mathilda! Ja när vet man egentligen det.. För oss har det varit en lång resa. Från början konstaterad manlig faktor med få spermier vilket innebär att förutsättningarna för att lyckas med IVF är bra. Efter sex IVF med närmare 90 ägg uttagna totalt har vi ändå inte lyckats. Vi har haft bra befruktning och även fått till frysen vid IVF 4-6. En del fragmentering och lite anmärkning på hur embryona utvecklas är det man kunnat se.

Vi kände själva att det var dags att gå vidare till nästa steg och blev då rekommenderade äggdonation. För mig var det till en början ganska svårt att acceptera, mycket pga. min ålder och att jag inte är den typiska äggdonationsmottagaren. Också för att fokus varit på den manliga faktorn genom behandlingarna. Men nu har det sjunkit in och jag känner att det genetiska spelar mindre och mindre roll. Särskilt efter en misslyckad äggdonation, nu handlar allt bara om att få ett barn. Jag tror att det är otroligt individuellt när man känner att det är dags att gå vidare. Vi hade nog kommit till en punkt där det kändes som att alternativet var att inte få något barn överhuvudtaget och det var inget alternativ för oss. Det finns såklart också en ekonomisk och framförallt psykisk faktor, hur länge orkar man utan att gå sönder. 

Berätta gärna din historia och hur du känner och tänker om du vill. Det här är allt annat än enkelt. Kram! 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-12-17 16:33:20 följande:
    Är inte speciellt inläst just på slemhinnan. Vet att jag läst att vissa tar extra doser av E-vitamin tror jag det var. Och vissa har provat prp, det är dock dyrt och experimentiellt (?). Men e-vitamin hade jag googlat på om jag vore dig, å andra sidan har du nog googlat vad som finns redan. Har du tilltro till kliniken så du kan försöka tro på deras hoppfulla ord?

Tack så mycket.
    Tack! Jag har provat med E-vitamin men vet inte om det blev så mycket skillnad. Väldigt dyrt och man behöver ta höga doser. Hade jag vetat att det hjälpte är såklart det värt det men var i så fall på mariginalen. 
  • Vuisin
    Mathilda88 skrev 2023-12-18 19:28:50 följande:
    Stort stort tack för svaret och utförliga berättelse! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta Förstår verkligen att ni landat i där ni är nu då Hjärta Nej verkligen inget lätt beslut! Håller alla tummar och tår att det tar sig nästa gång! Hjärta
    Då har ni haft bättre utveckling av era embryon än vi haft med våra. Men vilken lång resa ni gjort ja. Det ger en definitivt en tankeställare. Jag har haft äggdonation i åtanke sen IVF1 då allt dog på dag 2, men då sa RMC att de fortfarande trodde på våra ägg då jag har många kvar och att det troligen bara behövdes rätt protokoll. Nu hoppas jag bara på att få återkoppling från dom i veckan så man vet hur man ska gå vidare. 

Vi har också börjat med manlig faktor, få spermier. Nu dock normal mängd.. Vill också hellre bära ett barn, hellre annans ägg än inget alls. Men såklart en acceptans-process kvar innan man landar 100% i det då de ändå byggt upp ett hopp om att vi skulle kunna klara det. Har varit inställd på att köra ett 3-pack till efteråt direkt, men med tanke på totala resultaten så börjar jag vackla. Än mer då sambon - som upplevt flera missfall med sitt ex redan för 20 år sedan - är väldigt starkt påverkad av det hela. Vet inte hur länge till han mäktar. Och då får kanske jag ge upp min ursprungliga dröm och inse fakta. För just nu är ändå den allra starkaste drömmen att få bära ett barn. 
    Kramar Hjärta

Nej inget lätt beslut och många olika hänsyn att ta. Innebär det att ni har gjort tre försök? Vi fick inget till frysen våra första tre försök men har sen fått i frysen varje gång efter att vi bytte till privat klinik. Man kan väl bara spekulera kring vad det beror på men såklart kan det löna sig att göra fler försök. Sen i vårt fall ha det ju tyvärr inte inneburit något barn ändå. 

När det gäller privata kliniker så tror jag faktiskt inte att CVL i Uppsala tar så mycket mer än en patientavgift för ett första möte. De har ju väldigt bra rykte och verkar väldigt seriösa och erfarna. Vet också att det finns en gammal tråd om fragmenterade embryo här på familjeliv. Vill minnas att det gick vägen för många av dem tillslut.

Kram!! 

• Vuisin

Jag är också kvar i tråden men har inte vågat skriva på ett tag. Vårt förra försök lyckades och jag kan fortfarande knappt tro att det är sant. 🥺 Hoppas så att det ska gå vägen nu när jag äntligen lyckats bli gravid. ☺️

• Vuisin
    Hebbe46 skrev 2024-02-18 11:09:41 följande:

Stooort grattis till er!!! Vilken lycka! 

Vilken vecka är du i?

Tack! ❤️ Har precis gått in i vecka sju. Hur har du det? 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2024-02-18 11:25:32 följande:

Matilda88: Hoppas du här till dem som får sena plus. 

