• AndraSladdis

Äggdonation 2023/2024

Kronärtskocka skrev 2023-08-19 07:38:09 följande:

Hej

Beklagar att ni inte lyckats efter alla försök. Men roligt med en ny inriktning nu, äggdonation har stora chanser! // Glad

Har hängt i diverse IVF och äggdonationstrådar förr, så kan komma in här med. Hade önskat att jag var klar, men har nu ett försök kvar. Jag har tyvärr haft otur. Gjort fyra äggdonationsförsök eller dubbeldonation eftersom jag också behöver donerad sperma. Det första gav en blastocyst och resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet. Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. Det är väldigt ovanligt att det händer. Vid det tredje försöket fick jag också bara en blastocyst men blev gravid, men fick missfall efter några veckor. Vid mitt fjärde försök nu i somras utvecklades inga embryon till blastocyster. Jag väntar nu på mitt sista försök, osäkert hur lång väntetid det är. Så fort kliniken har en ny äggdonator kommer de ringa mig. 

Men, låt dig inte avskräckas. De allra flesta lyckas så mycket bättre än mig. Glad Många blir gravida vid första insättningen och efter flera behandlingar tror jag chansen väldigt hög. 

Vart kommer ni göra er behandling? Och när väntas ni sätta igång?

Hej,

Jag är också kvar och väntar på att kunna göra mitt sista ED-försök (de 3 första resulterade i en kemisk graviditet och så har vi några IVF med egna ägg som resulterade i missfall och skrot).
    Roligt med en äggdonationstråd igen och kanske kan vi följas åt i våra sista försök?
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-09-25 22:02:25 följande:

Hej vännen!

Fasen, kul att ses, men också jävligt att du också fortfarande kämpar. Följer dig gärna igen och måtte det bli vår tur nu! 

Är det sista som en sista insättning eller innebär ett sista försök flera insättningar? Det är så existentiellt tungt att räkna ned mot ett slut. Samtidigt som en försöker känna hopp om att det en dag ska vara värt allt slit och att belöningen ska komma.

Vilken klinik går ni hos nu? Vad har du fått för råd och behandling efter missfallen? 

Jag ruvar för fullt. Och fick vid insättningen en väldigt glad nyhet: 3 blastocyster till frysen. Så oändligt skönt att veta att detta inte är mitt livs sista chans, utan att det finns fler chanser om denna inte boar in sig. Men det håller jag såklart tummarna för att den gör. Läkaren och embryologen var väldigt positiva så jag hoppas de har rätt! 

Hej!
    Vad himla roligt och bra resultat med 3 till frysen! Med dem ska det fanimej lyckas och gå vägen! Fast helst med den färska givetvis. Läkaren och embryologen ser säkert med sin erfarenhet att det är ett fint embryo.

För min del så är det nog det sista embryot som kommer boa in sig i min mage. Vi funderar eventuellt på att fortsätta med surrogat men det blir en myyycket längre process i så fall. Men nu kör vi det här försöket först.
  • AndraSladdis
    Vuisin skrev 2023-09-25 22:07:47 följande:
    Nej det är en svensk klinik och tyvärr finns det nog ingen stor bank att ta av för de har ingen som matchar mig även om jag inte bör vara så svårmatchad. De håller nu på att titta på donatorer utomlands för att se om de kan hitta någon där. Förhoppningsvis hör de av sig snart. 
    Tråkigt med väntetid. Hoppade hittar en matchning snart. Har hört om många som fått vänta lite längre i Sverige. Förmodligen att efterfrågan är så stor och donatorerna öppna. Gillar tanken på en öppen donator, men har ändå valt att gå med embryodonation (dubbeldonation av färdiga embryon) utomlands och då är de anonyma. Gör du dubbeldonation eller "bara" äggdonation?
  • AndraSladdis
    Vuisin skrev 2023-09-27 21:01:32 följande:
    Ja det har varit långa väntetider i Sverige ett tag men det har blivit bättre, i alla fall på min klinik. Vi ska göra äggdonation. Jag håller tummarna för att det ska gå bra för dig!
    Ok så väntetiderna har blivit bättre. Hoppas att du hört något snart! Tänker att det kanske går fortare nu eftersom de letar utomlands. Det finns i alla fall frysta ägg tillgängliga direkt. Jag hoppas att det ska gå bra för dig med och att det blir bra med ägg!
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-09-25 22:02:25 följande:

Hej vännen!

