• Mathilda88

Äggdonation 2023/2024

Vuisin skrev 2023-12-20 21:26:30 följande:

Nej inget lätt beslut och många olika hänsyn att ta. Innebär det att ni har gjort tre försök? Vi fick inget till frysen våra första tre försök men har sen fått i frysen varje gång efter att vi bytte till privat klinik. Man kan väl bara spekulera kring vad det beror på men såklart kan det löna sig att göra fler försök. Sen i vårt fall ha det ju tyvärr inte inneburit något barn ändå. 

När det gäller privata kliniker så tror jag faktiskt inte att CVL i Uppsala tar så mycket mer än en patientavgift för ett första möte. De har ju väldigt bra rykte och verkar väldigt seriösa och erfarna. Vet också att det finns en gammal tråd om fragmenterade embryo här på familjeliv. Vill minnas att det gick vägen för många av dem tillslut.

Kram!! 

Nej, starka kämpar allesammans här inne! Hjärta
    Ja det stämmer, vi har gjort tre försök nu via landstinget. Aha, så det vände så pass med privat? Nej, kändes som att ni kom så mkt närmre ändå Hjärta.

Okej, det gör dom kanske bara, får kika på det. Ja väldigt bra rykte! Läste så sent som häromdagen att de räknas till topp 5 i Europa tror jag det stod någonstans. Det är ju fantastiskt om det är så pass bra att ha den kompetensen så pass nära i hemlandet!

Åh, om jag inte redan har läst den så måste jag söka upp den! Tack så mkt för tipset Hjärta
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2023-12-21 21:30:14 följande:

Ja, det har varit många hinder på vägen tyvärr. ( Också behövt göra olika gynekologiska ingrepp såsom konisering och hysteroskopi genom åren.) 

Så gott att kliniken erbjuder er ett avslutningssamtal. Kan ni få stöd av deras psykolog/kurator om ni vill det också? 

Klokt att stämma av med olika kliniker, lättare att ta beslut när en fått fler synpunkter. Sellmer har en nära vän gått till, och blev gravid på första försöket där. Trots att landstinget i Sverige rekommenderat henne att gå vidare till ÄD efter ett avbrutet ivf-försök. Sellmer verkade kompetenta. Sedan vet en ju aldrig vilken klinik som känns rätt för just er, så alltid bra att kolla runt. Trist att inte fler erbjuder ett förstasamtal gratis.

Hoppas ni kan få fina dagar i jul trots alla tankar och osäkerhet inför framtiden.

Ja känner att vi verkligen behöver detta samtal, särskilt då vi har fått fel information efter varje äggplock vilket varit tärande. Nej tyvärr kan dom inte erbjuda oss stöd trots vi bett om det sedan oktober, då deras psykologer är fullbokade lång tid framöver med bedömningar inför donationer. Var på väg att få en tid men då blev den stackars psykologen sjukskriven. Så är hänvisad till vårdcentralen (som inte har ngn kurator i nuläget) eller Mindler. Så har börjat med Mindler. 

Wow så pass? Vilken lycka för henne! ❤️ Tack så mycket 🙏 Nej så sant, oavsett vad nästa steg blir så får man försöka hitta ett ställe där man trivs och med bra villkor. 

Tack så mycket 🙏 ❤️ Ja om inte annat när sorgen kommer över en så tröstar jag mig med tanken att äggdonation finns och att chanserna då är väldigt stora. 🙏 God Jul till er med! ❤️

• Mathilda88
    Hebbe46 skrev 2024-02-15 15:26:15 följande:

Hur går det för dig Kronärtskocka? vilken vecka är du i?
    Är det ingen kvar i denna tråd längre?😞

Jag hänger kvar och följer. För en vecka sedan rekommenderade vår läkare på Sellmer oss efter vårt fjärde äggplock att göra äd på nästa försök innan vi fick återfört två ok embryon på dag 3. På dag 6 fick vi besked om att vi fick en till frysen mot alla odds så kanske inte behöver äd, men tanken har inte släppt att det kan bli nästa steg om inget av dessa tar sig. 

