• anonymamyran

mitt ex berättade aldrig

för 22 år sedan nästan på dagen så separerade jag och mitt ex på ett väldigt hårt sätt, troligtvis var det mitt fel då jag inte ville avsluta förhållandet.
    men lite mindre än 9 månader senare så fick hon en son, troligast är att det är min son men hon berättade aldrig för mig om detta så jag har missat  21 år av hans liv.
    jag vet inte ens om han vet att jag finns.
    jag undrar dock om det finns något sätt att kolla vem hon anmält som fadern för sonen eller behövs inte det?
    jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

• Svar på tråden mitt ex berättade aldrig
  • Anonym (Hur)

Hur fick du reda på att hon födde en son drygt 9 månader efter separationen? Hörde du det 9 månader efter uppbrottet eller har hon berättat det för dig nu? 21-22 år senare?

• anonymamyran

jag fick reda på det genom en gammal gemensam bekant som mitt ex tydligen hamnat på kant med.
    mitt ex har inte hört av sig sedan hon lämnade mig.
    när jag jämför datum så får jag till att han föddes 8,5 mån efter hon lämnade mig och det stämmer hyffsat med sista gången hon och jag hade sex.
    allt som hände den sista tiden och vad hon sa till mig när jag frågade varför hon ville göra slut, "det har du inte med att göra" , nu klickar allt på plats...
    jag vet bara inte hur jag ska känna.. hur jag ska reagera...... vill han veta av mig? vad har hon sagt om mig? varför sa hon inget då för, jag hade gjort allt i min makt för att vara en bra förälder... jag var inte våldsam eller sexuellt avvikande, jag har uppfostrats med att respektera kvinnor och det har jag gjort hela mitt liv och kommer att fortsätta med det..
    varför... vad gör jag nu... ?!?
    tror inte jag kommer att sova något inatt.

• Tomelilla15

Den största frågan är ju vad du vill göra. Vill du ta reda på om det är din son? 

Om du vill det så försöker du kontakta honom. Ett DNA test är ju det du behöver göra. Han också. 

Du kan ju lämna in ditt DNA till en släktforskningsida. Har han redan sökt efter dig där så blir det träff. 

• Anonym (Hej)

Så vad, fick du reda på det nu inatt? 
    Sen, hade ni varit ihop länge så borde de kunnat komma fram till att du ev var pappa. 
    De frågar ju och försöker undersöka vem pappan är..
    Har ni bott på olika ställen,  känns annars konstigt om du helt missat att hin haft ett barn i 21 år  , inga gemensamma kompisar som sagt något...
    Sen barn kommer när de kommer, han kan vara född för tidigt därför det stämmer säkert bra med din beräkning. 
    Varför skulle hon dölja att om hon väntade ditt barn? 
    Du får väl helt enkelt fråga henne. Ring skatteverket el familjerätten och fråga hur du går till väga. Gör ett dna med någon. Sådan kedja och hoppas på att han gjort likadant för ta reda på sin släkt. 
    El försök kontakt med honom genom bekanta om det finns sådana.
    Kolla på MR koll ratsit el liknande  vilka som bott på samma adress. 

Hon kanske träffade någon strax före el efter ni gjorde slut och blev gravid. 

Tycker konstigt om ki hat gemensamma bekanta och ingen av dem skulle säga något om hon helt plötsligt födde barn som kunde vara ditt och inte säger något till dig om de inte vet vem pappan är

• Anonym (Hej)

Hon kanske sa att du inte hade något att göra med det eftersom hon varit otrogen.... och då har du ju inget att göra med barnet. 
    El bara att hon inte tyckte om dig längre, gick vidare och blev gravid. 
    Allt hägrar inte kring dig.... släpp o gå vidare, han har säkert haft ett toppen liv och tänker höll hon honom borta för dig så fanns det säkert skäl för det. 

• Tom Araya

Kanske gjorde hon slut för att hon träffat någon annan och denne är far till barnet, alltså att hon var otrogen mot dig och därför inte ville säga något.

• Ordinär Man

Du kan i alla fall ta reda på ifall det finns någom registrerad pappa. 

Ta reda på ditt ex personnummer. Du har hennes födelsedag, och genom namn och adress kan du ringa folkbokföringen, som kan ge pappan.

Det är inte du eftersom du aldrig blivit kontaktad.

• Anonym (A)

Klart det kan vara TS barn. Exet kan haft en annan och fått denne att tro att det är hans barn. Sagt att hon inte ligger med TS och att de håller på att göra slut. Sedan blir hon gravid och gör slut. 

• Anonym (...)

Personen ifråga är ju vuxen nu så du får väl försöka kontakta honom direkt? Fråga om han är ok med att göra ett faderskapstest? 
    Han lär ju fråga sin mamma då, men det kanske är bättre att han får göra så eftersom han är myndig och inte ett barn, och inte att du kontaktar henne. 

• anonymamyran

jag tror att jag ska kolla läget hur det står till för dom, är han lycklig och nöjd med livet så ska inte jag komma och röra upp det.
    jag får leva med vetskapen att jag har en son, även om han inte vet vem jag är.
    jag får lära mig att leva med känslorna detta har rört upp.
    mitt ex och jag lever i helt olika delar av landet och delar inte några andra kontakter än denna gemensamma kontakten, den individen är inte en vän till mig.