Fasen, kul att ses, men också jävligt att du också fortfarande kämpar. Följer dig gärna igen och måtte det bli vår tur nu! 

Är det sista som en sista insättning eller innebär ett sista försök flera insättningar? Det är så existentiellt tungt att räkna ned mot ett slut. Samtidigt som en försöker känna hopp om att det en dag ska vara värt allt slit och att belöningen ska komma.

Vilken klinik går ni hos nu? Vad har du fått för råd och behandling efter missfallen? 

Jag ruvar för fullt. Och fick vid insättningen en väldigt glad nyhet: 3 blastocyster till frysen. Så oändligt skönt att veta att detta inte är mitt livs sista chans, utan att det finns fler chanser om denna inte boar in sig. Men det håller jag såklart tummarna för att den gör. Läkaren och embryologen var väldigt positiva så jag hoppas de har rätt! 

Tänker på dig! Hoppas ruvningen går bra därborta. Ska inte fråga utan du får berätta när du vill. (Jag vill själv fokusera på allt annat numera och vill inte bli tillfrågad innan det är "färdigt".)
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-10-06 08:49:10 följande:

Min oro delades inte av kliniken. De gratulerade mig och tyckte att mitt hcg värde dag var bra. Själv nojade jag ändå då jag läst mycket om hcgvärden och vad som brukar leda till fortsatta graviditeter.

Men känner mig lugnare efter att det uppföljande provet visade att värdet har mer än fördubblat! Så jag är äntligen gravid igen! Försöker ha hopp och tro om att det är min tur nu. Att tre missfall i rad räcker. Men som ni vet, ännu många steg kvar. 

Hoppas ni andra snart får det magiska samtalet om att kliniken har en donator till er!

AndraSladdis: När blir er insättning? Vilken klinik är ni på nu?

Är det förresten någon som behöver lutinus? Jag har mycket kvar sedan mina försök i Sverige medan jag nu istället använt cyclogest. Skickar gärna om någon kan ha användning för dem. 

Hej,

Vad glad jag blev av att läsa detta! Skulle precis svara på ditt tidigare inlägg vilket jag inte hann i går om den jobbiga sitsen att vara i limbo när man inte riktigt vet om man är gravid eller inte. Men nu är du ju bekräftat gravid eftersom det mer än fördubblats och jag blir så glad och hoppas verkligen det fortsätter lika bra också. Vet allt om att vara orolig, men för att kunna lyckas måste man våga, och måtte det vara din tur nu!

Min sista insättning blir i Tjeckien eftersom kliniken erbjöd oss delad risk (betala 60% efter graviditetsvecka 12). Embryot finns ju redam, men beror på hur slemhinnan reagerar på stimuleringen, vilket inte alltid varit trivialt och verkar inte vara nu heller. Har varit nedreglerad i flera månader innan så det kanske är extra trixigt. 
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-10-06 17:33:32 följande:
    Tack. Ja, hoppas verkligen det kan vara min tur nu!

Vilket bra erbjudande, då blir risken inte så stor för er. Antar att ni kan göra ultraljud osv här hemma och bara åker dit för insättning.

Just ja, du har haft svårt med det. Annars verkar ju nedreglering funka för många. Detta med slemhinna är väl också lite av ett mysterium. Inte ens läkarna vet allt om hur det funkar. Hoppas kroppen fattar galoppen när ni börjar med östrogenet. Har ni någon annan medicinering? Östrogen i en form eller flera?
    Ja, det blir väldigt smidigt, bara åker dit över ett par dagar och inte så dyrt heller. Saknas bara att man ska bli gravid också :).

Vi har hittat ett recept för slemhinnan de sista insättningarna, vilket är östrogen oralt, plåster och en vaginalt på kvällen. Men nu har jag varit nedreglerad i några månader så får se hur det blir den här gången och om slemhinnan vill vakna till.

Ser i ditt andra svar att du haft flera donatorer men att den här cykeln helt klart var den bästa. Känns hoppfullt att ett eller flera guldägg ska finnas där.
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-10-07 09:15:30 följande:
    Håller tummarna för att det blir ett plus som stannar denna gång! :)
    ( Men jag vet känslan av hopplöshet. Vet att jag läste om någon som lyckats vid insättning åtta eller tio med ÄD eller ED. Det gav mig inte hopp utan mer: om jag inte har råd eller ork fysiskt och psykiskt att försöka så länge kanske jag missar chansen.) 

