Som andra skrivit sa kolla med skatteverket, men hon kanske skrivit nagon annan, trots att det i verkligheten kanske ar du? Du har ju inte fatt nagra betalningskrav hittills, sa ditt namn kommer ju definitivt inte att sta dar.
Sen kan du ju kontakta sonen direkt (eftersom han ar vuxen):
Hej X,
Jag heter Y och var tillsammans med din mamma 2001. Vi har inte alls varit i kontakt sedan dess, men det har nu plotsligt framkommit att hon fick barn ca 8,5 manader efter att vi gjorde slut. Jag ar i chock och undrar saklart om jag har en son som jag da missat 21 ar av, eller om hon snabbt rakade bli gravid med nagon annan (eller kanske t o m redan under vart forhallande). Jag vill inte inkrakta i ditt liv, men vill saklart veta om jag ar far eller ej, da en sahar stor grej inte bara gar att slappa. Har du nagon gang tagit ett slaktforskningsDNAtest pa nagon sajt och i sa fall vilken, sa att jag da kan testa mig pa samma for att se om vi matchar? Om inte, skulle du vara villig att ta ett? Jag betalar saklart.
Mvh,
Y
Gar ju givetvis att kontakta ditt ex ocksa, men om hon nu lyckats dolja detta for dig i 22 ar sa kommer hon antagligen aven nu att neka att du ar fadern, och kommer du da att kunna lita pa hennes ord eller kommer detta att fortsatta ligga och gnaga tills du far ett definitivt besket (genom DNA)? I sa fall sa ar det kanske onodigt att kontakta henne?
Sen undrar man ju varfor den gemensamme bekanten plotsligt slangde detta i ansiktet pa dig just nu? Vad har hen for baktankar? Men om hen kommit pa kant med ditt ex sa kanske hen hamnas pa ditt ex genom att avsloja hennes hemlighet for dig, och da ligger det nog nagon sanning i det. Varfor skulle hen annars kontakta dig? Hen har val inget otalt med dig, sa varfor skulle hen vilja lura dig?