Ni som genomgått äd, hur ser processen ut medicinskt? Jag trodde det var som en vanlig FET i naturlig cykel men hörde häromdagen att det är väldigt mkt mediciner, sprutor etc? Redan fått recept på p-piller och sådana blir jag alltid så dålig och deppig på..

• Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2024-02-15 20:38:51 följande:
    Det är så roligt att ni kunde få ett bättre resultat nu. Hoppas det leder till plus också!

Det är olika på olika kliniker vilket upplägg de använder sig av, och sedan beror det också på mottagaren såklart, om man har egen ägglossning eller ej, hur det brukar gå att skapa en bra slemhinna osv. Man kan göra en FET i naturlig cykel, eller i stimulerad cykel såsom Hebbe46 beskrev ovan (då gör östrogenet att du inte får någon egen ägglossning och för det flesta patienter ger östrogenet en bra tjocklek på slemhinnan, när den är lagomt tjock tillsätter man sedan progesteron som gör att kroppen tror att den ägglossat och därefter insättning av embryot.) På vissa kliniker kan du också sätta in ett färskt embryo, då tinar de det frysta ägget, och befruktar det lagom till din ägglossning. 

Men jag vet att det också finns kliniker som vill nedreglera med p-piller innan de sedan stimulerar kroppen inför insättning. Så det kan se olika ut. Var det sprutor för att nedreglera eller stimulera sedan? Olika kliniker kan verkligen ha olika upplägg...

En intressant sak är dock att risken för havandeskapsförgiftning minskar om man sätter in i en naturlig cykel. Tydligen har den egna gulkroppen betydelse för risken att utveckla högt blodtryck och havandeskapsförgiftning.

Men oavsett får alla som är gravida genom äggdonation trombyl under graviditeten som ska minska risken för att utveckla havandeskapsförgiftning.
    Stort tack för ditt svar och tydliga beskrivning! ❤️ Känns alltid tryggare när man vet hur det kan se ut och alternativen. Skönt att höra att det kan göras som naturlig FET också. Blev lite stressad när man hörde om det andra sättet med totalt konstlad cykel. Kan man dessutom minska risken ngt för havandeskapsförgiftning så är det ju win win. Vi får se hur detta går. Har hittills fått negativt när jag testat med dessa så ser inte ut att ha tagit sig, bara till att hoppas på blastisen.
  • Mathilda88
    Vuisin skrev 2024-02-19 18:19:18 följande:
    Mathilda! Hur har det gått? Håller alla tummar för er och den lilla blastisen som nu finns i frysen.

Jag har också gjort ÄD/FET i naturlig cykel. Fick ta ägglossningsspruta pga. återföringen skulle krocka med helgen (min klinik har inte helgöppet). Tog även cyclogest men det tror jag är lite olika. Jag har vid tidigare FET provat både med och utan och vi har då landad i att förutsättningarna har blivit bäst med. Jag har alltså inte gjort någon nedreglering eller tagit Östrogen. 

Hej ❤️ De två embryona tog dig tyvärr inte så testet var negativt på testdagen igår. Tack så hemskt mkt ❤️❤️ Blir FET preliminärt i april om cykeln funkar som den ska. Går inte det så blir det troligen äd som nästa steg. 

Okej! Så skönt att höra att man kan köra i naturlig (om man som jag själv har regelbunden) cykel 🥰! Blev lite nedslagen och stressad av att behöva konstruera något som redan funkar med så mkt mediciner som jag hörde om. Tack för de betryggande orden! ❤️

• Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2024-02-18 18:25:50 följande:
    Tog 10mg (dvs två 5mg tabletter) om dagen. V 7+0 skulle jag trappa ned till 5mg några dagar och sedan sluta. Enligt kliniken. Valde istället att trappa ner i lugnare takt, minns inte nu hur jag la upp det, men 2,5mg sänkning i taget.
    Vuisin skrev 2024-02-18 15:43:59 följande:

Precis, andra insättningen fungerade. Jag mår bra men känner mig såklart orolig. För varje dag som går känns det lite lättare. Jag hoppas att det fortsätter så. Vill bara att det ska bli dags för VUL (som är om ca 1,5 vecka) men tiden går så sakta. Hur mår du? 

