• Björkenli

Äggdonation 2023/2024

Kronärtskocka- när föddes den lille?:))
    Vad fantastiskt:)
    Var det första försöket?
    Fick du några blastocyster att frysa in?
    Ursäkta om detta är sånt du redan berättat om tidigare. 

Det blev heminsemination det traditionella sättet nu iaf, men oklart om det matchade ÄL exakt då jag inte kollade och då det inte var riktigt planerat... Men tror chanserna att det matchade var rätt stora. 

Blev i naturlig cykel nu, inte stimulerad. Iom att jag aldrig försökt bli gravid naturligt så känns det så lockande att ge det några cykler iaf.. Men mannen jag träffade nu åker tillbaka till USA nu..
    Men sanningen är ju att jag faktiskt är 40.5 nu... så ja....... Jag är ju medveten om chanserna....

Men det känns iaf bra att vara redo mentalt för äggdonation när det kommer till det. Jag vill komma vidare relativt snabbt men några månader med insemination hade lugnat min själ....  

Nu har jag två vänner som båda får barn runt årsskiftet så hade ju varit häftigt att inte vara alltför mycket efter för att kunna göra saker tillsammans och så... Hade betytt mycket. 

Kanske är det värt att låna mer pengar av föräldrarna ändå...

Så svårt detta. 

Ska samla mod att fråga en till manlig vän också...

Kliniken jag har kontakt med i Danmark ang ÄD gör färska ET, så då antar jag att man alltid ger mediciner?

Det kanske inte är så farligt eg...  hellre att jag tar massa mediciner än att utsätta lilla sköra embryot för nedfrysning och tining....

Lite spretiga tankar hit och dit. 

Borde nog eg ta tag i att fråga min vän. Jag tror att just han kanske faktiskt kan säga ja. Han fyllde 50 in år och gör allt för sin 12 åriga dotter och jag vet att han gärna hade haft fler barn. Han är ifs fortfarande skitnsygg så nog kan han få en kvinna under 40 om han verkligen skulle vilja.. Men ja... Jag borde fråga.. för om han vill så löser det ju alla mina problem. 

Någon tipsade förutom om ett lesbisk par i Göteborg som hade använt en donator som var en bekant, som kunde tänka sig att hjälpa fler. Minns inte alls vad de hette. Någon som känner till? Borde eg kolla upp såna här alternativ också. Och ge det några månader, innan jag går vidare med ÄD.

• Björkenli

Oj vilken resa du varit med om verkligen!!
    Vilken tur att du hade det paketet!!

De kliniker jag väljer mellan har garanti för 1 blastocyst,
    Eller baby garanti som blir up mot 250 000 vilket ju är väldigt mycket pengar....

Din sista donator fick ju verkligen fler bra blastocyster. Be du om hon var yngre än de andra, eller fanns inget sådant samband. 

Kan tänka mig att även denna resa måste varit påfrestningar med bakslag och väntan...

Men tillslut fick du en liten bäbis::)))

Kliniken i Danmark jag har kontakt med använder färsk ET i första hand. Den andra kliniken,  Olgakliniken, använder frysta ägg men embryot är färskt...

Jag hoppas att jag orkar komma vidare i mina beslut snart för det är jobbigt att känna sig i limbo också..

Vill bara komma vidare. 
    Hoppas nästan att jag ska känna snart att jag inte orkar fundera på insemination utan bara gå vidare. Men inte riktigt redo än. 

• Björkenli

Uppdatering:

Nu har jag idag köpt 3 units från en donator som jag vill använda vid äggdonation Skrattande
    Det känns väldigt bra!!

Jag ska sannolikt försöka med någon insemination först dock. 

Men det känns som en stor trygghet att veta att en donator som jag verkligen vill använda finns sparad till mig nu! MOT5, så går inte att använda till iui.

Jag köpte 3 för det kan ju behövas 2 försök.. Och sen bra att ha en extra om man vill försöka få ett syskon med samma donator...
    Egentligen borde jag ju köpa 4 då... Men jag kände att 3 ändå var lite marginal...

Jag ska betala in 5000 dkk också till kliniken i Danmark för att börja matchningen. 

Jag tänker att om jag försöker någon cykel med IUI och det inte går vägen, så är jag närmare att hitta en match då. 

Jag är inte redo att börja med ÄD än men det känns bra att börja planeringen för detta så att det bara är att börja om några månader. 

