• LMSM

Äggdonation 2023/2024

Hej!
    hur har det gått för er? Gick ni vidare med donation?
    jag har gjort sju icsi och inte ett enda av 33 befruktade ägg har blivit en blastocyst.
    jag är helt förkrossad och har ren och skär panik och vet inte ritkigt hur jag ska klara av att gå vidare. Jag inser dock att det realistiska är att ge upp mina ägg och gå vidare till donation. Det smärtar enormt ich Jag är väldigt rädd. Inte för att jag på ngt sätt ser donerade ägg och spermier annorlunda än egna när det kommer till andra. Absolut inte!

Jag antar att jag bara är rädd för mig sjölv. dessutom gick min pappa nyligen bort och vi är väldigt lika, känner att jag sviker honom trots att jag vet att han aldeig aldeig skulle känna så. 

min syster (olika pappor) har erbjudit sig att donera ägg till mig. Hon är väldigt pragmatisk och ser sina ägg som en cell och inget annat. För henne finns det inte en tvekan. Jag är dock liveädd och vet inte hur jag kommer känna. Kommer jag känna att det är hennes barn och inte mitt? Jag älskar ju henne överallt annat och känner att jag borde ha lätt att älska ett barn med hennes gener. (förstår hur sjukt det låter) men är så rädd att det ska bli pannkaka. samtidigt vill varken jag eller min pojkvän ha ägg från en annan okänd donator.

berätta gärna hur ni upplevt det. jag förstår att det är ens barn men är ändå så rädd och panikslagen

• LMSM
    Björkenli skrev 2024-09-19 01:18:27 följande:

Så svårt ang att ta emot det ägget..
    Jag hade nog inte klarat det.. jag hade alltid känt då att barnet eg har en annan mamma.. jag vill mycket hellre ha en okänd kvinnas ägg. Men vi är olika.  Känns det rätt för dig och rätt för henne, så varför inte!

ja  den tanken har ju slagit mig med men för det första så bor hon i Australien och vi ses typ MAX två gånger om året men oftast en. 

Sen kommer det ju vara en liten liten del av mina gener och jag tycker det känns bra på ngt sätt. Sen känner jag min syster jag vet vem hon. Det finns liksom både fördelar och nackdelar med allt men som du säger så finns ju den oron där...

Det här är så himla smärtsamt så just nu ska jag nog inte ta några sådana beslut allts, vaknar med panikdrömmar och sorg 15 gånger om natten. Hoppas att det blir bättre och att man kan känna sig lugnare om ett tag så man kan lands i ett beslut och känna sig tillfreds med det här.
  • LMSM

jag är så otroligt ledsen för din skull. vi hade en kris i vårt förhållande en stund efter att vi fick reda på att vi behövde gå igenom ivf och vi var inte säkra på att vi skulle fortsätta tillsammans och Drf sköts det upp ett halvår innan vi startade. jag förstår att det måste vara så otroligt smärtsamt att behöva gå igenom det också i samband med den här redan otroligt mentalt och fysiskt påfrestande resan. du är otroligt stark som ser framåt och vill fortsätta resan ensam! Beundrar dig!

angående din bror så tror jag man ska läsa på en hel del och kanske prata med folk som kan säga vad som kan uppstå, precis som i mitt fall när det kommer till att använda min systers ägg (ingen skillnad imo) så man kan ta ett medvetet beslut om alla risker som finns. sen är jag HELT säker på att alla har helt olika situationer som gör så det känns bra/ rätt eller inte. Jag är väldigt säker på att i mitt fall finns det inga konstigheter om att hon skulle komma och tycka att det är hennes. Hon ser det inte så.
    hon år såkalrt väldigt ung (24) men alltid varit helt säker på att hon inte vill ha barn. hon ser dig inte som en kvinna utan som en människa och har tom pratat om att ta testosteron tidigare. Hon ser det som en cell som inte hade kunnat blivit ngt utan en annan person och ngn som bär barnet. hon menar att hon blöder ut massor av ägg varje år och ser det inte på ngt annat sätt. jag litar på Henne helt och fullt men det som fortfarande gör mig ledsen är att vi inte är jättelika. Visst har vi 25% samma DNA jämfört med en annan donator som har noll så så klart finns det likheter men vi är ändå ganska olika både till utseende och personlighe.

jag har sjölv tånkt att det skulle vara så skönt om jag kunde använda mig av min bror istället då vi är helsyskon och mkt mer lika hehe. dvs Att han var tjej hehe. 

finns inga rätt och fel det som känns bra för dig och din bror år rätt för er !