Håller helt med dig. 🙌🏼

Så härligt att ÄD har så bra statistik och att många verkligen lyckas på tre insättningar. Ljuvligt när andra funkar! Förstår att du vill skruva fram tiden. Varje dag i väntan på att se ett hjärtslag är så lång?

Du kanske kan svara på Matilda88 fråga också, hur gjordes din behandling på Livio? FET i naturlig eller stimulerad cykel?

Jag mår bara bra. Just gått in i v 25 så magen börjar vara ivägen när jag ska knyta skorna. Men mår på det stora hela bra. Flåsig och sämre kondis och många toabesök. Men njuter av att vara gravid, att känna sparkarna dagligen som nu är allt starkare och åt att nu våga tro att det ska bli ett levande barn tillslut. Hade det mesta inköpt sedan tidigare men har lite saker att förbereda ändå, så nu snickrar jag skötbord. Får vänta ytterligare några veckor innan jag kan packa upp kläder och sånt jag har kvar från mina äldre barn. 

Tycker det är lite jobbigt att man som gravid efter ÄD räknas som riskgraviditet och att de rekommenderar igångsättning vid BF. Men samtidigt tryggt med många kontroller och extra ultraljud. Får bara hoppas att bebisen har vett att komma ut i lagom tid och att vi båda mår bra tiden ut.

Va betryggande att höra att de följer en som en högriskgraviditet tänkte jag spontant - och att det ska vara igångsättning på BF! Jag har sån ångest för att gå över tiden och riskerna för att barnet dör i magen! Bor ju i Skåne och de följer ju inte alls riktlinjerna som resten av Sverige följer om att man inte skall gå över mer än max en vecka i en nollvision mot att barn dör i magen före födseln. Om jag hörde rätt häromdagen så visade statistiken att 2023 dog 26 övergångna barn i magen i jämförelse mot 36 under 2022. 
  • Mathilda88
    Vuisin skrev 2024-02-23 18:42:42 följande:
    Jag håller alla mina tummar för dig! ❤️
    Stort  tack! HjärtaHjärta
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2024-02-24 09:53:24 följande:

Ja, det är besök en gång i veckan från v 30. Så många kontroller blir det. Hoppas du vid behov lan bli igångsatt om du önskar det. 

Tråkigt med ännu ett minus för er. Hoppas blaston vill stanna hos er i april!

Okej, wow så pass ofta. Blir en del extra arbete såklart att lämna jobbet om man jobbar dag förstår jag.
    Tack. Nej det får man inte i Skåne. De väntar in i det sista oavsett önskemål. Kom på att det kanske var skrämmande det jag skrev, var inte meningen. Men skönt att de fått ner siffrorna så markant med nya riktlinjerna mot nollvisionen Hjärta 
  • Mathilda88
    Always choklad skrev 2024-03-01 10:42:36 följande:

Hej, skriver lite för att lugna kanske. Jag gjorde äggdonation och blev igångsatt. Tror jag föredrar det faktiskt. Har inget i och för sig och jämföra med men..Vi fick vara på patienthotellet 2 dygn med tabletter man tog regelbundet sen igångsättande dropp m.m. Kände oss så omhändertagna och lugna, prioriterade och mycket personal dedikerade just till oss, anpassad mat och fika bjöd de även för den som skulle föda. Var en fin förlossning som jag minns med värme just för att det fungerade så bra omkring, köpte gåvor till alla som var med sen. Måste vara jobbigt att åka in och ut vid minsta känning man har eller ej hinna dit och föda i bilen. 

Så underbart att höra! Hjärta Stort grattis!! Hur långt gången var du när ni blev igångsatta? Så underbart att det blev en så fin förlossning Hjärta Vilken region var detta?
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2024-06-19 16:07:43 följande:

Här är mitt efterlängtade barn äntligen här. Så många år av kamp och olika försök och diverse bakslag. Men tillslut gick det. Så tacksam gentemot donatorerna som gjort det möjligt och att jag orkade och hade råd att göra de försök jag gjort. Efter den långa resan är det svårt att fatta att bebisen äntligen är här, men jag börjar förstå det lite i taget. 

Tänker på er som fortfarande kämpar och lever i ovisshet. // Hjärta

Så fantastiskt att höra!! ❤️❤️❤️ Stort grattis!! ❤️❤️❤️
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024