• Björkenli

Havandeskapsförgiftning är ändå så pass ovanligt, så inget jag oroar mig över. Man kan inte påverka ändå. Bara att lita på att barnmorskorna vet vad de gör. 

Själv har jag inte kommit vidare i processen än. 
    Istället för att betala in avgiften för matchning till kliniken i Danmark så tänkte jag ta mig en till funderare om jag vill använda Olga. 
    Det är ändå en stor trygghet för mig att ha sett vuxenbilder. (Min telefon trodde jag hade stavat fel och föreslog "vuxen iller". Skrikandes)

Men då måste jag också hitta en ny manlig donator från european sperm bank.  

De alternativ jag valt nu är från Born sperm bank, som inte Olga samarbetar med. 

Så valet är helt enkelt mellan att ta en manlig donator som jag verkligen vill ha och en okänd dansk kvinna (som jag visserligen kommer få barnbilder på och mer info), eller välja en kvinna från Olga som jag ser vuxenbilder på,  och hitta en ny manlig från european sperm bank. 

Grejen är att jag tycker Born beskriver personligheten så mycket bättre. På european får jag inte riktigt en bild av hur personen är, medan jag tycker jag får ett bra intryck från Born. 

Helst skulle jag vilja välja en kvinnlig donator från Olga och manlig från Born, men det går inte. 

Men hur som ska jag troligen testa insemination någon gång till först. 

• Björkenli

@Mathilda88 

Å ok ni står i kön nu{#emotions_dlg.flower}

Så spännande!!!

Jag har bekanta där mannen i paret är infertil och barnen bara är hennes genetiskt. Samma manliga donator till båda. Hade ingen aning om det länge, inget man märker alls. Barnen är väl rätt lika henne inser jag i efterhand, när jag vet att de inte är hans genetiskt.  Man skulle aldrig tänkt tanken att det inte är hans barn. 

Glad för dig att ni kommer vidare nu!

Jag ser fram emot det också. 
    Har iaf en IUI kvar och sen bara att ta ställning vilka donatorer Förvånad har fastnat lite där. Men det kanske öser löser sig.  Om Sellmer meddelar att de fått en 20 åring blond donator och jag får reda på lite om personligheten så kanske jag bara kör, med min favorit av de manliga donatorerna jag kollat ut. Jag tror inte jag känner att jag behöver veta riktigt lika mycket om den kvinnliga donatorn, men vill få en viss känsla iaf, inte bara veta ögonfärg och hårfärg. 

• Björkenli

Matilda 

Det låter som rätt beslut att köra i naturlig cykel med tanke på allt det du berättat om hur du mått tidigare och nuvarande omständigheter. 

Veckor kvar? Sa de att det var så kort tid, alltså?
    Det är ju fantastiskt. 
    Ska ni ta första som matchar avseende hårfärg och då, eller vill ni ta reda på någonting mer?

För mig utgår jag från att jag kommer tacka nej till några innan den som känns rätt kommer upp. 
    Men man vet aldrig. Nu ångrar jag mig lite att jag inte tog den äggdonatorn jag fick föreslaget nyligen. Eller inte ångrar, för jag var inte redo då, men jag känner att jag nog hade kunnat ta henne utan att veta mer om jag skulle få frågan senare. Om jag vet vilken den manliga donatorn är och att veta att äggdonatorn är så ung = bra chanser, så känns det som att jag hade kunnat ta henne. 

Så jag får se hur jag gör när nästa match kommer upp. Kanske känner jag mig redo att ta den även utan mer info, eller så vill jag ha mer info och känna att den känns rätt. 

Jag har hållt på med mild stimulering inför IUI nu.  Letrizol några dagar och nu Gonal-f. Ultraljud på måndag. 

Jag är jättestressad kring hela situationen. Val av donator för ÄD (dvs om jag ska köra på min favorit äggdonator på Olga eller köra på Sellmer. Jag måste nog boka hon på Olga snart om jag vill ha henne!). Och en del annan stress i livet just nu. Och stress kring ekonomin .
    Har inte mått jättebra på sistone pga allt. Tyvärr ingen att prata med om allt, kompisarna finns inte där. Hade jag bara haft någon som kunde vara lite stöd genom allt och någon att bolla alla beslut med, så tror jag allt hade gått tusen gånger lättare!

Just nu försöker jag fokusera på att gå promenader dagligen vilket håller mig grundad och får ner stressen. 
    Och fokusera på kommande IUI.