Mathilda88 skrev 2024-09-20 01:48:21 följande:
    Ja jättesvårt det där! För kan fullständigt förstå dina tankar och hade jag haft en syster så hade jag också varit mkt lockad till att göra ngt liknande. Särskilt med de omständigheterna att hon bor långt bort och ni ses sällan, utöver att hon kanske inte planerar skaffa några egna barn? Men ja de n oron finns. 

Men den tanken gror hos mig men på annat vis. 
    Nämligen så att kaos har utbrutit i vårt förhållande. Älskar fortfarande honom, men en allvarlig stor hemlighet han hållt för sig själv har framkommit som påverkar oss båda enormt. Så just nu ser det inte ut som att vi stannar tillsammans och att jag fortsätter själv. 

Tittar därför nu på donatorer. Men tanken har slagit mig att kanske fråga min yngsta bror. Vi är väldigt lika! Men sen är han 6 år yngre och i ett förhållande, potentiellt ha barn i framtiden. Och vi ses typ var- till varannan vecka via våra söndagsmiddagar. Att få generna från helsyskon - och manligt, alltså ifrågasätts inte jag som mamma. Men kan bli väldigt mysko för barnet att veta att ens morbror egentligen är ens pappa. 

Hugaligen vilken vändning i ens liv. Mitt första riktiga kärlek och förhållande, såg oss verkligen vara för evigt. Aldrig behövt bråkat, har så bra diskussioner istället.
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-09-25 06:29:45 följande:

I måndags ringd kliniken, de hade en donator med många ägg som de letade en intresserad till. Hon hade det mesta rätt, förutom gröna ögon samt att hon var 33 år. Vill verkligen ha blå ögon då jag har det, så tackade nej.

Några timmar senare mailar dom om en annan matchning.
    21-årig mörkblond kvinna med nästan BMI 29. På bebis-bilderna har hon ett likadant leende som jag hade/har. Där finns likheter mellan mina bebisbilder hemmavid.
    Jag fastnade vid hennes BMI, inte har ngt jobb eller påbörjad utbildning (vill dock bli journalist) än samt att hon behöver kontaktlinser. Jag har själv opererat ögonen för att slippa glasögon, tänkte att barnet kunde slippa det. Men men. Och var orolig för orsaken till vikten, om det var ngt som ett ev barn kunde komma få problem med i framtiden. Både min bror till läkare och kliniken har dementerat det när jag frågade. 

Annat problem - hon finns inte i Köpenhamn utan på den andra kliniken i Århus. Och de har inte samarbete med Born spermbank där jag hittat min favorit som känns så himla bra. De har Cryo istället med gratis frakt. Alternativt Livio eller European spermbank med tillägg med fraktkostnad. Behöver jag säga att jag kände mig helt överväldigad?
    Antingen får jag åka dit för återföring (färsk är ändå inte aktuellt eftersom jag valt naturlig cykel), eller så transporterar dom det frysta embryot/na till Köpenhamn senare. 

Först sa de också att de inte kunde få sperma från Born alls. Sen ändrade dom sig till att det går, men jag måste lösa beställning av sperma o frakt (gäller detsamma för alla utom Cryo).
    Tyvärr hittar jag ingen jag gillar på Cryo..

Ska försöka lösa det med Born, har provat inatt men totalt misslyckats. Bla då Sellmers Århus-klinik inte finns som alternativ i deras leverans-lista. Jag blir så trött. Hade en fullständig breakdown igårmorse och undrade vad fan jag håller på med, kanske lika gärna skita i allt. Skita i livet och få börja om som en annan person. Gick o la mig. Kändes mkt bättre efteråt igen, ny ork. 

Så igår eftermiddags tackade jag ja till henne.
    Idag måste jag maila och be om hjälp att lösa det här med sperman, för annars kan jag ju inte ta emot hennes ägg. Känns sisådär att välja en man inte tycker låter intressant bara för att det ska bli ett barn som kanske inte alls blir en bra kombo som man ångrar sen (jag vet, nu tänker jag i värsta tänkbara banorna). 
    Puh. Kan inget bara funka?

