Bo i etta (43kv) med 3- åring
Min man bodde i en 1:a med öppen planlösning på 39 kvadratmeter när vi var särbo då vår son var 3-6 år gammal + två katter. Upp till skolstart fungerade det mycket bra och var inga problem som helst. Ibland sov jag över där också, men då blev det lite trångt. Nu valde vi att bli sambo igen en tid efter att vår son börjat skolan, men om vi inte gjort så, hade vi planer att bygga mer på "höjden" med loftsäng och liknande så att vår son skulle få en egen vrå även hos pappa.
Mitt bästa tips till dig, är att göra som min man gjorde, och se till att skaffa väldigt små och ihopfällbara möbler. IKEA har massor av den typen av möbler! Han hade den minsta och lättaste soffan från IKEA. Den kunde han utan bekymmer ställa på högkant när de behövde golvutrymme och framför soffan fanns ett brickbord som han fällde ihop och ställde bakom soffan vid behov. Matbordet var ett slagbord från IKEA som gick att fälla ihop och skjuta undan till väggen och de sov i de där stapelbara sängarna som gick att göra om till en soffa vid behov. När vår son sov hos mig, eller om de skulle ha gäster, så lyfte han upp sängen ovanpå den andra, så fick han mer utrymme.
Förvaring är det viktigaste! Tänk utanför boxen - en garderob inne på toaletten för städgrejer till exempel, så kan städskåpet användas till leksaker. Min man täckte två av tre väggar med Billy-bokhyllor. Bortsett från böcker fanns där olika lådor med alltifrån strumpor och kalsonger till radiostyrda bilar och tågbana. På golvet hade de en "bilmatta" (sådan där med vägar på) och ovanpå den låg en mer neutral matta, som de rullade undan när sonen ville leka med bilar.