Men skulle vara skönt att ha donator bokad för ÄD för att slippa ha den oron i bakhuvud att de jag vill använda kan försvinna. Vore skönt att ha en konkret plan, dvs att ha finansiering klar osv osv. 

Hoppas att ni får en bra match snart!!
    Så spännande!!!
    Är glad för din skull, att ni kan se framåt nu för nästa steg. 

• Björkenli

@Mathilda88 

Ja vad skönt att han sa det på det sättet, då förstår jag att oron för den där eventuella procenten de nämnt innan inte spelar roll. 

Skönt att ha alla val klara och bara vänta - dit jag vill komma:)

Jag fick en väldigt bra känsla för hur de matchar äggdonator vid samtalet, men sen när hon kontaktade mig med så lite info 1 dag före ÄP av donatorn blev jag lite tveksam. Jag hade pratat med henne om lite vad som är viktigt för mig hos en donator, ändå sa hon ingenting om det då.  Om hon hade sagt något mer personligt, att hon tror att den här donatorn skulle passa utifrån vad jag hade sagt till henne, så hade jag känt större tillförlit. . 

Men ja, hoppas jag får en bättre känsla nästa gång. Kanske förstod hon vad som var viktigt för mig men ändå bara chansade,  när donatorn hade gått fler äggblåsor än förväntat. 

Men ja i erat fall när ni inte vill ha mer info än att det matchar det no pratat om ang längd, hårfärg osv,  så förstår jag att ni har första:)
    Och ja verkligen kort tid med 8v!! Och redan gått 2v som du skrev- gud vad spännande !!:):):):)

Jag kommer nog gå vidare med ÄD efter denna IUI. 
    På ett sätt känner jag nästan att det inte spelar någon roll längre om det inte är mitt genetiskt. Eller, förstås hade det varit fantastisk, men jag antar att jag känner att det ändå är så mycket viktigare att få bli gravid och ha ett barn, än att det är mitt genetiskt.

Så troligen är detta mitt sista försök med egna. 
    Jag vill iaf gå vidare med ÄD inom ett par månader. Vill verkligen komma vidare. 

• Björkenli

Så svårt ang att ta emot det ägget..
    Jag hade nog inte klarat det.. jag hade alltid känt då att barnet eg har en annan mamma.. jag vill mycket hellre ha en okänd kvinnas ägg. Men vi är olika.  Känns det rätt för dig och rätt för henne, så varför inte!

• Björkenli

Verkligen tråkigt att höra om det det stormar i din relation Mathilda88!!

Om ni kunnat ha bra kommunikation, kanske detta är något ni kan ta er igenom också...?

Men visst, vissa saker är ju bara dealbreakers...

Extra otur att det hände just nu. Eller hur kanske, beroende på hur man ska se på det!

Kan tänka mig att det känns väldigt omtumlande att ha planerat och gått igenom denna resa tillsammans, och sen nu själv. 

Är du redo att gå vidare själv just nu då..?
    Tänker om det finns chans att ni kan ta ett igenom detta när stormen har lagt sig?

Men jag antar att du känner vad som är viktigast i stunden sen- dvs när de har hittat en match, om du då känner att du verkligen vill gå vidare med donerade spermier- om det viktigaste är att kunna bli gravid så snart som möjligt, eller om du känner att det inte är helt rätt läge för relationen kanske är i oklart läge. 

Eller du kanske vet hur du känner redan nu. Det verkar som att du är inställd på att gå vidare med donerade spermier?
    Risken är väl bara att det troligen (men ifs inte nödvändigtvis) till att hitta tillbaka till varandra. Så att du är säker på att du inte ser någon framtid...

Lite babbligt.. tänker lite högt hur jag hade resonerar i din situation. 

Hoppas oavsett att du kommer fram till det som känns rätt för dig!

• Björkenli

Mathilda88

Nej fy fasen va arg jag blir!!!
    Kan vara föreställa mig hur dina föräldrar och nära vänner känner!!

Jag förstår dig till 200%. Och liksom, nu visade det ju sig att kommunikationen bakåt inte HAR varit bra trots allt. Han har inte kunnat kommunicera med dig om såhär viktiga saker. 