Jag förstår verkligen att allt känns så jävla jobbigt och tungt. Man önskar ju att det bara kunde flyta på och vara lätt att lösa med frakt från annan klinik om de säger att det går. Måste det dyka upp krångel som känns övermäktiga i den här redan tunga situationen. 

men om vi ska vara lite positiva så GRATTIS  i alla fall till att ha hittat en donator som passar dig! Nu håller vi bara tummarna för att de kan hjälpa dig med att lösa frakt av sperman så kommer det bli toppen! :D tänk om några veckor är du kanske gravid!! Ang vikten så handlar det nog väldigt mkt om hur du lever när du bär barnet. Tänk på epigenetiken nu! det kommer bli så bra!
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-09-28 00:11:01 följande:
    Tack så hemskt mkt för all omtanke och pepp! Hjärta 
    Har varit en fortsatt berg-och-dal-bana de två senaste dagarna. Igår lyckades jag med beställningen av donatorsperman! Men efter betalningen fick jag ett mail om att de uppmärksammat att jag vill få det skickat till Sellmer i Århus som dom inte har samarbete med (bara den i Köpenhamn, men äggdonatorn är i Århus) och att min beställning därför annulleras. Sellmer i Köpenhamn och Århus beklagade att jag inte bemöts med större kundservice från donatorbanken. De frågade om jag hade ngn annan spermadonator då de inte hade någon lösning på rak arm, att det såg svårt ut med Borns nej. Jag gick igenom listorna igen med manliga donatorer, men ingen går upp mot den jag valt, så fick säga att nej, jag vill bara ha han.
    Båda Sellmer-klinikerna gick ihopa och på torsdag kväll sa de att de skulle kika efter en lösning.

På morgonen mailade dom om att de löst det! Helst fantastiskt bra start på en fredag!
    För att sen återkomma om att min 21-åriga äggdonator ska resa iväg och kan donera först i januari och om jag ville vänta tills dess. Vilket jag inte ville. Gårdagens kämpande kändes plötsligt onödigt.. Uppgiven.

Fick direkt efter ett förslag på en ny äggdonator. Äldre med sin 30 år, men har redan donerat 2ggr med mkt bra resultat och graviditeter båda gångerna. Men också att hennes profil var helt underbar! Hjärta Hon lät mkt mer jag och min familj än denna förra. 

Än mer fantastiskt - hon påbörjas stimulering på måndag! Har jag tur med min cykel så skulle jag ev kunna återföra ett embryo drygt en vecka efter nedfrysning. Känns som att man kan komma behöva alla tummar och tår som går med tanke på allt som hänt hittills!! Knappt man vågar säga ngt, samtidigt som man behöver lufta sina känslor och tankar Hjärta

Tack! Jag ska definitivt ha det i fokus Hjärta Just nu känner jag mig så tacksam och stolt att få generna från dessa två fantastiska människor Hjärta
    Herregud vilken berg och dalbana! Måste varit väldigt stressande för dig med allt fram och tillbaka och beslut som ska tas. Men tånk va bra det blev tillslut ändå. Jag blir gråtfärdig när jag läser om din tacksamhet! kanske ska man försöka förlita sog på att det kommer bli bra och precis som det är meningen i slutändan! jah håller alla tummar och tår jag kan för din skull ❤️❤️
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-12-06 18:29:37 följande:

Tack o lov var det inte så illa som det såg ut! Fick kommit till kliniken i lördags som gjorde VUL och såg att jag borde få mens ca 7-10 dagar senare, så antingen kommer mensen som beräknat eller bara någon dag senare. Så försöket i december är inte inställt Hjärta

Jag ska bara köpa ny sperma då den jag hade köpt gick åt till senaste misslyckade försöket. Har dock problem att välja vilken donator.. En av de två är den jag köpte innan, samt en ny. Båda två passar in på olika sätt. Den första blir jag helt kär i av att läsa beskrivningen av hans sätt och personlighet, plus mkt annat bra, den andra låter också mkt trevlig men har dessutom många fler egenskaper som stämmer in mkt väl på mig och familjen..

