Inlägg från: Anonym (Rose) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rose)

Plussat på första ÄL efter tidigt missfall.

jag har varit där, tre graviditeter varav två tidiga missfall. Nu gravid på nytt och lite längre tid har hunnit passera. Jag testade som en galning tidigare men bestämde mig denna gång för att sluta då det bara är slöseri med pengar och otroligt ångestframkallande. Dels kan koncentration i urin variera, dels kan nyansen på strecken variera (beror lite på vilket märke testet är av) fastän de doppats i samma urin och det är inget mätbart utan en subjektiv bedömning. Inte heller de digitala (1-2,3+ etc) är någon mening att hålla på med tycker jag. senare i graviditeten brukar även koncentrationerna bli så höga att urinprov blir falskt negativt. 

min åsikt och ingen universal sanning men det jag menar är: det leder bara till ökad ångest och bortkastade pengar. Ett starkare test en dag är ingen garanti för att allt kommer gå bra och ett svagare test nästa gång är ingen missfallsdom. Vad ska det leda till? Varför skulle det hjälpa en att veta timmar-dagar före att ett missfall kommer ske?

Jag tror man måste våga sluta med såna ?säkerhetsbeteenden?, inse att det inte finns några garantier och våga gå vidare ganska förutsättningslöst i början utan att ta ut all glädje i förskott eller se framför sig hur allt går åt helvete.

jag har ingen aning om hur min nuvarande graviditet kommer gå och den tanken är skrämmande men min grundinställning är att det kommer gå bra, det bryter ner en för mkt att ständigt oroa sig för något som kanske aldrig inträffar 

Svar på tråden Plussat på första ÄL efter tidigt missfall.