Åh, så glädjande att höra! Och hoppfullt för er som kämpar. Så andra insättningen funkade? Ljuvligt! Hur mår du fysiskt och hur känns det i själen? Hoppas verkligen det går vägen! ( Det gör det för de allra flesta graviditeter.)

Jag gläds, förutom den egna graviditeten förstås, åt att fler kliniker nu finns att välja på mot när jag började kika runt 2020. Att det finns pengarna tillbaka-paket även i Danmark, att Olga nu finns på Cypern också och kan erbjuda öppna donatorer, och i Sverige tycker jag det är spännande att Ovumia öppnar. ( Förr åkte många svenskar till deras finska kliniker då de var bra alternativ då ÄD inte gick att göra privat i Sverige. ) Såg att de också erbjuder olika paket där de garanterar visst antal blastocyster, hoppas fler tar efter det. Rouletten som många svenska kliniker erbjuder, med ett ägguttag och där du bara är garanterad en blastocyst är så stressande. Hoppas deras ankomst till Sverige kan bidra till att sänka prisbilden och ge oss patienter fler valmöjligheter.

Precis, andra insättningen fungerade. Jag mår bra men känner mig såklart orolig. För varje dag som går känns det lite lättare. Jag hoppas att det fortsätter så. Vill bara att det ska bli dags för VUL (som är om ca 1,5 vecka) men tiden går så sakta. Hur mår du? 

Håller helt med dig. 🙌🏼

• Vuisin

Ni så har fått prednisolon. Hur mycket tog ni och när började ni trappa ner efter positivt test?

• Vuisin
    Hebbe46 skrev 2024-02-18 16:17:50 följande:
    Förstår att du längtar efter första vul nu så att man får bevis på att det faktist finns nån därinne!

Jag har det väldigt bra förutom gigantiska problem med magen sedan väldigt tidigt i graviditeten. Så fort jag äter eller dricker minsta lilla så blåser magen upp sig så jag knappt kan andas. Ser ut som jag skulle föda barn närsomhelst. När jag vaknar på morgonen är magen nästan helt platt.

Jag har också riktigt stökig mage men inte lika illa som du. Hoppas att det blir bättre snart, låter jättejobbigt!

Kronärtskocka skrev 2024-02-18 18:25:50 följande:
    Tog 10mg (dvs två 5mg tabletter) om dagen. V 7+0 skulle jag trappa ned till 5mg några dagar och sedan sluta. Enligt kliniken. Valde istället att trappa ner i lugnare takt, minns inte nu hur jag la upp det, men 2,5mg sänkning i taget.
    Vuisin skrev 2024-02-18 15:43:59 följande:

Precis, andra insättningen fungerade. Jag mår bra men känner mig såklart orolig. För varje dag som går känns det lite lättare. Jag hoppas att det fortsätter så. Vill bara att det ska bli dags för VUL (som är om ca 1,5 vecka) men tiden går så sakta. Hur mår du? 

Håller helt med dig. 🙌🏼

Så härligt att ÄD har så bra statistik och att många verkligen lyckas på tre insättningar. Ljuvligt när andra funkar! Förstår att du vill skruva fram tiden. Varje dag i väntan på att se ett hjärtslag är så lång?

Du kanske kan svara på Matilda88 fråga också, hur gjordes din behandling på Livio? FET i naturlig eller stimulerad cykel?

Jag mår bara bra. Just gått in i v 25 så magen börjar vara ivägen när jag ska knyta skorna. Men mår på det stora hela bra. Flåsig och sämre kondis och många toabesök. Men njuter av att vara gravid, att känna sparkarna dagligen som nu är allt starkare och åt att nu våga tro att det ska bli ett levande barn tillslut. Hade det mesta inköpt sedan tidigare men har lite saker att förbereda ändå, så nu snickrar jag skötbord. Får vänta ytterligare några veckor innan jag kan packa upp kläder och sånt jag har kvar från mina äldre barn. 

Tycker det är lite jobbigt att man som gravid efter ÄD räknas som riskgraviditet och att de rekommenderar igångsättning vid BF. Men samtidigt tryggt med många kontroller och extra ultraljud. Får bara hoppas att bebisen har vett att komma ut i lagom tid och att vi båda mår bra tiden ut.

Tack snälla! Jag kommer också att trappa ner 2,5 mg i taget. Troligtvis från efter VUL. Hur länge tog du proggissar när du gjorde i naturlig cykel? 

Absolut, jag svarar Matilda. Så fint att höra att allt går bra för dig och att du har fått börja förbereda ankomsten. Visste inte att man blev igångsatt vid BF eller att de rekommenderar det. Allt för att vara på säkra sidan antar jag. 

• Vuisin
    Mathilda88 skrev 2024-02-15 19:43:59 följande:

Jag hänger kvar och följer. För en vecka sedan rekommenderade vår läkare på Sellmer oss efter vårt fjärde äggplock att göra äd på nästa försök innan vi fick återfört två ok embryon på dag 3. På dag 6 fick vi besked om att vi fick en till frysen mot alla odds så kanske inte behöver äd, men tanken har inte släppt att det kan bli nästa steg om inget av dessa tar sig. 