Och framför allt- jag utgår från att han hade inställningen att han skulle stå för hälften av kostnaden av behandlingarna du/ ni gjort, men i själva verket visste han att han inte skulle kunna betala dig sen!@

Och som du skrev, dessutom har du jobbat massa extra som du berättat om här varit lite slitigt stundvis!!
    Nä fy.

Jag förstår att du inte kan lita på honom efter sånt här svek. 

Så ledsen att du råkat ut för detta!
    . Att skämmas är en sak men det borde finnas en spärr som gör att man inte vill ta ut det över de man älskar.. Så det är något fundamentalt som saknas tycker jag..
    Visst kan man känna igen sig i att det är svårt att erkänna saker man är mindre stolt över, men som sagt, så fort det drabbar en andra part, och speciellt någon man älskar, måste ju omtanken om den man älskar vara så himla viktigare än att skydda sig själv från förödmjukelsen.

Skönt att du redan nu kan känna dig trygg i det beslut att gå vidare på egen hand!!

• Björkenli

Själv känner jag att det känns så rätt att ha gjort IUI nu, att det känns svårt att gå vidare med ÄD just nu. 
    Jag tror att chansen till graviditet är ca 20% vid 3 ägg i min ålder,  så 3 försök med IUI är faktiskt inte en orimlig approach. 3 IUI i Danmark blir liknande pris som 1 försök med ÄD, och vid ÄD är ju chansen lite över 50%. Men om jag får 2-3 äggblåsor vid varje IUI så blir den komulativa chansen faktiskt också över 50% för 3 stycken IUI med mer än 1 äggblåsa.

• Björkenli

Ja underbart att höra att du allt känns så bra!!

Mycket känslor för mig när jag läser- är verkligen genuint glad för din skull att allt klaffade tillslut och att det känns rätt! 

Det känns också sorgligt för egen del att läsa hur mycket Sellmer anstränger sig för att det ska bli bra, och veta att jag inte kommer få genomgå sanna process. Jag fick verkligen en sån bra känsla för ÄD processen på Sellmer. 
    (För er som bara följer denna tråd har jag varit patient som Sellmer länge men i veckan fått mail att jag inte får vara patient där längre, efter att jag mailade att jag var besviken på hur de hanterat en situation).

Men nu blev jag lite förvirrad ang att du fick veta en hel del om donatorn. Betalade du extra för extended profile..? Jag trodde att man bara fick ögonfärg och så annars, men du verkar ju ha fått en hel del mer info?

Jag blir lite hoppfull då att det kanske går att få mer info på andra kliniker också..

Jag har bara hört av mig till 2 andra kliniker i Danmark innan men båda dom sa att nav inte får någon mer info alls än ögonfärg och hårfärg mm.

Men kanske finns det fler kliniker som ger lite mer info...

Jag orkar inte gå igenom processen att leta efter en ny klinik som uppfyller mina önskemål..

Jag drömde inatt att jag hade ett TSH på 400 och ett blodvärde på 80.. Och att jag tänkte att "då är det inte så konstigt att jag är helt slut.."...

• Björkenli

Jag undrar om någon har något tips på en klinik utanför Sverige för äggdonation..? Där ni fått bra hjälp att hitta en matchande donator. 

För I Sverige får man väl aldrig välja alls vad jag förstår..

Tack på förhand:))

Jag behöver inte få en full profil, men få ett visst intryck av personen hade känts väldigt bra.

Någon som har haft konsultationer med olika kliniker och fått intryck om det skiljer sig avseende hur mycket info man får osv?

• Björkenli
    Anonym (Riga) skrev 2024-09-28 19:56:22 följande:

Vi gjorde våran äggdonation via AVA clinic i Riga. Allt gick väldigt snabbt och smidigt. Fick veta ålder, ögonfärg, hårfärg, utbildningsnivå, intressen, tidigare barn på donatorn. Fick två förslag på donator baserat på bilder på mig som ung och i nuvarande ålder. Inga foton på donatorn men det hade jag heller inte velat ha. 

Jag åkte bara dit för ett första möte och sedan för insättningen. Ultraljud osv gjorde jag på hemmaplan. Otroligt nöjd med denna klinik och dessutom blev det en bebis på första försöket.

Vad roligt att det blev baby på första! Använde du din partners sperma då? 
    Ni fick ju rätt mycket info om donatorn då iaf, skulle kännas tryggt tycker jag. Man vill ju att magkänslan  ska kunna infinna sig, med bara lite info är det svårt att veta om det känns rätt eller inte för mig..
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024