• Anonym (S)
    anonymamyran skrev 2023-08-16 08:34:41 följande:

jag tror att jag ska kolla läget hur det står till för dom, är han lycklig och nöjd med livet så ska inte jag komma och röra upp det.
    jag får leva med vetskapen att jag har en son, även om han inte vet vem jag är.
    jag får lära mig att leva med känslorna detta har rört upp.
    mitt ex och jag lever i helt olika delar av landet och delar inte några andra kontakter än denna gemensamma kontakten, den individen är inte en vän till mig.

Men du vet ju inte ens om det ÄR din son! Och varför skulle du vilja förneka honom kontakten med dig isf...? Även om han vuxit upp med en underbar plastpappa så är det alltid så att man vill veta om sina rötter. Du har säkert fler levande släktingar som han också har i så fall. Och sen det där med om han är lycklig eller inte - det har du ingen aning om! Insta-perfect är inte samma som att vara lycklig. Och det borde inte spela någon roll. Så länge du inte är en skitstövel har jag svårt att se hur det skulle förstöra något att veta vem du är.

Men ring folkbokföringen först för att kolla. Du kan kontakta exet och be om en förklaring. Du kan kontakta den här killen och fråga om han är intresserad av ett dna-test. Det finns många saker man kan göra.
  • Anonym (Inte du)

Det är ju ganska troligt att hon hamnade i säng med någon annan och sen gjorde slut. Hon visste förmodligen inte ens om att hon var gravid när hon lämnade dig.

• Anonym (MyHeritage DNA-test)

Som andra skrivit sa kolla med skatteverket, men hon kanske skrivit nagon annan, trots att det i verkligheten kanske ar du? Du har ju inte fatt nagra betalningskrav hittills, sa ditt namn kommer ju definitivt inte att sta dar.

Sen kan du ju kontakta sonen direkt (eftersom han ar vuxen):

Hej X,

Jag heter Y och var tillsammans med din mamma 2001. Vi har inte alls varit i kontakt sedan dess, men det har nu plotsligt framkommit att hon fick barn ca 8,5 manader efter att vi gjorde slut. Jag ar i chock och undrar saklart om jag har en son som jag da missat 21 ar av, eller om hon snabbt rakade bli gravid med nagon annan (eller kanske t o m redan under vart forhallande). Jag vill inte inkrakta i ditt liv, men vill saklart veta om jag ar far eller ej, da en sahar stor grej inte bara gar att slappa. Har du nagon gang tagit ett slaktforskningsDNAtest pa nagon sajt och i sa fall vilken, sa att jag da kan testa mig pa samma for att se om vi matchar? Om inte, skulle du vara villig att ta ett? Jag betalar saklart.

Mvh,

Y  

Gar ju givetvis att kontakta ditt ex ocksa, men om hon nu lyckats dolja detta for dig i 22 ar sa kommer hon antagligen aven nu att neka att du ar fadern, och kommer du da att kunna lita pa hennes ord eller kommer detta att fortsatta ligga och gnaga tills du far ett definitivt besket (genom DNA)? I sa fall sa ar det kanske onodigt att kontakta henne?

Sen undrar man ju varfor den gemensamme bekanten plotsligt slangde detta i ansiktet pa dig just nu? Vad har hen for baktankar? Men om hen kommit pa kant med ditt ex sa kanske hen hamnas pa ditt ex genom att avsloja hennes hemlighet for dig, och da ligger det nog nagon sanning i det. Varfor skulle hen annars kontakta dig? Hen har val inget otalt med dig, sa varfor skulle hen vilja lura dig?

• Anonym (JB)

Du fick reda på detta nu nyligen alltså??

Jag tror det är folkbokföringen som kan hjälpa dig. Ring och uppge hennes personnummer, få sonens personnummer, fråga vem som är far till honom. 

• Anonym (Betty)

Låter ju i och för sig snarare som om att hon var otrogen och nån annan är ju då ev far till honom. 

Ring folkbokföringen. Säg hennes namn och personnummer. Säg att du vill veta vem sonen är och vem som står registrerad som far. Står hans far som okänd kan det vara troligt att det är du som är fadern. Finns det något namn registrerar så kan det vara han ellet du som är fadern om hon har varit otrogen och haft sex både med dig och en ev älskare samtidigt. Ditt namn kommer ju så klart inte att dyka upp. I så fall hade du ju redan blivit kontaktad av FK om underhåll.

Varför ska du inte ta kontakt med honom om han verkar lycklig? Och hur ska du ens få reda på om han är lycklig? 

Du kan ju ha släktingar i livet som han får en chans att lära känna om du nu är pappan.

Skriv ett brev till din ev son och förklara läget. Ge honom en chans själv att välja om han vill ta reda på det eller inte. 

• Storahänder

Kan det va så att hon varit med någon annan och upptäckte att hon va gravid och avslutade på grund av det.

• Anonym (Betty)

Har du bestämt vad du ska göra?

Svar på tråden mitt ex berättade aldrig