Å Mathilda så skönt att höra att det verkar gå nu snart trots sen mens osv. å Så svårt att välja. finns de ngn av de som känns mer rätt i hjärtat?
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-12-12 17:01:50 följande:
    Ja, får fortsatt hålla tummarna dock. Inne på dag 12 nu utan mens än.. Mailade i förrgår och igår fm när de svarade så var de ändå fortsatt lugna att de skulle hinna få mig i fas till en återföring 27/12 även om mensen dröjde lite till. Så försöker fortsätta andas och hoppas att allt löser sig.. Med tanke på att jag hade en tydlig gulkropp lördagen den 1/12 så bör mensen komma senast på lördag tänker jag.. Hoppas det räcker.. 

Har gått och tänkt på det idag. Kom fram till att den dyrare som jag tog första gången tilltalar hjärtat och den andra mer hjärnan. I förmiddags var jag på väg att maila om att beställa nr.2, men sen blev jag osäker igen och nu överväger jag nr.1 igen.. Bägge är fantastiska oavsett, men oj så svårt ibland. 
    Jag håller alla tummar och tår jag kan!!
    Så  lång cykel och så jäkla typiskt att det ska bli så här, har du vanligtvis en regelbunden cykel? Kanske stressen över att det ska bli fel som gör så här men det brukar väl iof bara skjuta upp själva ägglossningen och den var ju redan bekräftad den 1a. Cykeln ken kan väl vara som mest 16 dagar?

Jag är i Sydney och flög hit dag 14 i min cykel som var beräknad ägglossning, tror dock den brukar komma dag 15 kanske. Borde ha fått mens för i alla fall två dagar sedan oavsett men den har inte kommit. Kan inte sluta hoppas att det kanske gått men samtidigt gick min temperatur ner i går så jag vet ju att det är kört. Antagligen kom ägglossningen senare än beräknat eftersom jag flög så långt över olika tidszoner och inte sov normalt ( kunde inte heller följa tempen och se när den steg då ) så nu är mensen sen men kan ju inte låta bli att bara hoppas och önska!

Jag förstår att det är hur svårt som helst och man kan ju inte säga vad som är rätt för ngn annan men jag hade nog haft svårt att välja med hjärnan om hjärtat sa ngt annat i de här fallet.. men dt kanske är drf jag är så dum nog att köra misslyckad ivf efter ivf och vägrar gå över till donation också hehe. Jag borde antagligen använda huvudet mkt mer hehe.  Kanske Inte så bra taktik jag har ;) Oavsett vad du väljer kommer det med 100% säkerhet kännas 100% rätt när du får se ett positivt test :) 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-12-14 00:43:28 följande:
    Igår kom äntligen mensen! Fredag den 13 december blev min turdag! Ja jag har vanligtvis en regelbunden cykel. Men senaste två har jag skjutit på med Primolut, vet inte om det kan ha påverkat cykeln ngt. Ja min ägglossning var iallafall försenad, därav ultraljudet då jag var oroad om jag ens haft en. Så lutealfasen har varit sina 14 dagar som de skulle. 

Förstår förhoppningen!! Nej man kan inte låta bli.. Åh va härligt med Sydney! Hoppas du får en underbar semester där! 

Det är inte lätt nej. Har suttit och läst igenom profilerna än mer noggrant idag, pratat med mamma etc, så känns som att man börjar nysta ut det lite. Behöver ta beslut nu i helgen om vilken så den hinner beställas och skickas till kliniken. Får se hur det går. Måste signera papper och skicka med där valda donatorn ska stå med. 

Det är inte lätt, hjärtat följer med hela tiden. Även om jag är uppvuxen med att utvärdera och analysera saker med hjärnan så är det inte så att hjärtat är mindre med. 
    Tack, ja min ena kusin sa också det att båda två är fantastiska och oavsett vilken jag väljer så blir det jackpot. Vilket känns väldigt lugnande.
    Ååå va skönt vilken lucia! Sån lättnad! då Hoppas vi nu att allt flyter på framåt! Håller fortsatt alla tummar jag kan ;D 
    Ja men det är det säkert, jag märker att min blivit knasig av alla simuleringar under de här två åren.  Kortare cykel typ 26-27 dagar istället för som alltid tidigare 28 och det verkar som om ägglossningen sker senare än vad den gjort förut., vet dock inte om det beror på att temperaturen tar några dagar på sig att stiga efter men aja. cykeldag 32 idag och fortfarande ingen mens men det är antagligen ingenting såklart... och känner att den borde komma när som helst vilken jag iof känt i fem dagar nu hehe. 