Så bra att ni har hittat ett recept för slemhinnan genom östrogen i flera olika former som funkat tidigare. Hoppas kroppen hänger med nu ocks!

Ja, det sista ägguttaget var verkligen bäst. Handlar ju inte bara om äggdonatorn utan kombo av ägg och spermie kan ju också påverka. Så mycket vetenskapen inte vet. Samtidigt sa ju läkaren att denna äggdonator haft riktigt bra resultat innan. Så hon kanske hade riktigt bra äggkvalite. 
    Ja, det är inte lätt att bestämma hur många gånger man vill försöka. Som du säger så är det inte endast för pengar utan att det lätt tar över livet när man håller på. Och i mitt fall att det inte räcker med att plussa eller se hjärtslag utan att jag behöver oroa mig för de senare missfallen också. 

Men nu är det ett plus jag vill uppnå i första hand. :)

Ja, så mycket vetenskapen inte vet, men bra att det okända funkade på det bästa sättet med ditt senaste uttag. Det finns ju säkert en anledning till donatorns bra resultat och jag tror de plockade fram de bästa eftersom det var ditt sista planerade uttag.
    Jag hoppas att min klinik också gör detsamma med vårt embryo. 
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-10-12 15:29:10 följande:

Andra Sladdis: Vi hoppas verkligen de sparat en toppenblastocyst till er.

Tackar! Jag har fått höra att en blasto redan har reserverats till oss. Jag har inte frågat om detaljer än. Slemhinnan ville tyvärr inte samarbeta denna gång så vi får skjuta på insättningen till december eftersom jag inte kan i november. 
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-10-12 15:29:10 följande:

Andra Sladdis: Vi hoppas verkligen de sparat en toppenblastocyst till er.

Hur går det med graviditeten? Hoppas allt är bra och du mår bra. 
  • AndraSladdis
    Vuisin skrev 2023-10-14 22:40:37 följande:
    Trist med slemhinnan. Får man fråga hur tjock/tunn den var? Har själv haft samma problem och känner mig lite orolig för att det inte ska funka av den anledningen.
    Den var 6.2mm . Med bara 1mm till hade den varit okej, men vi väntade några dagar till och den växte inte mer. Jag är inte så orolig. Det är inte första gången och ofta ökar den 1mm till i nästa cykel. Det är bara synd att jag inte kan dra full nytta av nedregleringen. Var nedreglerad i fyra månader för att lugna ner tendensen till adenomyos, men nu kan den öka igen till nästa försök. 
  • AndraSladdis
    Vuisin skrev 2023-10-21 21:21:04 följande:
    Bra inställning! Förstår att det är extra tråkigt när du nedreglerat. Innebär det att du inte ska göra det till nästa möjliga insättning? 
    Jag var nedreglerad i fyra månader och det blev ju ett avbrott nu när jag stimulerade. 
    Men...när vi kollade sist var slemhinnan _nästan_ 7mm så om allt går bra så blir det FET nu ändå. Men jag antar att det kan bli inställt på plats om slemhinnan skulle ha krympt eller annat konstigt. 
    Har ni hört något mer om donatorer?
  • AndraSladdis
    Vuisin skrev 2023-10-22 20:48:36 följande:
    Jag förstår! Håller tummarna för minst 7mm. De har tyvärr inte hittat någon än. Börjar blir lite segt att vänta men det viktigaste är såklart att de hittat någon som matchar mig. 😌
    Ja, det är mycket väntan i den här processen, känns som en evighet just när man väntar, men sen när man väl lyckas så är det bortglömt. De flesta som jag följt på mina kliniker har haft någon fördröjning eller inte lyckats första gången, men där sitter de nu med sina barn som är flera år. Tiden går fort sen.

Just i dag har tagit med mig två små loppor från kliniken och nu ska jag glömma allt detta och leva som vanligt till testdagen, men man vet aldrig. Naturen får ha sin gång.
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-10-24 06:26:30 följande:

Inte velat svara förrän jag har vetat mer. Men nu varit på det tidiga ultraljudet och läkaren såg ett embryo i rätt storlek med ett hjärta som slå. Ingen garanti, men så långt har jag inte kommit de andra graviditeterna, så jag hoppas den fortsätter utvecklas som den ska. Tre veckor till nästa koll. Jag mår bra. Ömma bröst och trög mage men annars bra. 