Ni som genomgått äd, hur ser processen ut medicinskt? Jag trodde det var som en vanlig FET i naturlig cykel men hörde häromdagen att det är väldigt mkt mediciner, sprutor etc? Redan fått recept på p-piller och sådana blir jag alltid så dålig och deppig på..

Mathilda! Hur har det gått? Håller alla tummar för er och den lilla blastisen som nu finns i frysen.

Jag har också gjort ÄD/FET i naturlig cykel. Fick ta ägglossningsspruta pga. återföringen skulle krocka med helgen (min klinik har inte helgöppet). Tog även cyclogest men det tror jag är lite olika. Jag har vid tidigare FET provat både med och utan och vi har då landad i att förutsättningarna har blivit bäst med. Jag har alltså inte gjort någon nedreglering eller tagit Östrogen. 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2024-02-19 21:57:01 följande:
    Kliniken rekommenderade mig att ta cyclogest till 10+0. Jag skulle ta två om dagen, en morgon och en kväll. ( Så hälften så många som jag tagit de gånger då jag fått östrogen.,Då har jag tagit fyra per dygn.) Men, då jag fick en störtblödning samma dag som jag skulle sluta med dem, tyckte de att jag kunde fortsätta till 12+0 för säkerhets skull. Tror att jag därefter tog dem fram till nästa ultraljud som var i 12+5 tror jag. 
    Tänk att det är så olika. Jag fick besked att jag kunde sluta helt (tar två tabletter om dagen) efter positivt test men att jag också kunde fortsätta om det kändes bättre.  Beskedet nu har varit att jag kan sluta efter VUL men då är jag bara i vecka åtta. 
  • Vuisin
    Mathilda88 skrev 2024-02-22 03:47:23 följande:

Hej ❤️ De två embryona tog dig tyvärr inte så testet var negativt på testdagen igår. Tack så hemskt mkt ❤️❤️ Blir FET preliminärt i april om cykeln funkar som den ska. Går inte det så blir det troligen äd som nästa steg. 

Okej! Så skönt att höra att man kan köra i naturlig (om man som jag själv har regelbunden) cykel 🥰! Blev lite nedslagen och stressad av att behöva konstruera något som redan funkar med så mkt mediciner som jag hörde om. Tack för de betryggande orden! ❤️

Jag håller alla mina tummar för dig! ❤️
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2024-03-09 09:06:29 följande:
    Så fint att höra att det blev en bra upplevelse och där du kände dig trygg och fick gott stöd av personalen.

Jag har erfarenhet av två spontana förlossningar, och vid min egen var jag fyra timmar på sjukhus, mestadels i badet innan bebisen föddes. Så jag hoppas jag får en spontan start denna gång med. Man åker in först när värkarna är täta, men förstår oron av att bli hemskickad.

Hur går det för er som kämpar? Och er som nyss plussat och väntar på att tiden ska gå så ni kan börja andas ut och tro?
    Hej Kronärtskocka! Här går det bra (peppar, peppar). Har fått se det lilla livet på VUL och allt såg bra ut. ❤️ Hur har du det? 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2024-03-17 09:14:45 följande:
    Hej Vuisin! Grattis till ett lyckat VUL. Så magiskt och skönt! Hur mår du?

Jag har det bra, fortsatt gravid och tycker det är skönt att bebisen nu sparkar tydligt. Det är lugnande. Har en del gravidkrämpor men inget allvarligt så en dag i taget framåt. Idag gått in i tredje och sista trimestern. Stort!

Tack! Jag mår bra. Lite trött och illamående när jag inte ätit på ett tag, men jag har absolut inget att klaga på. 

Sista trimestern, verkligen stort! Och härligt att känna att den lilla finns därinne, ser själv fram emot det! 

Hur går det för er andra?

• Vuisin
    Jowikma skrev 2024-04-04 19:29:51 följande:

Hej, ny medlem här och hittade er grupp. Jag ska göra ÄD och har fått veta att de har hittat en donator till mig så nu inväntar vi bara att äggen ska komma och en plan för insättning ska ske.
    Ni som gjort ÄD, gick det bra första gången eller behövdes några gånger för att bli gravida?

Jag har 3 barn sedan innan (naturligt). Men mina ägg har dålig kvalité nu så efter IVF så gav de mig rådet att göra ÄD istället. 

Har ni mått bra under behandling mm?

Hej Jowikma och välkommen hit! Vi lyckades på andra insättningen. Håller tummarna för dig! 
  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2024-06-19 16:07:43 följande:

Här är mitt efterlängtade barn äntligen här. Så många år av kamp och olika försök och diverse bakslag. Men tillslut gick det. Så tacksam gentemot donatorerna som gjort det möjligt och att jag orkade och hade råd att göra de försök jag gjort. Efter den långa resan är det svårt att fatta att bebisen äntligen är här, men jag börjar förstå det lite i taget. 

Tänker på er som fortfarande kämpar och lever i ovisshet. // Hjärta

Stort grattis Kronärtskocka! 🥹❤️ Som du har kämpat och väntat på det här.
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024