Ja jag förstår. Så är det ju, när det kommer till annat försöker man alltid låta huvudet och förnuftet styra men i det hör fallet känns det inte fel om det ska känns själsligt rätt också på ngt sätt. Det är liksom inte fel att det känns tryggt och bra i hjärtat även om huvudet säger ngt annat. DU kommer fatta rätt beslut för dig det är jag helt säker på! 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2025-02-01 21:13:03 följande:
    Idag är jag i vecka 7+5. Jo det går okej resp bra Solig
    Ultraljudet för att se att den satt rätt i måndags såg bara bra ut (7+0), ett tickande hjärta och rätt storlek för tiden.
    Sen mår jag inte så bra med all värk, illamående och trötthet, men blir rätt låg. Zombie-mode. Men förhoppningsvis går det över till vecka 12.. 
    Mina tidiga tecken var att jag fick relativt intensiv växtvärk i livmodern 2,5 dygn efter återföringen, som sen har hållt i sig, samt att jag blev omåttligt trött och behövde sova middag mm. 

Spännande! Hjärta Var ska du gå och få det taget? Ja tyvärr kan det bli så, tacksamt för laktulos och parafin då. 

Hur mådde du med din förra graviditet?
    Så underbart att höra att allt såg bra ut! Förstår att det är segt att må illa och vara trött men man Får försöka tänka att det är ett tecken på att allt är bra! 

hur känner du Ananrs nu? Är du lugn och trygg i ditt beslut ? förstår om du inte vill berätta men jag åt sjölv så ängslig fortgarande och det gör mig så rädd. Vill inte vara ledsen över att det inte blev som man tänkt längre önskar jag kunde känna mig trygg i beslutet att använda donerade ägg. 
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2025-02-04 23:58:12 följande:
    Lättare sagt än gjort får jag tyvärr vara ärlig med. Kan säga att några dagar där var jag riktigt låg, hade det inte legat så många års kämpande och mkt pengar bakom det så hade jag varit sugen på att avsluta det där och då. Hoppas du slipper må så när ni väl lyckas! Har full förståelse för Noelani nu, känner att ett barn kan räcka om det är så här man kommer må.. Överväldigande illamående, enorm trötthet, intensiv värk och stark sjukdomskänsla i hela kroppen. Det påverkade mitt mentala mående enormt. Insåg att mina år av kämpande kom ikapp mig vilket såklart bidrog till den djupa dippen. 
    Mår lite bättre sen igår, hoppas det håller i sig. 

Jo såklart hade man helst haft ett embryo av egen DNA, men ja jag känner mig trygg i valet. Det fanns ingen livsduglighet i mina ägg, och de klarade definitivt inte av stimuleringen. Jag hade kunnat fortsätta i det oändliga med smärtsamma och ångestladdade stimuleringar med samma resultat. Jag hade gått under. Och ekonomin hade gått under. 
    Den är en lång och jobbig process att bearbeta. Jag började med det redan efter första misslyckade försöket, därav att jag kunnat gå vidare när jag stod inför faktum 1,5 år senare.. Så ge dig tid - även om jag vet att det är det sista man känner att man har. Men skuldbelägg dig inte iallafall för att du vill försöka mer eller inte kan känna det som ett bra val idagsläget. Hjärta
    Så jobbigt att behöva må så dåligt kan inte föreställa mig att jag skulle kunna må så dåligt att jag hade velat avbryta efter allt det man gått igenom så du måste verkligen må förfärligt. Hoppas att det fortsatt vänder åt rätt håll och att det blir lättare att hantera. Oftast som jag förstått är ju den första tiden jobbigast även om vissa stackare får stå ut med det under en lång tid. 

Ja jag förstår, det är just den känslan jag inte vill ha. Att jag sörjer det vill bara vara tacksam den dagen jag får ett donerat ägg och känna att det gjort mig precis lika lycklig. Har försökt bearbeta det här sem förra våren nu och vetskapen om att att jag kanske kan få bli mamma ändå med donerade ägg är väl det som gör så jag ens överlever om jag ska vara ärlig men det tar ändå inte bort den extrema panik sorg och ångest jag känner över att det inte fungerar med mina ägg. Är så arg för det är så orättvist men så är ju livet. tack för dina ord <3 
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024