Vilken vändning för er, att slemhinnan först såg för tunn ut men sedan tog sig. Tänk att du nu ruvar på två små! Spännande och stora chanser! Håller tummarna så hårt jag kan!

Tänker på er andra som väntar. Ovissheten och väntan tycker jag är det jobbigaste, när en inte vet om de ringer imorgon eller om en månad och inte kan planera för när nästa steg kan bli?

Vilka underbara nyheter, precis vad jag hoppades på! Jag förstår att det känns bra nu när man kommit längre än tidigare. Och fortsätter hålla tummarna!
    Tack för tumhållningen! Nu tror jag att jag försvinner åtminstone till testdagen och försöker mitt bästa att tänka på/göra annat (fastän det brukar gå lite sådär).
  • AndraSladdis

Då har jag lyckats få UVI. Antagligen kylan,frusit konstant i två dagar. Lite synd bara eftersom det försämrar chansen för implantation. Kunde man inte fått det om en vecka i stället?

• AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-10-26 07:47:57 följande:

AndraSladdis: Så typiskt! Hoppas du snart mår bättre och håller tummarna för att det är envisa små som fastnat ordentligt ändå.

Jag hoppas att det inte har påverkat. Däremot börjar jag få en viss känsla för symptom vs plus och minus efter mina många insättningar, och om jag ska gå på den känslan så har det inte tagit sig. Brukar ha viss molvärk nästan varje dag när det blir plus, men nu har inte haft något. Ingen blir gladare än jag om jag har fel, förståss.
    Ruvartiden är alltid en utmaning och hur mycket man än vill att inte tänka och inte känna efter så gör jag ändå det varje gång. Tur att det ändå är en hyffsat snabbt övergående period.
  • AndraSladdis
    Vuisin skrev 2023-10-28 08:43:38 följande:

Nu har vi fått besked om att de har hittat en matchande donator till oss från Portugal. 🌺 Känner mig dock något förvirrad då en läkare från en annan klinik (där vi kollade om det fanns några donatorer pga tog sån tid) var inne på att vi borde göra fler försök med min ägg. Vet inte hur man ska tänka. Ska prata med min egen läkare nästa vecka för att höra vad hon tycker. 

Vad roligt att ni har fått en donator!
    Det är ju aldrig ett lätt beslut att sluta med egna ägg och det beror ju helt på hur man känner och hur många försök/tid man har ork och råd med.
    Det jag kan säga dock är att anknytningen verkar precis lika stark med både egna och donerade ägg när man ser på andra som lyckats.
    Det är bara ni som vet vad som är bäst för er.
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2023-11-03 08:47:05 följande:

Det är så dumt att de alltid gör mycket rester på oss kvinnor men inte på männen. Ni kommer säkert fram till vad som är rätt för er, men inte enkelt när det är mycket pengar det handlar om. 

Vuisin: Hur har det gått för er?

AndraSladdis: Hoppas du mår bättre och att du fått ett positivt besked.

Jag mår fortsatt bra och har sett den lilla på ett andra ultraljud, kände att jag känslomässigt behövde det för att fatta. Efter det första var jag så inställd på att hantera av bakslag att att jag ville få se den igen och kanske känna hopp och glädje. Det funkade och jag har lite mer hopp nu. 

Vad skönt att du har kunnat se den lilla igen och börjat kunna njuta av graviditeten. Önskar verkligen allt går bra fortsättningsvis och du får din efterlängtade bebis!

Här har vi situationen igen att jag visserligen plussade och hcg-värdet såg bra ut, men det ökade inte som det skulle (du vet, dubblering i blodprovet på 48 timmar som man ska ha, eller nära). Så fastän jag får rapportera ett plus på testdagen i morgon så är jag ganska ledsen ikväll och får ta och slicka såren i några dagar innan vi tittar framåt på något sätt.
  • AndraSladdis
    AnnaMaria777 skrev 2023-11-13 18:46:42 följande:

tack! 

jag är i en relation, och jag har fått prednisolon tidigare, men bara vid insemination. 

Embryodonationen jag gör nu är från ett fryst embryo, men matchat till oss med hårfärg, ögonfärg och längd. Insättning väntas bli i början av december. 

nån som tagit trombyl, när ska man börja med den? 

Hej,
    Brukar få börja med Trombyl samtidigt som östrogenet, för att minska propprisken och risken för tidigt missfall. Om man vill minska risken för havandeskapsförgiftning så kan den sättas in senare. 
Svar på tråden Äggdonation 2023/2024